Objectives
Academic results
Knowledge
- Ismeri a szakképzés történetének legfontosabb korszakait.
- Ismeri a műszaki fejlődés meghatározó korszakait.
- Ismeri azokat a legfontosabb szempontokat, amelyek alapján a munka világa, a szakképzési célok és a szakoktatói szerepek közötti kapcsolat vizsgálható
- Rendelkezik a szakmai területéhez kapcsolódó legfontosabb műszaki és szakképzési változások követéséhez szükséges felkészültséggel.
Skills
- Képes a tanulók szakmai témákhoz kapcsolható előzetes tudásának feltérképezésére, különös tekintettel az oktatáshoz nem szorosan kapcsolódó forrásokból származó információkra.
- Képes rugalmasan alkalmazkodni a tanulók meglevő ismereteihez erre építeni, ehhez keresni, kidolgozni speciális motivációs megoldásokat.
- Képes felismerni, hogy a technológiai fejlődés követéséhez milyen tantárgyi integráció szükséges. Képes ennek kidolgozását kezdeményezni, ill. ebben részt venni.
- Képes a felismerni lemaradását a szakterületén végbemenő változások követésében, és képes e téren ön-fejlesztésre is.
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra.
Attitude
- Törekszik arra, hogy a tanulók különböző információforrásokból származó ismereteit feltárja és strukturálja
- Törekszik arra, hogy a technológiai fejlődés folyamatát követni tudja.
- Segíti a tanulókat abban, hogy munkahelyi gyakorlatuk tapasztalatait szélesebb kontextusban is értelmezni tudják, különös tekintettel a technológiai fejlődés irányaira.
- Érzékeny a tanulók problémáira, segíti őket a negyedik ipari forradalom adta technológiai lehetőségek és várható munkaerőpiaci következményeik megértésében.
Independence and responsibility
- Felelősséggel részt vállal a szakképzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi, munkaerőpiaci szerepét és lehetőségeit.
- Felelősnek tartja magát is a technológiai változások minél gyorsabb követéséért, formális és informális szakmai továbbképzésének megvalósulásáért.
- Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében.
Teaching methodology
Materials supporting learning
- Abonyi János és Miszlivetz Ferenc: Hálózatok Metszéspontjain – A negyedik ipari forradalom társadalmi kihívásai
- Savaria University Press Szombathely, 2016
- Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, Typotex 2006.
- V. Mayer-Schönberger – K. Cukier: Big Data HVG Kiadó Zrt., Budapest, 2014
- 25 éves a szakképzési törvény – Korszakos változások – Új irányok Szakmai konferencia 2018. május 22.
- http://www.mpt.bme.hu/wp-content/uploads/2018/05/Programterv_m%C3%A1j22.pdf
- A Tanács 2010. november 19-i következtetései a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásról
- https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:327:0011:0014:HU:PDF
- Világgazdasági Fórum (World Economic Forum): A negyedik ipari forradalom
- https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/
- The Future of Jobs Report Küszöbön a globális munkaerőpiac átalakulása
- MŰHELY (A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem lapja) XVII. évf. 12 szám 2019. okt. 14.
- A MOODLE felületen megadott anyagok
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése házi- és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. - Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (házi/projekt feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 72,5–85 |
Satisfactory | 65–72,5 |
Pass | 50-65 |
Fail | < 65 |
Retake and late completion
- A házi és/vagy projektfeladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. - Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
12 | |
38 | |
40 | |
30 | |
120 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Merre tart a világ az ipari forradalmak útján? |
2. | A mechanikus gépek megjelenése (kézi erő helyett gépek), 18.sz. közepétől |
3. | Az automatizálás szakasza (gépek vezérelhetősége), 19. sz. közepétől |
4. | A kibernetika fázisa (önszabályozás, számítógépek), 20.sz. közepétől |
5. | Industry 4.0 (digitálisan összekapcsolt eszközök, vállalkozások, emberek) 21. sz |
6. | A csúcstechnológiával kapcsolatos fogalmak gyűjtése (egyéni munka, csoportmunka). |
7. | A félévi feladat megbeszélése |
8. | A szakképzés kialakulásának jellegzetes állomásai Európában. |
9. | A szakképzés kialakulása Magyarországon |
10. | Behaviorista szakképzés. Kompetencia alapú szakképzés. |
11. | A munka világa. Szakképzés 4.0. |
12. | Kvalifikációk és kompetenciák a szakképzésben |
13. | Az egész életen át tartó tanulás elmélete és a szakképzés. |
14. | A szakoktató szerepe. |
15. | Önálló cselekvési kompetencia és tevékenységre orientált ismeretek kialakítása. |
16. | Pedagógiai tudatosság és szakmai tudás. A leszakadás veszélyei. |
17. | Önszervezés, önreflexió, tudásbővítés. |
18. | A félévi feladat prezentálása (egyéni és csoport munka) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |