Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SPECIÁLIS ALAPOZÓ ISMERET
Azonosító
BMEGT52S156
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a szakirányú továbbképzés tárgyaihoz szükséges elméleti alapismereteknek minden hall-gató a birtokában legyen. A tárgyhoz tartozó ismeretek a pszichológia mesterképzés munka- és szervezetpszi-chológia szakirányán megszerezhetőek, így a mesterképzés meghatározott tárgyainak elfogadásával ez a tárgy teljesíthető. Akik nem, vagy csak részlegesen tudják igazolni a szükséges alapismereteket, azoknak vizsgát kell tenniük az alábbi témákból: • Szervezeti és vezetési elméletek, modellek • Munkahelyi szocializáció, beilleszkedés • Pszichológiai alkalmasság vizsgálata • Munkahelyi stressz

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezeti kultúra és a vezetés modelljeiről.
  2. A hallgató megismeri a munkahelyi szocializáció modelljeit, a munkahelyi beilleszkedés folyamatát.
  3. A hallgató megismeri a pszichológia alkalmasság vizsgálatának főbb elméleti modelljeit, kiválasztási módszerek jellemzőit és azok előrejelző érvényességét.
  4. A hallgató ismeretet szerez a munkahelyi stressz fogalmairól, lehetséges okairól és a stresszre adott egyéni és szervezeti szintű reakciókról.
Képesség
  1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. A hallgató képes a szervezeti kultúra modellek összehasonlítására, hasonlóságok, különbségek azonosítására, a szervezeti kultúra modellek szervezeti környezetben való alkalmazására.
  3. A hallgató képes a vezetési modellek összehasonlítására, hasonlóságok, különbségek azonosítására, a vezetési modellek szervezeti környezetben való alkalmazására.
  4. A hallgató képes a munkahelyi szocializációval kapcsolatos modellek gyakorlati alkalmazására, munkahelyi beillesztési programok megtervezésére.
  5. A hallgató képes a kiválasztási modellek közötti, valamint a prediktorok és ezek érvényességét meghatározó tényezők közötti kapcsolatok összefüggések azonosítására, a toborzási, kiválasztási folyamat meg-tervezésére.
  6. A hallgató képes a munkahelyi stressz okai és a stresszre adott reakciók közötti összefüggések azonosítására.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő szervezet- és munkapszichológiával kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan a szervezeti kultúrával, vezetési modellekkel, munkahelyi szocializációval, a munkahelyi stresszel és a pszichológiai alkalmassággal kapcsolatos szakirodalmak feldolgozására, a témában való tá-jékozódásra és a leírtak gyakorlati vonatkozásainak beazonosítására, az olvasottak gyakorlatban történű alkalmazására.
  2. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  3. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás és az egyes témacsoportokhoz kapcsolódó háttéranyagok otthoni önálló feldolgozása.

Tanulástámogató anyagok

  • Juhász Márta (2010): A pszichológiai pszichológiai alapja. Oktatási segédanyag. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék, Bp.
  • Antalovits Miklós – Juhász Márta (2007): A pszichés jóllét és a biztonsági kockázat összefüggései. In: Alkalmazott Pszichológia. 9. évfolyam 1. szám (5-30. o.)
  • Anderson, N. Lievens, F., Karen van Dam, Ryan, A.M. (2004). Future Perspectives on Employee Selection: Key Directions for Future Research and Practice. In: Applied Psychology: An International Review, 2004, 53. (4), 487–501.
  • Ployhart, R.E., Ehrhart, M.G. (2002). Modeling the Practical Effects of Applicant Reactions: Subgroup Differences in Test-Taking Motivation, Test Performance, and Selection Rates. International Journal of selection and assess-ment. 2002, 10. (4), 258-270.
  • Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest, 1996
  • Bíró, B., Serfőző, M. (2003): Szervezetek és kultúra In: Hunyady Gy., Székely M.(szerk): Gazdaságpszichológia, Osiris Kiadó, Budapest, 481-541.
  • Heidrich B. (2001) Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment, Humán Telex Consulting, Budapest
  • Takács Ildikó (2006): A munkahelyi szocializáció és a munkahelyi beilleszkedés pszichológiai tényezői. In: A munkahelyi szociálpszichológia jelenségvilága I. Egyének és csoportok. Szerk.: Mészáros Aranka Z-Press Kiadó
  • Peterson, M. F, Ruiz-Quintanilla, A. S. (2003): Cultural Socialization as a Source of Intrinsic Work Motivation. Group & Organization Management, Vol. 28. No. 2. 188-216.
  • Work motivation and satisfaction. In: Furnham, A. (2001): The Psychology of Behaviour at Work. The individual in organization. Psychology Press Taylor and Francis Group 245-319.
  • Vocational choice, organizational selection and socialization. In: Furnham, A. (2001): The Psychology of Behavio-ur at Work. The individual in organization. Psychology Press Taylor and Francis Group, 92-141.
  • Bussing, A., Bissels, T., Fuchs, V., Perrari, K-M. (1999): A Dynamic Model of Work Satisfaction: Qualitative Approaches. Human Relations. Vol. 52. No. 8. 999-1028.
  • Wright, T. A., Bonett, D. G. (2007): Job Satisfaction and Psychological Well-being as Nonadditive Predictors of Workplace Turnover. Journal of Management, Vol. 33. No.2. 141-160.
  • Peiperl, M., Jones, B. (2001): Workaholics and Overworkers: Productivity or Pathology? Group Organization Ma-nagement, Vol.26, No. 3. 369 - 393.
  • Juhász Ágnes: Munkahelyi stressz, BME, Egyetemi online jegyzet
  • Julian Barling, E. Kevin Kelloway, Michael Robert Frone (2005): Handbook of Work Stress, Sage Publications. (elérhető: http://books.google.com/books?id=YLuI7yN4g84C&printsec=frontcover&source=gbs_slider_thumb#v=onepage&q&f=false)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgán történik a vizsgaidőszakban.

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. Írásbeli vizsga mind a négy témából.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga - szervezeti és vezetési modellek - : 25%
  • írásbeli vizsga – munkahelyi szocializáció : 25%
  • írásbeli vizsga – pszichológiai alkalmasság és kiválasztás : 25%
  • írásbeli vizsga – munkahelyi stressz : 25%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - participation in lectures
háttéranyagok otthoni önálló feldolgozása - independent processing of background material at home
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Pszichológiai alkalmasság és kiválasztás: A toborzás és a kiválasztási folyamat megtervezése; A kiválasztás eszközei, az eszközök érvényesség; A kiválasztás hatása az egyénekre
2. Szervezeti és vezetési elméletek, modellek: Szervezeti kultúra modellek; Vezetési filozófiák
3. Vezetési elméletek
4. Munkahelyi szocializáció, beilleszkedés: A munkaköri, munkahelyi, munkaszervezeti szocializáció értelmezése és fogalmi tisztázása.; A munkahelyi beilleszkedés kérdései.; A munkahelyi szocializációt befolyásoló tényezők, szervezeti hatások
5. Munkahelyi stressz: A munkahelyi stressz fogalma és jellemzői.; A munkastressz lehetséges okai, kiváltó tényezői, osztályozása.; A stresszre adott válaszreakciók, stressz-tünetek.; A munkastressz szervezeti tényezői.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Juhász Márta egyetemi docens juhasz.marta@gtk.bme.hu
Dr. Kun Ágota adjunktus kun.agota@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.