Verziók
Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a szervezet diagnosztikai modelleket és eszközöket, valamint a felhasználási lehetőségeiket és képesek legyenek a szervezeti jellemzők ismeretének birtokában a releváns diagnosztikai eszköz, módszer kiválasztására, a vizsgálati eredmények elemzésére, értelmezésére, értékelésére, kommunikálására és a diagnosztika eredményeinek alapján a megfelelő beavatkozási módszer kiválasztására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezetek rendszerszemléletű megközelítéséről, a szervezeti diag-nózis alapfogalmairól, szervezeti diagnosztikai és a szervezeti működés leírását segítő modellekről, mód-szerekről.
- A hallgató megismeri a szervezeti diagnózis folyamatának lépéseit.
- A hallgató ismeretet szerez az igények feltárásának és a célkitűzés meghatározásának szempontjairól.
- A hallgató megismeri a szervezeti diagnózis módszereit, az adatgyűjtés lehetőségeit, buktatóit és az eredmények feldolgozásának, értelmezésének főbb tudnivalóit.
- A hallgató megismeri a felmérési eredmények visszacsatolásának típusait, folyamatát és módszereit.
- A hallgató megismeri az OCI és az örömteli szervezet, mint diagnosztikai megközelítések koncepcióját és eszközeit, konkrét példákon keresztül az eszközök alkalmazásának lehetőségeit és tapasztalatait.
Képesség
- A hallgató képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- A hallgató képes a szervezeti igények megfelelő feltárására és a szervezeti diagnózis pontos céljainak meghatározására.
- A hallgató képes szervezeti diagnózis megtervezésére, végrehajtására, a felmérés eredményeinek feldolgozására.
- A hallgató képes a diagnózis eredményeinek az értelmezésére, az eredmények adekvát módon történő visszajelzésére
- A hallgató képes a felmérés eredményei alapján a beavatkozás területeinek és módszereinek a meghatározására.
Attitűd
- Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő, szervezeti diagnózissal kapcsolatos ismeretek iránt.
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- Képes szervezeti diagnózist önállóan megtervezni, végrehajtani és az elemzések eredményeit megfelelő formában összegezni és visszajelezni.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Gelei A. (2006): A szervezet interpretatív megközelítése, In: Vezetéstudomány, XXXVIII. Évf., Különszám 79-97.o
- Adizes, I. (1992): Vállalatok életciklusai, HVG kiadó, Budapest
- Block P. (2005): Makulátlan tanácsadás, HVG kiadó, Budapest
- Lövey, I., Manohar, S.N. (2003): Az örömteli szervezet, HVG Kiadó, Budapest
- Poór J. (2016): Menedzsment tanácsadási kézikönyv, Akadémia Kiadó, Budapest
- Yalom, I (2001): A csoportpszichoterápia elmélete és gyakorlata, Animula, Budapest
- Barczy M. (1997): A csoportok hatékonysága és a személyes változás, Animula, Budapest
- Szőnyi G. (2005): Csoportok és csoportozók – A lélektani munkára építő csoportok vezetése, Medicina, Budapest
- Torma K. (2009): Tréning vagy csoportpszichoterápia: hasonlóságok és különbségek, In Tanácsadás és terápia, szerk. Kulcsár Éva, ELTE Eötvös Kiadó, Budapests
- Dobák M. (2001) . Szervezeti formák és vezetés. KJK-KERSZÖV Budapest.
- Klein B., Klein S. (2004). A szervezet lelke. Edge 2000 Kiadó, Budapest
- Belbin, M. (2003). A team, avagy az együttműködő csoport. Edge 2000 Kiadó, Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati feladat -házi dolgozat elkészítése és bemutatása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése –gyakorlati fel-adat elkészítése és bemutatása : 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon - participation in lectures | |
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session | |
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of homework | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Szervezetek rendszerszemléletű megközelítései, a szervezeti diagnózis alapfogalmai, szervezeti diagnosztikai és a szervezeti működés leírását segítő modellek pl. EFQM Modell, Vállalati Életciklus Modell, 7-S modell, SWOT, PEST stb. |
2. | Szervezeti diagnózis folyamatának lépéseit |
3. | A szervezeti diagnózissal kapcsolatos igények feltárásának és a célkitűzés meghatározásának szempontjai |
4. | A szervezeti diagnózis módszerei, az adatgyűjtés lehetőségei, buktatóit és az eredmények feldolgozása és értelmezése |
5. | Az eredmények visszacsatolásának típusai, folyamata és módszerei |
6. | Az OCI mint diagnosztikai megközelítés koncepciója és eszköze. Konkrét példákon keresztül az eszköz alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai. |
7. | Az örömteli szervezet, mint diagnosztikai megközelítés koncepciója és eszköze. Konkrét példákon keresztül az eszköz alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Németh Gergely | megbízott oktató | nemeth.gergely@cova.hu |
Dr. Torma Kálmán | megbízott oktató | tormak@tmtconsulting.hu |
Zsikla Gábor | megbízott oktató | zsikla.gabor@flow.hu |
Kosztra Balázs | megbízott oktató | bkosztra@concordia-od.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.