Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETI DIAGNOSZTIKA
Azonosító
BMEGT52S154
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
16
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a szervezet diagnosztikai modelleket és eszközöket, valamint a felhasználási lehetőségeiket és képesek legyenek a szervezeti jellemzők ismeretének birtokában a releváns diagnosztikai eszköz, módszer kiválasztására, a vizsgálati eredmények elemzésére, értelmezésére, értékelésére, kommunikálására és a diagnosztika eredményeinek alapján a megfelelő beavatkozási módszer kiválasztására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezetek rendszerszemléletű megközelítéséről, a szervezeti diag-nózis alapfogalmairól, szervezeti diagnosztikai és a szervezeti működés leírását segítő modellekről, mód-szerekről.
  2. A hallgató megismeri a szervezeti diagnózis folyamatának lépéseit.
  3. A hallgató ismeretet szerez az igények feltárásának és a célkitűzés meghatározásának szempontjairól.
  4. A hallgató megismeri a szervezeti diagnózis módszereit, az adatgyűjtés lehetőségeit, buktatóit és az eredmények feldolgozásának, értelmezésének főbb tudnivalóit.
  5. A hallgató megismeri a felmérési eredmények visszacsatolásának típusait, folyamatát és módszereit.
  6. A hallgató megismeri az OCI és az örömteli szervezet, mint diagnosztikai megközelítések koncepcióját és eszközeit, konkrét példákon keresztül az eszközök alkalmazásának lehetőségeit és tapasztalatait.
Képesség
  1. A hallgató képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. A hallgató képes a szervezeti igények megfelelő feltárására és a szervezeti diagnózis pontos céljainak meghatározására.
  3. A hallgató képes szervezeti diagnózis megtervezésére, végrehajtására, a felmérés eredményeinek feldolgozására.
  4. A hallgató képes a diagnózis eredményeinek az értelmezésére, az eredmények adekvát módon történő visszajelzésére
  5. A hallgató képes a felmérés eredményei alapján a beavatkozás területeinek és módszereinek a meghatározására.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő, szervezeti diagnózissal kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  5. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Képes szervezeti diagnózist önállóan megtervezni, végrehajtani és az elemzések eredményeit megfelelő formában összegezni és visszajelezni.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Gelei A. (2006): A szervezet interpretatív megközelítése, In: Vezetéstudomány, XXXVIII. Évf., Különszám 79-97.o
  • Adizes, I. (1992): Vállalatok életciklusai, HVG kiadó, Budapest
  • Block P. (2005): Makulátlan tanácsadás, HVG kiadó, Budapest
  • Lövey, I., Manohar, S.N. (2003): Az örömteli szervezet, HVG Kiadó, Budapest
  • Poór J. (2016): Menedzsment tanácsadási kézikönyv, Akadémia Kiadó, Budapest
  • Yalom, I (2001): A csoportpszichoterápia elmélete és gyakorlata, Animula, Budapest
  • Barczy M. (1997): A csoportok hatékonysága és a személyes változás, Animula, Budapest
  • Szőnyi G. (2005): Csoportok és csoportozók – A lélektani munkára építő csoportok vezetése, Medicina, Budapest
  • Torma K. (2009): Tréning vagy csoportpszichoterápia: hasonlóságok és különbségek, In Tanácsadás és terápia, szerk. Kulcsár Éva, ELTE Eötvös Kiadó, Budapests
  • Dobák M. (2001) . Szervezeti formák és vezetés. KJK-KERSZÖV Budapest.
  • Klein B., Klein S. (2004). A szervezet lelke. Edge 2000 Kiadó, Budapest
  • Belbin, M. (2003). A team, avagy az együttműködő csoport. Edge 2000 Kiadó, Budapest 

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati feladat -házi dolgozat elkészítése és bemutatása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése –gyakorlati fel-adat elkészítése és bemutatása : 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - participation in lectures
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of homework
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Szervezetek rendszerszemléletű megközelítései, a szervezeti diagnózis alapfogalmai, szervezeti diagnosztikai és a szervezeti működés leírását segítő modellek pl. EFQM Modell, Vállalati Életciklus Modell, 7-S modell, SWOT, PEST stb.
2. Szervezeti diagnózis folyamatának lépéseit
3. A szervezeti diagnózissal kapcsolatos igények feltárásának és a célkitűzés meghatározásának szempontjai
4. A szervezeti diagnózis módszerei, az adatgyűjtés lehetőségei, buktatóit és az eredmények feldolgozása és értelmezése
5. Az eredmények visszacsatolásának típusai, folyamata és módszerei
6. Az OCI mint diagnosztikai megközelítés koncepciója és eszköze. Konkrét példákon keresztül az eszköz alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai.
7. Az örömteli szervezet, mint diagnosztikai megközelítés koncepciója és eszköze. Konkrét példákon keresztül az eszköz alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Németh Gergely megbízott oktató nemeth.gergely@cova.hu
Dr. Torma Kálmán megbízott oktató tormak@tmtconsulting.hu
Zsikla Gábor megbízott oktató zsikla.gabor@flow.hu
Kosztra Balázs megbízott oktató bkosztra@concordia-od.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.