Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a munkaelemzés alapfogalmait, önállóan képesek legyenek munkakörök kompetencia igényének a felmérésére, munkaelemzésre épülő kompetencia meghatározására, a kompetenciarendszer kidolgozására, valamint a kompetenciák szervezeti alkalmazására, ismerjék a munkaelemzés eredményeinek felhasználási lehetőségeit, a felhasználás módszereit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató átfogó ismeretet szerez a munkaelemzés alapfogalmairól, modelljeiről, a munkaelemzés céljairól, eszközeiről és módszereiről.
- A hallgató megismeri a kompetencia definíciókat, a munkaköri kompetenciarendszer kialakításának, a kompetenciák meghatározásának lehetőségeit.
- A hallgató ismeretet szerez ergonómiai és pszichológiai elemzési szempontok, módszerek és eszközök használatáról
- A hallgató megismeri az egyes rendszerek bevezetésének, kommunikációjának, kivitelezésének és értékelésének lehetőségeit.
Képesség
- A hallgató képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a té-makörökben
- A hallgató képes munkakörelemzés megtervezésére, végrehajtására, az elemzés eredményeinek gyakor-latban alkalmazható rendszerezésére és leírására. Képes munkaköri leírások készítésére.
- A hallgató képes kompetencia rendszer és kompetencia szótár kidolgozására, szervezeti és munkaköri igényeknek megfelelő kompetencia definíciók és kompetencia szintek meghatározására.
- A hallgató képes a munkakör- és kompetencia elemzés céljának megfelelő módszertan kiválasztására és az elemzés végrehajtására.
- A hallgató képes a munkakör- és kompetencia elemzés eredményeinek szervezeti alkalmazására.
Attitűd
- Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő munka- és kompetencia elemzéssel kapcsolatos ismeretek iránt.
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- Képes munka- és kompetencia elemzést önállóan megtervezni, kidolgozni, és az elemzések eredményeit a célnak megfelelő formában összegezni és alkalmazni.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Prien, P. E.,. Goodstein, D. L., Goodstein, J., Gamble G. L.(2009): A practical guide to job analysis. John Wiley and Sons, San Francisco
- Nemeskéri Gy., Fruttus I. L. (2001): Az emberi erőforrás fejlesztésének módszertana. Ergofit Kft. Budapest
- Singh P. (2008): Job analysis for a changing workplace, Human Resource Management Review 18. 87–99
- Sancheza I.J., Levine L.E. (2009): What is (or should be) the difference between competency modeling andtraditi-onal job analysis? Human Resource Management Review 19. 53–63
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati feladat -házi dolgozat elkészítése és bemutatása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése –gyakorlati fel-adat elkészítése és bemutatása: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja a házidolgozatot.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon - Attendance at lectures | |
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in practical sessions | |
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of a term paper | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A munkaelemzés definiálása. A munkaelemzés helyének meghatározása a szervezeti HR feladatok rendszerében. |
2. | A munka- és kompetencia elemzés céljai, folyamata és lehetséges kimenetei. A munkaelemzés gyakorlati hasznosságának, eredményességének, felhasználási lehetőségei. |
3. | Munka- és kompetenciaelemzés módszerei és eszközei az előkészítéstől az eredmények frissítéséig. |
4. | A gyakorlati megvalósítás főbb nehézségei, buktatói gyakorlati példákon keresztül. |
5. | Job benchmark módszer bemutatása és gyakorlati alkalmazása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nemeskéri Gyula | címzetes egyetemi tanár | nemeskeri@ergofit.hu |
Dr. Kiss Orhidea egyetemi docens | megbízott oktató | kiss.orhidea@ppk.elte.hu. |
Varga Gabriella | megbízott oktató | gabriella.varga@peerformance.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak szakfelelősével való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.