Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MUNKAELEMZÉS
Azonosító
BMEGT52S153
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
12
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a munkaelemzés alapfogalmait, önállóan képesek legyenek munkakörök kompetencia igényének a felmérésére, munkaelemzésre épülő kompetencia meghatározására, a kompetenciarendszer kidolgozására, valamint a kompetenciák szervezeti alkalmazására, ismerjék a munkaelemzés eredményeinek felhasználási lehetőségeit, a felhasználás módszereit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a munkaelemzés alapfogalmairól, modelljeiről, a munkaelemzés céljairól, eszközeiről és módszereiről.
  2. A hallgató megismeri a kompetencia definíciókat, a munkaköri kompetenciarendszer kialakításának, a kompetenciák meghatározásának lehetőségeit.
  3. A hallgató ismeretet szerez ergonómiai és pszichológiai elemzési szempontok, módszerek és eszközök használatáról
  4. A hallgató megismeri az egyes rendszerek bevezetésének, kommunikációjának, kivitelezésének és értékelésének lehetőségeit.
Képesség
  1. A hallgató képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a té-makörökben
  2. A hallgató képes munkakörelemzés megtervezésére, végrehajtására, az elemzés eredményeinek gyakor-latban alkalmazható rendszerezésére és leírására. Képes munkaköri leírások készítésére.
  3. A hallgató képes kompetencia rendszer és kompetencia szótár kidolgozására, szervezeti és munkaköri igényeknek megfelelő kompetencia definíciók és kompetencia szintek meghatározására.
  4. A hallgató képes a munkakör- és kompetencia elemzés céljának megfelelő módszertan kiválasztására és az elemzés végrehajtására.
  5. A hallgató képes a munkakör- és kompetencia elemzés eredményeinek szervezeti alkalmazására.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő munka- és kompetencia elemzéssel kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  5. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Képes munka- és kompetencia elemzést önállóan megtervezni, kidolgozni, és az elemzések eredményeit a célnak megfelelő formában összegezni és alkalmazni.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Prien, P. E.,. Goodstein, D. L., Goodstein, J., Gamble G. L.(2009): A practical guide to job analysis. John Wiley and Sons, San Francisco
  • Nemeskéri Gy., Fruttus I. L. (2001): Az emberi erőforrás fejlesztésének módszertana. Ergofit Kft. Budapest
  • Singh P. (2008): Job analysis for a changing workplace, Human Resource Management Review 18. 87–99
  • Sancheza I.J., Levine L.E. (2009): What is (or should be) the difference between competency modeling andtraditi-onal job analysis? Human Resource Management Review 19. 53–63

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati feladat -házi dolgozat elkészítése és bemutatása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése –gyakorlati fel-adat elkészítése és bemutatása: 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja a házidolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - Attendance at lectures
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in practical sessions
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of a term paper
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A munkaelemzés definiálása. A munkaelemzés helyének meghatározása a szervezeti HR feladatok rendszerében.
2. A munka- és kompetencia elemzés céljai, folyamata és lehetséges kimenetei. A munkaelemzés gyakorlati hasznosságának, eredményességének, felhasználási lehetőségei.
3. Munka- és kompetenciaelemzés módszerei és eszközei az előkészítéstől az eredmények frissítéséig.
4. A gyakorlati megvalósítás főbb nehézségei, buktatói gyakorlati példákon keresztül.
5. Job benchmark módszer bemutatása és gyakorlati alkalmazása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Nemeskéri Gyula címzetes egyetemi tanár nemeskeri@ergofit.hu
Dr. Kiss Orhidea egyetemi docens megbízott oktató kiss.orhidea@ppk.elte.hu.
Varga Gabriella megbízott oktató gabriella.varga@peerformance.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak szakfelelősével való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.