Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Változásmenedzsment
Azonosító
BMEGT20S806
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pataki Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
pataki.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

- bemutatni a változásmenedzsment legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését; - megismertetni olyan módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait, alapkoncepcióit.
  2. ismeri a morfogenetikus változtatások bevezetésének legfontosabb tapasztalati tudnivalóit,
  3. ismeri a szervezetek változásra való képességének néhány fontos elméleti modelljét.
Képesség
  1. Képes a változtatás szükségességének felismerésére, a helyzet szisztematikus elemzésére,
  2. képes a változtatás módjáról meghozandó döntésben való részvételre,
  3. képes a változtatás bevezetésének menedzselésére,
  4. képes a szervezetek változtatási képességének vizsgálatára, megítélésére.
Attitűd
  1. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  2. szisztematikus, rendszerszemléletű gondolkodásra törekszik,
  3. nyitott a szakterület új eredményeinek befogadására.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan kezdeményez változtatást,
  2. felelősséggel dönt a változtatás bevezetésének módjáról,
  3. önállóan menedzseli a változtatás bevezetését.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.

Tanulástámogató anyagok

  • Pataki B.: Változásmenedzsment (MBA oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2019)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 89-94
76-88
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
folyamatos tanulás 12x3=36
vizsgafelkészülés 90
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. A változásmenedzsment alapfogalmai: a változások típusai és a menedzsmentfunkciók kapcsolata
2. A változtatás alapelvei: sikerkritériumok, feltételi formulák, kongruenciamodell, elvi hibalehetőségek
3. A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái
4. A változtatás szakaszai: n-lépéses modellek
5. Változtatási stratégiák, a stratégiaválasztás szempontjai
6. Konfliktusmenedzsment, a változtatási stratégiák és konfliktustípusok kapcsolata
7. A változtatás fogadtatása: spektruma, típusainak lehetséges okai, befolyásolása, csoportgondolkodás
8. A változtatás fogadtatásának időbeli módosulása: „hullámvasút”-modellek
9. A szervezeti kultúra megváltoztatása: irányzatok, alapelvek, tapasztalatok, mechanizmusok
10. Benchmarking: fogalma, típusai, folyamata, használata a változásmenedzsmentben
11. A változtatási folyamat diagnosztikája: a BCG DICE-módszere
12. A változásra képes szervezet elméleti modelljei, tulajdonságainak vizsgálata

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.