Verziók
Célkitűzések
A tantárgy az előző három félévben elsajátított kompetenciákra építve elsősorban a tolmácsolási stratégiák konszo-lidálását, valamint a tematikus szókincsbővítést tűzi ki célul. Nagy hangsúlyt fektetünk az általános háttérismeretek bővítésére, a részletes, pontos, és a beszélő egyéni véleményét is rögzítő jegyzeteléstechnikára, az akcentussal előadott szövegek megértésére, valamint a fiktív és éles tolmácsolási megbízásra való felkészülésre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • A hallgató ismeri az félév során átvett témák alapvető és speciális szókincsét;
- • ismeri a prezentációhoz szükséges készségeket, szempontokat;
- • tisztában van a tolmácsolás értékeléséhez szükséges megfigyelési szempontokkal.
Képesség
- • Képes arra, hogy egy közepes nehézségű, hosszabb beszédet konszekutív móduszban, jegyzeteléssel visz-szaadjon idegen nyelvről magyarra; tárgyalás móduszban egy több kérdés-felelet blokkból álló beszélgetést kódváltással tolmácsoljon; illetve egy hosszabb idegen nyelvű beszédet szinkron móduszban tolmácsoljon magyarra;
- • tudatosan alkalmazza a korábbiakban elsajátított, a szinkron-, konszekutív-, és tárgyalástolmácsoláshoz szükséges stratégiákat;
- • megérti a beszéd üzenetét, átlátja a beszéd makrostruktúráját, és vissza tudja adni a beszélő egyéni véle-ményét;
- • képes saját és mások tolmácsolását különböző szempontok alapján értékelni;
- • képes arra, hogy fiktív és éles tolmácsolási megbízásra megfelelően felkészüljön (glosszárium készítése, ügyfél megkeresése, prezentációk elkérése, résztvevők listájának elkészítése stb.).
Attitűd
- • Nyitott a folyamatos önreflexióra, saját tolmácsolása és a tolmácsolási folyamat retrospektív elemzésére, ér-tékelésére;
- • a fordítópiaci elvárások fényében minőségi munkára törekszik;
- • elfogadja és alkalmazza a szakma etikai szabályait.
Önállóság és felelősség
- • Felelősséget vállal a saját tanulási folyamataiért.
Oktatásmódszertan
A félév során a hallgatók a megadott témákból előadásokkal készülnek a megadott szempontrendszer szerint B és A nyelvükön egyaránt, illetve tolmácsolják a társaik vagy az oktató által tartott, valamint a Speech Repository-ból, SpeechPool-ból vagy egyéb forrásból (pl. meghívott előadótól) származó beszédeket. Tömörítési- és memóriafelada-tokat is végeznek mindkét nyelvi irányba.
Tanulástámogató anyagok
- https://webgate.ec.europa.eu/
- https://speechpool.net
- https://orcit.eu (angol, német, spanyol, francia)
- https://webgate.ec.europa.eu/
- https://speechpool.net
- https://orcit.eu (English, German, Spanish, French)
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek A hallgatók A és B nyelven tartott előadásait valamint tolmácsolási teljesítményüket különböző módokon (egyéni, társas és csoportos értékelés, szóban és írásban egyaránt) és különböző szempontok alapján (tartalmi, forma, pre-zentációs, stb.) értékeljük. Az egyes fejlesztő értékelési módszerek előtérbe kerülnek.
Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelési módszerek A hallgatók A és B nyelven tartott előadásait valamint tolmácsolási teljesítményüket különböző módokon (egyéni, társas és csoportos értékelés, szóban és írásban egyaránt) és különböző szempontok alapján (tartalmi, forma, pre-zentációs, stb.) értékeljük. Az egyes fejlesztő értékelési módszerek előtérbe kerülnek.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Teljesítményértékelések: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Nincsenek vizsgaelemek:
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nem releváns
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95 - 100%-100 |
Jeles | 89 - 94% |
Jó | 76 - 88% |
Közepes | 63-75% |
Elégséges | 50 - 62% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 112 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 112 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 152 |
házi feladat elkészítése | 112 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 112 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
• Környezetvédelem • Politika • Európai Unió • Egészségügy, egészséges életmód • Tudomány, technológia • Társadalom, gazdaság • Gyakorlás a vizsgára
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Gáborné Besznyák Rita | nyelvtanár/language teacher | besznyak.rita@gtk.bme.hu |
Dr. Szabó Csilla | egyetemi docens/Associate professsor | szabo.csilla@gtk.bme.hu |
Németh Anikó | nyelvtanár/language teacher | nemeth.aniko@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.