I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vállalati információrendszerek és információs társadalom
Azonosító
BMEGT20S804
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Az informatika a közepes és nagyobb cégeknél olyan „fekete-doboz”, amelynek a belsejébe nem látnak bele a különféle üzleti egységek munkatársai. A tantárgy fő célkitűzése ezért, hogy a hallgatók megértsék, hogyan is működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallgatók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken. Marketing szempontból kiemelt célkitűzésünk a vevői kapcsolatok, a vevői érték és válla-lat/vállalkozás külső megítélésének javítása az informatikai rend-szerek segítségével. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját munkáltatójuk, vállalatuk tekintetében átgondolják a digitális transzformáció lehetőségeit, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki a transzformáció megvalósítására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalati informatika alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével
  2. Elsajátította az alapvető rendszerfejlesztési és működtetési módszereket.
  3. Megismerte a világ kurrens informatikai eszközeit, amelyekkel támogathatók a vállalati folyamatok.
  4. Megértette, hogy mit jelent a digitális transzformáció.
  5. Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az adatvezérelt szemlélet az üzleti folyamatokban.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának informatikai mű-ködését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni új informatikai stratégia kidolgozására.
  3. Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció vé-gigvitelére.
  4. Képes együttdolgozni az informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
Attitűd
  1. Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
  2. Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • Digitális transzformációról szóló HBR és McKinsey tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok (case studies).
  • IT, AI, Big Data, gépi tanulás, IoT, Ipar 4.0 témákról szóló szakcikkek és tanulmányok (a tantárgy oktatási lapján rendszeresen aktualizált).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (25%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 25. Önként vállalt házi feladat (75%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 8-10 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során kiadott témakörében. A teljesítéssel maximum 75 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli ezzel a házi feladattal kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 75 pont érhető el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai részvétel : 25%
  • Önként vállalt házi feladat (ez a teljesítés kiválthatja az írásbeli vizsgát a hallgató saját döntése alapján): 75%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt) / házi feladat: 75%
  • Órai részvétel : 25%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 87,5-90
75-87
Közepes 62-74,5
Elégséges 50-61,5
Elégtelen 0-49,5

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 6x3=18
felkészülés az órákra 6x2=12
projektfeladat elkészítése 19
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 9
vizsga 2
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Információrendszerek az ERP-n túl: ; CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés); BI (üzleti intellgencia); CPQ (konfigurálás, árazás, ajánlatadás); GRC (kormányzás, kockázat, megfelelés)
2. Információmenedzsment modellek: rendszerfejlesztés és üzemeltetés; vízesésmodell vs agilis fejlesztés; devops; igénymenedzsment
3. Az IT sikeres megújulásának elemei; IT stratégia az üzleti stratégiával összhangban; IT kontrolling; IT szerepek és szervezet
4. Digitális transzformáció ; A digitális transzformáció makró és mikró hajtóerei; A digitalis üzleti modellek sajá-tosságai – ár, szabványok, termékvonal, platformok stb.; Példák hagyományos iparágak átalakulására és újak megjelenésére
5. Adatvezérelt technológiák; Big data; AI – mesterséges intelligencia; gép tanulás, mélytanulás
6. Nagy projektek kihívásai és tanulságai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Danyi Pál egyetemi docens danyi.pal@gtk.bme.hu
Dr. Szádeczky Tamás egyetemi docens szadeczky.tamas@gtk.bme.hu
Dr. Kis Gergely egyetemi adjunktus kis.gergely@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.