Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, mit jelent az árazás a modern technológiai környezetben. Az elmúlt 10-15 évben jelentősen átalakult az árazás gyakorlata mind a B2C, mind a B2B piacokon. Megjelentek az árösszehasonlítók, az áraukciók, a dinamikus árazás és legújabban a személyre-szabott árazás. A mesterséges intelligencia is kopogtat. Ugyanakkor a KKV-k legnagyobb része még 19. századi árazási gyakorlatot követ. Az előadások során az elméleti alapokat a marketing adja, árpolitika, árképzés és ár-elméleti összefüggések bemutatásával, majd ezt követően végigtekintjük a legújabb gyakorlati technikákat is. Sok példával, esettanulmánnyal bemutatjuk, hogy hol tart a világ árazás tekintetében, mit jelent az adatvezérelt árazás a napjainkban. Az évközi csoportos projektfeladat során árazási módszereket modelleznek a hallgatók, ami segít az elméleti ismeretek gyakorlatba való átültetésében.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik az árazás alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével
- Elsajátította az alapvető árazási és hozzá kapcsolódó adatgyűjtési módszereket.
- Megismerte a világ kurrens, informatika eszközökkel támogatott árazási gyakorlatát.
- Megértette, hogy mit jelent az adatvezérelt árazás.
- Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az árazás és válik kritikus marketing elemmé a következő években.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának árazási gyakorlatát kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
- Képes javaslatokat készíteni új árazási stratégia kidolgozására
- Képes megfogalmazni a modern árazásra vonatkozó követelményeket, igényeket a vállalatára vonatkozó-an.
- Képes együttdolgozni és együttgondolkodni a marketing és árazási kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
- Képes az összegyűjtött igények alapján egy árazástámogató rendszer megvalósíthatósági tanulmányának és funkcionális specifikációjának elkészítésére.
Attitűd
- Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
- Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit a marketingben és árazásban.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
- Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
- Csapatban is aktívan dolgozik, segíti társait, hogy a csapat együttes teljesítménye is javuljon.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- Kiadott oktatási segédlet: Danyi-Veres: Modern árazás (2019)
- Rekettye, G. (2011) Multidimenzionális árazás. Akadémiai Kiadó.
- Dolan, R.J., Simon H. (2000) Árképzés okosan: Profitnövelő stratégiák. Geomédia, Budapest.
- Baker, W.L., Marn, M.V., Zawada, C.C. (2010) The Price Advantage, 2nd Ed. McKinsey & Company and Wiley.
- Hunt, P., Saunders, J. (2013) World Class Pricing: The Journey. iUniverse Inc., Bloomington.
- Rekettye, G., Liu, J. (2018) Pricing – The New Frontier, Transnational Press, London.
- Simon, H. (2015) Confessions of the Pricing Man: How Price Affects Everything. Springer.
- Smith T.J. (2012) Pricing Strategy: Setting Price Levels, Managing Price Discounts, and Establishing Price Structures. South-Western Cengage Learning.
- Macdivitt, H., Wilkinson, M. (2012) Value-based Pricing. McGraw-Hill.
- Interneten talált blogcikkek árazás/Pricing témakörben
- Lecture notes: Danyi-Veres: Modern pricing (2019)
- Rekettye, G. (2011) Multidimensional pricing. Akadémiai Kiadó.
- Dolan, R.J., Simon H. (2000) Pricing Wisely: Profit-Making Strategies. Geomédia, Budapest.
- Baker, W.L., Marn, M.V., Zawada, C.C. (2010) The Price Advantage, 2nd Ed. McKinsey & Company and Wiley.
- Hunt, P., Saunders, J. (2013) World Class Pricing: The Journey. iUniverse Inc., Bloomington.
- Rekettye, G., Liu, J. (2018) Pricing – The New Frontier, Transnational Press, London.
- Simon, H. (2015) Confessions of the Pricing Man: How Price Affects Everything. Springer.
- Smith T.J. (2012) Pricing Strategy: Setting Price Levels, Managing Price Discounts, and Establishing Price Structures. South-Western Cengage Learning.
- Macdivitt, H., Wilkinson, M. (2012) Value-based Pricing. McGraw-Hill.
- Blog articles on Pricing
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Önként vállalt házi feladat írásban és/vagy szóban teljesíthető a félév során kiadott témákban. A teljesítéssel maximum 12 pont, azaz 20% vizsga-részarány szerezhető, ami hozzáadódik a vizsgapontszámhoz. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsgateszt 60 pontos, amely a tanulmányi eredmények értékelésébe 100%-kal számít be. A vizsga max. 60 perces, és 60 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 100% (+20%)*
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6x3=18 |
felkészülés az órákra | 6x2=12 |
Projektfeladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés | 18 |
vizsga | 2 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ezerarcú ár – elméleti ismeretek; ár és közgazdaság; ár és vállalat; ár és vevő; klasszikus alapfogalmak: árrugal-masság, fedezeti pont, árrés ill. felár. |
2. | Az ár szerepe a marketingben – elmélet + gyakorlati ismeretek; ár a 4P-n belül; árpolitika, árstratégia; árdöntések: árpszichológia, árspirál, ártudatosság, árelfogadás; árazási modellek. 3 alapmodell: költség-, versenytárs-, és érték-alapú |
3. | Termék, ár és fogyasztó kapcsolatai – gyakorlati ismeretek; termék és az ár egyes összefüggései; fogyasztó, ár és már-ka háromszög; nemzetközi árpolitika egyes kérdései |
4. | Árazási folyamat (8-10 old); árazási folyamatlépések ; adatgyűjtés, paraméterezés ; árazási algoritmusok, ERP és CRM rendszerek árazás moduljai; |
5. | Dinamikus árazás és gyakorlata; árdiszkrimináció és árdifferenciálás; rugalmas és személyre szabott árazás és kor-látai, jogi megfontolások; big data technikák alkalmazása; esettanulmányok |
6. | „Okos” árazás; Adat-alapú elemzések (data-driven pricing); Online árazás, árösszehasonlítók ; szoftverek: adat-elemzés, konkurrenciafigyelés; mesterséges intelligencia és gépi tanulás az árazásban |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Veres István | egyetemi adjunktus | veres.istvan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.