I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT MÓDSZEREK (SPC)
Azonosító
BMEGT20MN34
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félézközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Erdei János
Beosztása
mesteroktató
Email címe
erdei.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser MSc - Menedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Menedzsment köt.vál. blokk

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser MSc - Menedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy alapvető célkitűzése, hogy a hallgatóságot megismertesse a minőségügyi rendszerek hatékony műkö-déséhez, a termelési/szolgáltatási folyamatok minőségügyi szabályozásához használatos legfontosabb módszerekkel, elemzési technikákkal. A tárgy keretében a hallgatók elsajátítják a minőségképesség és szabályozottság elemzések lényegét, elvi alapjait, módszereit; az SPC rendszerek felépítését, működését, az ellenőrzőkártyák fajtáit, alkalmazásuk lehetőségeit; az átvételi minőség-ellenőrzés alapelveit, módszereit. A tárgy fontos célkitűzése, hogy a hallgatók az elméleti alapok mellett a gyakorlati alkalmazásban is kellő jártasságra tegyenek szert.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a minőségszabályozás helyét, szerepét a minőségmenedzsment rendszerekben.
  2. Ismeri a minőségszabályozás elvi rendszerét, a minőségképesség és –szabályozás fogalmát.
  3. Megismeri a minőségszabályozás során alkalmazható statisztikai és egyéb módszereket.
Képesség
  1. Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
  2. Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
  3. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
  2. Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a minőségmenedzsment technikák közül, amelyik a legna-gyobb esélyt nyújtja a sikeres folyamatszabályozásra, a folyamat minőségszínvonalának megértésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  3. Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.

Oktatásmódszertan

Előadások, alkalmanként önállóan vagy kiscsoportban végzendő gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Erdei J. Minőségmenedzsment módszerek, oktatási segédanyag, BME GTK, 2018
  • Kemény S.: Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás, Műszaki Könyvkiadó - Magyar Minőség Társaság, Budapest, 1999

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A tárgy félévközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Gyakorlati órákon a kiadott feladatok megoldása. Aktív órai részvételre az oktató plusz pontokat adhat. Az oktatási időszak végén 60 perces zárthelyi dolgozat az átvett témakörökből. A zárthelyi esszé jellegű kérdésekből és tesztkérdésekből áll.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • zárthelyi dolgozat : 66,7%
  • gyakorlati órákon feladatok megoldása : 33,3%
  • összesen : 100% +

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 88– 94
76– 87
Közepes 64 – 75
Elégséges 50 – 63
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A gyakorlati órákon végzett feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatók. A TVSz előírásának megfelelően ezen gyakorlatok hallgató szempontjából legjobb 2/3-a számít bele a végeredménybe. A félév végi zárthelyi dolgozat a TVSz előírásainak megfelelően pótolható, ill. javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2= 24
készülés az órákra 12
zárthelyi dolgozatra felkészülés 54
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés, a félév felépítése és követelményei. Minőségügyi rendszerek fejlődése, a minőségszabályozás szerepe, a minőségmenedzsment rendszerekben. Valószínűség-számítási és statisztikai alapfogalmak.
2. Az SPC alapjai: alapfogalmak, képesség, szabályozottság fogalma. SPC rendszerek felépítése. Gyakorlati feladat megoldása.
3. Képességelemzés: képességelemzés fajtái, módszerei, minőségképesség-indexek értelmezése.
4. Képességelemzés Gauss-papíron, gyakorlati feladat megoldása.
5. Mérőeszközképesség-elemzés: mérőeszköz-képesség elemzés lényege, a mérési rendszerek jellemzői.
6. Mérési rendszerek vizsgálatának módszerei, mérési rendszerek értékelése gyakorlati példák alapján.
7. Gyakorlati feladat megoldása.
8. Statisztikai szabályozás ellenőrzőkártyák segítségével: bevezetés az ellenőrzőkártyák alkalmazásába, szabályozás logikai menete, előnyei, határok meghatározásának alapelvei.
9. Kártyák határainak számolása, első és másodfajú hiba nagysága, minősítéses és méréses ellenőrzőkártyák példáján, OC-görbe értelmezése.
10. Speciális ellenőrzőkártyák: CUSUM kártya, zóna-kártya alkalmazása, gyakorlati feladat megoldása.
11. Minősítéses ellenőrzőkártyák alkalmazása. Átvételi minőség-ellenőrzés alapelvei, mintavételes átvételi ellenőrzés tervezésének logikája, OC-görbe, ASN, egylépcsős, kétlépcsős mintavételi terv.
12. Szekvenciális mintavételi terv működése, gyakorlati feladat megoldása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szádeczky Tamás egyetemi docens szadeczky.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.