Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser MSc - Menedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Menedzsment köt.vál. blokk
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser MSc - Menedzsment specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy alapvető célkitűzése, hogy a hallgatóságot megismertesse a minőségügyi rendszerek hatékony műkö-déséhez, a termelési/szolgáltatási folyamatok minőségügyi szabályozásához használatos legfontosabb módszerekkel, elemzési technikákkal. A tárgy keretében a hallgatók elsajátítják a minőségképesség és szabályozottság elemzések lényegét, elvi alapjait, módszereit; az SPC rendszerek felépítését, működését, az ellenőrzőkártyák fajtáit, alkalmazásuk lehetőségeit; az átvételi minőség-ellenőrzés alapelveit, módszereit. A tárgy fontos célkitűzése, hogy a hallgatók az elméleti alapok mellett a gyakorlati alkalmazásban is kellő jártasságra tegyenek szert.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a minőségszabályozás helyét, szerepét a minőségmenedzsment rendszerekben.
- Ismeri a minőségszabályozás elvi rendszerét, a minőségképesség és –szabályozás fogalmát.
- Megismeri a minőségszabályozás során alkalmazható statisztikai és egyéb módszereket.
Képesség
- Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
- Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
- Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a minőségmenedzsment technikák közül, amelyik a legna-gyobb esélyt nyújtja a sikeres folyamatszabályozásra, a folyamat minőségszínvonalának megértésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások, alkalmanként önállóan vagy kiscsoportban végzendő gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Erdei J. Minőségmenedzsment módszerek, oktatási segédanyag, BME GTK, 2018
- Kemény S.: Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás, Műszaki Könyvkiadó - Magyar Minőség Társaság, Budapest, 1999
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A tárgy félévközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Gyakorlati órákon a kiadott feladatok megoldása. Aktív órai részvételre az oktató plusz pontokat adhat. Az oktatási időszak végén 60 perces zárthelyi dolgozat az átvett témakörökből. A zárthelyi esszé jellegű kérdésekből és tesztkérdésekből áll.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- zárthelyi dolgozat : 66,7%
- gyakorlati órákon feladatok megoldása : 33,3%
- összesen : 100% +
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100-100 |
Jeles | 88– 94 |
Jó | 76– 87 |
Közepes | 64 – 75 |
Elégséges | 50 – 63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A gyakorlati órákon végzett feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatók. A TVSz előírásának megfelelően ezen gyakorlatok hallgató szempontjából legjobb 2/3-a számít bele a végeredménybe. A félév végi zárthelyi dolgozat a TVSz előírásainak megfelelően pótolható, ill. javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2= 24 |
készülés az órákra | 12 |
zárthelyi dolgozatra felkészülés | 54 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, a félév felépítése és követelményei. Minőségügyi rendszerek fejlődése, a minőségszabályozás szerepe, a minőségmenedzsment rendszerekben. Valószínűség-számítási és statisztikai alapfogalmak. |
2. | Az SPC alapjai: alapfogalmak, képesség, szabályozottság fogalma. SPC rendszerek felépítése. Gyakorlati feladat megoldása. |
3. | Képességelemzés: képességelemzés fajtái, módszerei, minőségképesség-indexek értelmezése. |
4. | Képességelemzés Gauss-papíron, gyakorlati feladat megoldása. |
5. | Mérőeszközképesség-elemzés: mérőeszköz-képesség elemzés lényege, a mérési rendszerek jellemzői. |
6. | Mérési rendszerek vizsgálatának módszerei, mérési rendszerek értékelése gyakorlati példák alapján. |
7. | Gyakorlati feladat megoldása. |
8. | Statisztikai szabályozás ellenőrzőkártyák segítségével: bevezetés az ellenőrzőkártyák alkalmazásába, szabályozás logikai menete, előnyei, határok meghatározásának alapelvei. |
9. | Kártyák határainak számolása, első és másodfajú hiba nagysága, minősítéses és méréses ellenőrzőkártyák példáján, OC-görbe értelmezése. |
10. | Speciális ellenőrzőkártyák: CUSUM kártya, zóna-kártya alkalmazása, gyakorlati feladat megoldása. |
11. | Minősítéses ellenőrzőkártyák alkalmazása. Átvételi minőség-ellenőrzés alapelvei, mintavételes átvételi ellenőrzés tervezésének logikája, OC-görbe, ASN, egylépcsős, kétlépcsős mintavételi terv. |
12. | Szekvenciális mintavételi terv működése, gyakorlati feladat megoldása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szádeczky Tamás | egyetemi docens | szadeczky.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.