Verziók
Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A Termelési és szolgáltatási döntések elemzése tárgy célja komplex termelési és szolgáltatási problémák elemzésének megismerése és gyakorlása egy üzleti szimulációs játék segítségével, valamint esettanulmányok megoldásával. A vizsgált problémák a menedzsment gyakorlatban sokszor előforduló erőforrás-allokálási feladatok sorozatos megoldását teszik szükségessé. A tárgy a hallgatók önálló modellalkotási-, probléma megfogalmazási készségét fejleszti, valamint bemutatja, hogy a korszerű számítástechnikai eszközökkel, hogyan vizsgálhatók és támogathatók komplex, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment területére tartozó döntések. A tárgy egészét végig kísérő menedzsmentszimuláció segítségével a hallgatók a csoportos döntéshozási készségüket és eddigi termelés- és szolgáltatásmenedzsment ismereteiket közvetlenül is alkalmazzák. A szimulációs játék kiértékelése a félév tananyagát ugyancsak képező relatív hatékonyságvizsgálat (DEA) segítségével történik. Így a megtanult értékelési és elemzési módszer gyakorlati alkalmazására is sor kerül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a komplex erőforrásallokálási problémák alapmódszereit.
- Ismeri és érti a vizsgált problémák matematikai modellezésének eszközeit.
- Érti a vállalati működés és a termelésmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a kvantitatív döntéselemzés területén, érti és átlátja a kor-szerű adatelemzés alkalmazásban rejlő potenciális lehetőségeket.
Képesség
- Képes termelési és szolgáltatási folyamatokkal kapcsolatos problémák verbális és analitikus megfogalmazására az alapvető elméletei és gyakorlati szempontok szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a működéssel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Képes a termelés és szolgáltatásii problémák megoldási folyamatának megtervezésére és a probléma felismerésétől a megoldásig tartó út végig követésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a döntéselemzés, operációkutatás és informatika vonatkozó alapfogalmait, a szakma szaktudományos nyelvezetét, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Képes a termeléssel és szolgáltatásokkal kapcsolatos adatok értelmezésére, értékelésére, azok felhasználására tervezési és elemzési számítások végzésekor.
Attitűd
- Elfogadja, hogy bizonyos vállalati folyamatok javítási lehetőségének, optimális működésének meghatáro-zása kvantitatív eszközökkel lehetséges.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudo-mányágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a kvantitatív modellezés területén.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett fela-datok elvégzésére, illetve irányítására.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások; részvétel egy termelésszimulációs játékban, mely az egész félévet végigkíséri; esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.
Tanulástámogató anyagok
- Koltai, T, Kalló N. Tatay V.: Termelési és szolgáltatási döntések elemzése, oktatási segédlet, 2017
- Szimulációs játék kézikönyv
- Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
- Koltai T.: Termelésmenedzsment, Typotex, 2006
- Koltai T.: Alkalmazhatók-e a termelésmenedzsment kvantitatív összefüggései a gyakorlatban, Harvard Business Manager (Magyar kiadás), 5(2), 52-59, 2003.
- Koltai T.: A kvantitatív összefüggések jelentősége a termelésmenedzsmentben, CEO magazin, 4(4), 11-14, 2003.
- Ragsdale, C. T.: Managerial Decision Modelling, Thomson, 2007.
- Lecture notes and slides uploaded to the Moodle page of the course (https://edu.gtk.bme.hu)
- Simulation game manual
- Ragsdale, C. T.: Managerial Decision Modelling, Thomson, 2007.
- Reid, R.D. & Sanders, N.R.: Operations Management: An Integrated Approach, 7th Edition, Wiley, 2020
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során futó szimulációs játék eredménye része a tárgy minősítésének. A játékban nyújtott teljesítményre maximálisan 25 pont kapható. A befejezésért minimálisan 10 pont jár. A 10 és 25 pont között részt a szimulációs játék eredményéből számított DEA hatékonysági mutató alapján arányosan számoljuk. 100% hatékonyság esetén plusz 15 pont, 0% hatékonyságért plusz 0 pont jár. A 0 és 15 pont közötti értéket a hatékonysági mutató százalékában kapja meg a hallgató. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): Írásbeli vizsga, amely feladatmegoldásra épül. A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése. A vizsgán elérhető 75 pont nagyobb részt a számítási példák megoldásával (90%), kisebb arányban az elméleti kérdésekre adott válaszokkal (10%) szerezhető meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- A félév során a szimulációs játékben kötelező a részvétel. A szimulációs játék eredményeként maximálisan 25 pont szerezhető, amely a tantárgy minősítésének 25%-át teszi ki: 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 75%
- szimulációs játék eredménye: 25%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a félév során futó szimulációs játék sikeres befejezése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100-100 |
Jeles | 90–94 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 65–79 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A TVSZ szabályainak megfelelően.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
szimulációs játék elemzések, döntéshozás | 32 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 45 |
vizsgafelkészülés | 45 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, a félévet végig kísérő menedzsmentszimulációs játék ismertetése. |
2. | A szimulációs játék próbafordulója. Felkészülés a játék indulására. |
3. | Lineáris programozás (LP) alkalmazása termelési és szolgáltatási döntéseknél (Excel használata). |
4. | LP érzékenységvizsgálati eredmények értelmezése. A célfüggvényérték függvény jelentősége és alkalmazása. |
5. | "Kávé keverék gyártás" esettanulmány feldolgozása. |
6. | "Hengersor" esettanulmány feldolgozása. |
7. | A szimulációs játék lefutott fordulóinak értékelése, tapasztalatok elemzése. |
8. | Relatív hatékonyságvizsgálat (DEA) alapfogalmai. |
9. | Egy input-egy output eset grafikus megoldása. |
10. | Két input egy output eset grafikus megoldása. |
11. | Radiális modellek általános eseteinek modellezése (input orientált, output orientált primál és duál modellek, I. és II. fázis). |
12. | Nem radiális modellek és súlyszám korlátok vizsgálata. |
13. | A relatív hatékonyságvizsgálat számítógépes támogatása (Excel modellek, PIM-DEA szoftver). |
14. | A szimulációs játék eredményének kiértékelése, összefoglalás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Tamás Alexandra | egyetemi tanársegéd | tamas.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.