Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMELÉSI ÉS SZOLGÁLTATÁSI DÖNTÉSEK ELEMZÉSE
Azonosító
BMEGT20MN15
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaéremjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Koltai Tamás
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
koltai.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A Termelési és szolgáltatási döntések elemzése tárgy célja komplex termelési és szolgáltatási problémák elemzésének megismerése és gyakorlása egy üzleti szimulációs játék segítségével, valamint esettanulmányok megoldásával. A vizsgált problémák a menedzsment gyakorlatban sokszor előforduló erőforrás-allokálási feladatok sorozatos megoldását teszik szükségessé. A tárgy a hallgatók önálló modellalkotási-, probléma megfogalmazási készségét fejleszti, valamint bemutatja, hogy a korszerű számítástechnikai eszközökkel, hogyan vizsgálhatók és támogathatók komplex, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment területére tartozó döntések. A tárgy egészét végig kísérő menedzsmentszimuláció segítségével a hallgatók a csoportos döntéshozási készségüket és eddigi termelés- és szolgáltatásmenedzsment ismereteiket közvetlenül is alkalmazzák. A szimulációs játék kiértékelése a félév tananyagát ugyancsak képező relatív hatékonyságvizsgálat (DEA) segítségével történik. Így a megtanult értékelési és elemzési módszer gyakorlati alkalmazására is sor kerül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a komplex erőforrásallokálási problémák alapmódszereit.
  2. Ismeri és érti a vizsgált problémák matematikai modellezésének eszközeit.
  3. Érti a vállalati működés és a termelésmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
  4. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a kvantitatív döntéselemzés területén, érti és átlátja a kor-szerű adatelemzés alkalmazásban rejlő potenciális lehetőségeket.
Képesség
  1. Képes termelési és szolgáltatási folyamatokkal kapcsolatos problémák verbális és analitikus megfogalmazására az alapvető elméletei és gyakorlati szempontok szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a működéssel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Képes a termelés és szolgáltatásii problémák megoldási folyamatának megtervezésére és a probléma felismerésétől a megoldásig tartó út végig követésére.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a döntéselemzés, operációkutatás és informatika vonatkozó alapfogalmait, a szakma szaktudományos nyelvezetét, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  4. Képes a termeléssel és szolgáltatásokkal kapcsolatos adatok értelmezésére, értékelésére, azok felhasználására tervezési és elemzési számítások végzésekor.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy bizonyos vállalati folyamatok javítási lehetőségének, optimális működésének meghatáro-zása kvantitatív eszközökkel lehetséges.
  2. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudo-mányágak eltérő módszertani sajátosságait.
  3. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
  4. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a kvantitatív modellezés területén.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett fela-datok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások; részvétel egy termelésszimulációs játékban, mely az egész félévet végigkíséri; esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.

Tanulástámogató anyagok

  • Koltai, T, Kalló N. Tatay V.: Termelési és szolgáltatási döntések elemzése, oktatási segédlet, 2017
  • Szimulációs játék kézikönyv
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Koltai T.: Termelésmenedzsment, Typotex, 2006
  • Koltai T.: Alkalmazhatók-e a termelésmenedzsment kvantitatív összefüggései a gyakorlatban, Harvard Business Manager (Magyar kiadás), 5(2), 52-59, 2003.
  • Koltai T.: A kvantitatív összefüggések jelentősége a termelésmenedzsmentben, CEO magazin, 4(4), 11-14, 2003.
  • Ragsdale, C. T.: Managerial Decision Modelling, Thomson, 2007.
  • Lecture notes and slides uploaded to the Moodle page of the course (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Simulation game manual
  • Ragsdale, C. T.: Managerial Decision Modelling, Thomson, 2007.
  • Reid, R.D. & Sanders, N.R.: Operations Management: An Integrated Approach, 7th Edition, Wiley, 2020

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során futó szimulációs játék eredménye része a tárgy minősítésének. A játékban nyújtott teljesítményre maximálisan 25 pont kapható. A befejezésért minimálisan 10 pont jár. A 10 és 25 pont között részt a szimulációs játék eredményéből számított DEA hatékonysági mutató alapján arányosan számoljuk. 100% hatékonyság esetén plusz 15 pont, 0% hatékonyságért plusz 0 pont jár. A 0 és 15 pont közötti értéket a hatékonysági mutató százalékában kapja meg a hallgató. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): Írásbeli vizsga, amely feladatmegoldásra épül. A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése. A vizsgán elérhető 75 pont nagyobb részt a számítási példák megoldásával (90%), kisebb arányban az elméleti kérdésekre adott válaszokkal (10%) szerezhető meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • A félév során a szimulációs játékben kötelező a részvétel. A szimulációs játék eredményeként maximálisan 25 pont szerezhető, amely a tantárgy minősítésének 25%-át teszi ki: 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 75%
  • szimulációs játék eredménye: 25%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a félév során futó szimulációs játék sikeres befejezése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 90–94
80–89
Közepes 65–79
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
szimulációs játék elemzések, döntéshozás 32
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 45
vizsgafelkészülés 45
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés, a félévet végig kísérő menedzsmentszimulációs játék ismertetése.
2. A szimulációs játék próbafordulója. Felkészülés a játék indulására.
3. Lineáris programozás (LP) alkalmazása termelési és szolgáltatási döntéseknél (Excel használata).
4. LP érzékenységvizsgálati eredmények értelmezése. A célfüggvényérték függvény jelentősége és alkalmazása.
5. "Kávé keverék gyártás" esettanulmány feldolgozása.
6. "Hengersor" esettanulmány feldolgozása.
7. A szimulációs játék lefutott fordulóinak értékelése, tapasztalatok elemzése.
8. Relatív hatékonyságvizsgálat (DEA) alapfogalmai.
9. Egy input-egy output eset grafikus megoldása.
10. Két input egy output eset grafikus megoldása.
11. Radiális modellek általános eseteinek modellezése (input orientált, output orientált primál és duál modellek, I. és II. fázis).
12. Nem radiális modellek és súlyszám korlátok vizsgálata.
13. A relatív hatékonyságvizsgálat számítógépes támogatása (Excel modellek, PIM-DEA szoftver).
14. A szimulációs játék eredményének kiértékelése, összefoglalás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tamás Alexandra egyetemi tanársegéd tamas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.