Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT20A001
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Gépészmérnöki alapszak (BSc)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Villamosmérnöki szak, alapképzés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vegyészmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Biomérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnök informatikus szak, alapképzés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Üzemmérnök-informatikus szak, alapképzés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. A tantárgy keretében röviden bemutatjuk a gazdálkodás- és szervezéstudomány legfontosabb részterületeit és aktuális problémáit. A tantárgy részletesen foglalkozik a stratégiai menedzsment, általános menedzsment, a minőségmenedzsment, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment, illetve a vállalkozás-gazdaságtan alapjaival.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a vállalati működés értelmezésének az alapját képezik.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, a piac, a vállalatok normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
  1. Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  2. Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét, és felvállalja ezen értékeket képviseletét.
  3. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  4. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
  6. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  7. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Üzleti tudományi ismeretek, Typotex, 2015 – kijelölt fejezetek
  • MVT szerzői munkaközösség: Marketing – Fókuszban a termék, Typotex, 2017 – kijelölt fejezetek
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (letölthető: az MVT oktatási oldaláról)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli ellenőrző dolgozat (részteljesítménymérés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 25-30 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. Fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés +1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés +2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 81-90
69-80
Közepes 56-68
Elégséges 50-55
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk lehetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. Mindkét összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. Az összegző teljesítményértékelések javítása esetén az új eredményt vesszük figyelembe. Javításnak számít az összegző teljesítményértékelés újbóli megírása, ha a hallgató az eredeti teljesítményértékelések alapján elérte a legalább elégséges osztályzatot. Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincsen.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 64
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Stratégiai menedzsment: a vállalatok működését meghatározó környezet, annak szintjei, elsődleges törvényszerűségei; az előbbiek felmérésének eszközei, azok alkalmazása.Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa.Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2000 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei.Termelés- és szolgáltatásmenedzsment: termelő- és szolgáltatórendszerek működésének alapvető törvényszerűségei; az egyedi gyártás eszközei (projektmenedzsment); a sorozatgyártás főbb menedzselési területei (készletek, kapacitások, költségek); költségszámítási és költségtervezési eszközök.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Tibor egyetemi adjunktus szabo.tibor@gtk.bme.hu
Kovács Stefán mesteroktató kovacs.stefan@gtk.bme.hu
Iványi Tamás egyetemi tanársegéd ivanyi.tamas@gtk.bme.hu
Dr. Surman Vivien egyetemi adjunktus surman.vivien@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége