Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a résztvevők betekintést nyerjenek a menedzsment diszciplína alapvető elméleti és gyakorlati ismereteibe. Fontos szempont, hogy a hallgatóság megértse a menedzser és a vezető közötti alapvető különbséget, a menedzserek és beosztottak magatartásának leíróit és mozgatórugóit, a csoportok sajátosságait a munkakörnyezetben, valamint a szervezet egészének kialakítási és működtetési szabályait. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment módszerekre és azok - a szervezet tagjaira és teljesítményükre - gyakorolt hatásaira. – rávilágítani a technológia alapvető fontosságára az üzleti versenyképességben; – elősegíteni a technológia kompetitív természetének mélyebb megértését; – megismertetni a technológiamenedzsment néhány bevált módszerét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a technológia kompetitív természetével.
- Érteni fogja a technológia szerepét a szervezetek sikeres működésében.
- Ismerni fogja a technológiamenedzsment néhány bevált módszerét.
- Ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a menedzseri munka alapját képezik.
- Áttekintéssel rendelkezik a szervezetek, az a vezetők és a munkatársak kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a technológiamenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a technológiamenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Beosztottként dolgozva képes lesz az üzleti, gazdasági, menedzsment és technológiai vonatkozásokat egymással összefüggésben figyelembe véve ellátni feladatkörét.
- Menedzseri pozícióba kerülve képes lesz az üzleti, gazdasági, menedzsment és technológiai vonatkozásokat egymással összehangolva döntéseket hozni.
- Képes a menedzsment fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma tudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szókészlet elemeit.
Attitűd
- Fogékony lesz az innovációra, a műszaki fejlődés állandó követésére, a fejlesztésben és/vagy annak üzleti alkalmazásában való aktív részvételre.
- Nyitott lesz a technológiamenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
- Elfogadja, hogy a szervezeti kultúrából fakadó szervezeti viselkedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változók.
- Elfogadja a magyar és az európai menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a technológiamenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a technológiamenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a technológiamenedzsment tárgyú döntéseiért.
- Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – textbooks, notes, downloadable materials
- Pataki B.: Technomenedzsment. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2014
- Kövesi J.: Menedzsment- és Vállalkozásgazdaságtan. Typotex, Budapest, 2015
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az aláírás feltétele egy otthoni feladat elkészítése. A feladat egy (azaz 1 db) angol vagy magyar nyelvű technológiamenedzsment témájú cikk tömör bemutatása, elvárt terjedelme szóközökkel együtt kb. 2500-3000 karakter. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 60 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- -: -
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele egy otthoni feladat elkészítése. A feladat a mértékadó szakirodalomban megjelent egy (azaz 1 db) angol vagy magyar nyelvű technológiamenedzsment témájú cikk tömör bemutatása, szóközökkel kb. 2500-3000 karakter terjedelemben.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100%-100 |
| Jeles | 89–94% |
| Jó | 76–88% |
| Közepes | 63–75% |
| Elégséges | 50–62% |
| Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 4x5=20 |
| folyamatos tanulás | 4x5=20 |
| vizsgafelkészülés | 110 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021. szeptember 6-án, érvényes 2021. szeptember 6-tól.
A félévben sorra vett témák
1. A menedzsment definíciója, irányzatai, kapcsolata a leadership és governance területekkel 2. A menedzsment tervezési, szervezési, irányítási és vezetési funkciói 3. Technológia, tudomány, technika fogalma és kapcsolata. Technológia-tipológiák. 4. A technológiamenedzsment fogalma, szerepe, területei, kapcsolatai más területekkel. 5. Technológiai életciklusok. 6. Menedzseri tévhitek az új technológiákról. Gyárak életciklusai. 7. Az innováció menedzselésének alapjai. 8. A termékinnováció menedzselése.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | 1. A menedzsment definíciója, irányzatai, kapcsolata a leadership és governance területekkel |
| 2. | 2. A menedzsment tervezési, szervezési, irányítási és vezetési funkciói |
| 3. | 3. Technológia, tudomány, technika fogalma és kapcsolata. Technológia-tipológiák. |
| 4. | 4. A technológiamenedzsment fogalma, szerepe, területei, kapcsolatai más területekkel. |
| 5. | 5. Technológiai életciklusok. |
| 6. | 6. Menedzseri tévhitek az új technológiákról. Gyárak életciklusai. |
| 7. | 7. Az innováció menedzselésének alapjai. |
| 8. | 8. A termékinnováció menedzselése. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Sándorfi Gergő Álmos/Gergő Álmos Sándorfi | PhD hallgató/PhD student | sandorfi.gergo.almos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt External department vezetője hagyja jóvá.