Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
GAZDASÁGI ÉS MENEDZSMENT ISMERETEK SZAKOKTATÓKNAK
Azonosító
BMEGT20A700
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
20
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bognár Ferenc
Beosztása
tudományos munkatárs
Email címe
bognar.ferenc@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.09.29.) az 580767/14/2021 iktatószámon hozott 10/2 számú határozatával, amely érvényes 2021.09.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a résztvevők betekintést nyerjenek a menedzsment diszciplína alapvető elméleti és gyakorlati ismereteibe. Fontos szempont, hogy a hallgatóság megértse a menedzser és a vezető közötti alapvető különbséget, a menedzserek és beosztottak magatartásának leíróit és mozgatórugóit, a csoportok sajátosságait a munkakörnyezetben, valamint a szervezet egészének kialakítási és működtetési szabályait. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment módszerekre és azok - a szervezet tagjaira és teljesítményükre - gyakorolt hatásaira. – rávilágítani a technológia alapvető fontosságára az üzleti versenyképességben; – elősegíteni a technológia kompetitív természetének mélyebb megértését; – megismertetni a technológiamenedzsment néhány bevált módszerét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a technológia kompetitív természetével.
  2. Érteni fogja a technológia szerepét a szervezetek sikeres működésében.
  3. Ismerni fogja a technológiamenedzsment néhány bevált módszerét.
  4. Ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a menedzseri munka alapját képezik.
  5. Áttekintéssel rendelkezik a szervezetek, az a vezetők és a munkatársak kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
  6. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes lesz követni és megérteni a technológiamenedzsment szakirodalmát.
  2. Képes lesz a technológiamenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
  3. Beosztottként dolgozva képes lesz az üzleti, gazdasági, menedzsment és technológiai vonatkozásokat egymással összefüggésben figyelembe véve ellátni feladatkörét.
  4. Menedzseri pozícióba kerülve képes lesz az üzleti, gazdasági, menedzsment és technológiai vonatkozásokat egymással összehangolva döntéseket hozni.
  5. Képes a menedzsment fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  6. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma tudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Fogékony lesz az innovációra, a műszaki fejlődés állandó követésére, a fejlesztésben és/vagy annak üzleti alkalmazásában való aktív részvételre.
  2. Nyitott lesz a technológiamenedzsment új eredményeinek befogadására.
  3. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
  4. Elfogadja, hogy a szervezeti kultúrából fakadó szervezeti viselkedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változók.
  5. Elfogadja a magyar és az európai menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
  6. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  7. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  8. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez feladatokat a technológiamenedzsment problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a technológiamenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  3. Felelősséget vállal a technológiamenedzsment tárgyú döntéseiért.
  4. Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  5. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  6. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – textbooks, notes, downloadable materials
  • Pataki B.: Technomenedzsment. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2014
  • Kövesi J.: Menedzsment- és Vállalkozásgazdaságtan. Typotex, Budapest, 2015

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az aláírás feltétele egy otthoni feladat elkészítése. A feladat egy (azaz 1 db) angol vagy magyar nyelvű technológiamenedzsment témájú cikk tömör bemutatása, elvárt terjedelme szóközökkel együtt kb. 2500-3000 karakter. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 60 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: -

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele egy otthoni feladat elkészítése. A feladat a mértékadó szakirodalomban megjelent egy (azaz 1 db) angol vagy magyar nyelvű technológiamenedzsment témájú cikk tömör bemutatása, szóközökkel kb. 2500-3000 karakter terjedelemben.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100%-100
Jeles 89–94%
76–88%
Közepes 63–75%
Elégséges 50–62%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 4x5=20
folyamatos tanulás 4x5=20
vizsgafelkészülés 110

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021. szeptember 6-án, érvényes 2021. szeptember 6-tól.

A félévben sorra vett témák

1. A menedzsment definíciója, irányzatai, kapcsolata a leadership és governance területekkel 2. A menedzsment tervezési, szervezési, irányítási és vezetési funkciói 3. Technológia, tudomány, technika fogalma és kapcsolata. Technológia-tipológiák. 4. A technológiamenedzsment fogalma, szerepe, területei, kapcsolatai más területekkel. 5. Technológiai életciklusok. 6. Menedzseri tévhitek az új technológiákról. Gyárak életciklusai. 7. Az innováció menedzselésének alapjai. 8. A termékinnováció menedzselése.

Előadások témái
1. 1. A menedzsment definíciója, irányzatai, kapcsolata a leadership és governance területekkel
2. 2. A menedzsment tervezési, szervezési, irányítási és vezetési funkciói
3. 3. Technológia, tudomány, technika fogalma és kapcsolata. Technológia-tipológiák.
4. 4. A technológiamenedzsment fogalma, szerepe, területei, kapcsolatai más területekkel.
5. 5. Technológiai életciklusok.
6. 6. Menedzseri tévhitek az új technológiákról. Gyárak életciklusai.
7. 7. Az innováció menedzselésének alapjai.
8. 8. A termékinnováció menedzselése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Sándorfi Gergő Álmos/Gergő Álmos Sándorfi PhD hallgató/PhD student sandorfi.gergo.almos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt External department vezetője hagyja jóvá.