Célkitűzések
A tárgy célja egy átfogó képet felmutatni az európai civilizáció (Nyugat) történetéről. A legtöbb hallgatónak jellemzően a legalapvetőbb történeti eseményekről is csak korlátozott tudása van, és nehézségekbe ütközik az általános műveltséghez tartozó különböző események korban és összefüggésekben való elhelyezése. Sajnos sem a közép-, sem a felsőoktatásban nem jellemző átfogóan, jelentős összefüggéseiben tárgyalni Európa történetét. A tárgy célja rámutatni azokra a legfontosabb történeti eseményekre, azok okai és következményeire, illetve az azokról őrzött tévképzetekre, amelyek az elmúlt másfél évezredben fokozatosan olyanná formálták Európát, amilyennek azt ma láthatjuk. A tárgy elvégzésével a hallgatók egy olyan általános képet sajátítanak el, amelynek a segítségével elhelyezhetik és elmélyíthetik korábbi ismereteiket egy szélesebb spalettán, illetve a későbbi új ismereteket sokkal hatékonyabban fogják tudni feldolgozni és kötni más történelmi eseményekhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri szakterülete fő elméleteinek ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Ismeri a kommunikáció és kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit a társadalmi kommunikáció összefüggésrendszerében.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó más (műszaki, jogi, környezetvédelmi, minőségbiztosítási stb.) szakterületek alapjait.
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a szociokulturális környezetet interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni, és képes arra, hogy a szakterületre jellemző megismerési felkészültségeket szakszerűen alkalmazza.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Megtervezi és megszervezi saját önálló tanulását, ahhoz a hozzáférhető források legszélesebb körét használja.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Feladatai ellátása során együttműködik a kapcsolódó szakterületek képviselőivel.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Kritikusan viszonyul azokhoz a megközelítésekhez, amelyek korlátozni kívánják a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai kommunikációs színtereken.
- Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezett a szakmai elképzelések iránt.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.
- Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Minden szervezeti, intézményi tevékenysége során felelős módon veti latba tudását és befolyását a minőségi munkavégzés és annak elismertetése mellett.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Szakmai útmutatás alapján végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását. 1
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit. 1
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Huntington, Samuel P.: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása. Budapest: Európa. 1998.
- 2. Le Goff, Jacques: Európa születése a középkorban. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó. 2008.
- 3. Katus László: Európa története a középkorban. Budapest: Kronosz. 2021.
- 4. Epperlein, Siegfried: Nagy Károly. Budapest: Gondolat Kiadó. 1982.
- 5. Chadwick, Owen: A reformáció. Budapest: Osiris Kiadó. 2003.
- 6. Delumeau, Jean: Reneszánsz. Budapest: Osiris Kiadó. 1997.
- 7. Hahner Péter: A régi rend alkonya. Budapest: Kronosz. 2021.
- 8. Furet, François: A francia forradalom története, 1770-1815. Budapest: Osiris Kiadó. 1999.
- 9. Galántai, József. Az első világháború. Budapest: Gondolat Kiadó. 1988.
- 10. Berend T. Iván: Az Európai Unió története. Kossuth Kiadó. 2021.
- 11. Ferguson, Niall: Civilizáció - A Nyugat és a többiek. Budapest: Scolar. 2020.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és opcionális házi feladatok (esszé készítés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%-át el kell érni a tárgy teljesítéséhez. 2. Részteljesítmény-értékelés – szorgalmi feladat (házi feladat – esszé készítés): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített esszé. Az esszével plusz pontok szerezhetők, amelyek a tananyaghoz kapcsolódó összegző teljesítményértékelésbe számítanak be. A plusz pontok számát az oktató az esszé témája és nehézsége alapján határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- első összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- második összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- részteljesítmény értékelés (opcionális házi feladat): 50
- összesen: 100+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 81-90 |
Jó | 71-80 |
Közepes | 61-70 |
Elégséges | 50-60 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x16=32 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. óra: Bevezető: Európa elhelyezése. Mi a civilizáció? Egységes civilizáció-e Európa? Nyugat és Európa. Hol vannak a kezdetei, határai? Mik az alapvető jellegzetességei, értékei? Samuel P. Huntington elképzelése. Milyen civilizációk léteznek ma? Milyen viszonyuk volt és van Európával? 2. óra: Európa gyökerei és kezdetei: Rómaiak, görögök, germánok, kereszténység. A „sötét” 5.-8. század. Téveszmék a középkorral kapcsolatban. 3. óra: Európa atyja: Nagy Károly, a Frank Birodalom, a „karoling reneszánsz” és a kihívások: ara-bok, vikingek, magyarok. 9.-10. század. 4. óra: Európa megerősödése: a kereszténység terjedése, pápa és császár, egység és megosztottság, feudalizmus, mezőgazdasági forradalom, keresztes hadjáratok. 11.-12. század. 5. óra: Az érett középkor: kultúra, társadalom, vallás, tudomány, világszemlélet, életmód; és annak válsága: éhínség, pestis, 100 éves háború. 13-14. század. 6. óra: A középkori Európa válsága és megújulási kísérletei: itáliai reneszánsz, nemzetállami kezde-tek, reformáció. 15-16. század. 7. óra: Vallásháború és polgári forradalom: egy új Európa születése: nemzetállamok, szekularizáció, liberalizmus, modern filozófia és tudomány. 1618-1648. 8. óra: Modern Európa: angol és francia modell és azok összeütközése, a modern városiasodás és iparosodás kezdetei, felvilágosodás. 1688-1763. 9. óra: A francia forradalom: okok és következmények. 1789-1815. 10. óra: Pax Britannica: Európa sikertörténete a 19. században: a modern ipari civilizáció és annak problémái, birodalom és nemzetállam, vallás és tudomány. 1815-1914. 11. óra: Európa meggyengülése: a Nagy Háború, annak okai és következményei: kommunizmus, gazdasági világválság, nemzeti szocializmus. 1914-1945. 12. óra: Hidegháború és rendszerváltás: új egység, az Európai Unió, víziók Európa jövőjéről, ered-mények és konfliktusok. Európai megosztottság, Európa és Amerika. Van-e európai civilizáció? Vannak-e európai értékek? 1947-2004. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.