Célkitűzések
A tantárgy áttekintést ad a szimulációs módszerek alkalmazási lehetőségeiről az ember fiziológiai sajátosságainak és pszichológiai képességeinek diagnosztizálásában, továbbá munkaköri alkalmasságának előrejelzésében, valamint szenzomotoros és kognitív képességeinek, készségeinek fejlesztésében. A tantárgy oktatása során a bevezető jellegű elméleti módszertani ismereteket kiegészítik a különféle szimulátor-alkalmazási példákat bemutató esettanulmányok és helyszíni látogatások, elsősorban a közlekedés, valamint a folyamatirányítás területén alkalmazott szimulátoroknál.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a HR és egészségügyi iparágakban használatos szimulátorok alkalma-zási területeivel kapcsolatban.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a humán teljesítménymérés és értékelés elvi, módszertani lehetőségei-vel.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szimulátorok alkalmazásának kognitív pszichológia alapjairól, mint a kognitív viselkedés szabályozása: elvek, modellek, gyakorlati következmények. A tanulóképesség (trai-nability) mérésén alapuló alkalmasság-vizsgálat szimulátorral.
- Ismeri a szimulátor-alkalmazás lehetőségeit a képesség- és készségfejlesztésben, a kognitív stratégiák ki-alakításában. A szimulátor alkalmazásának lehetőségeit csoportos döntési helyzetekben.
Képesség
- Képes a szimulátorokkal és a szimulációval kapcsolatos tudását implementálni.
- Képes felismerni, hogy mely képességek-készségek vizsgálata valósítható meg szimuláció és szimulátor segítségével.
- Képes a különböző igények figyelembe vétele mellett komplex szimulációs megoldásokat javasolni.
Attitűd
- Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelí-tés jellemzi.
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Különböző szakmai problémák megoldására kezdeményezi a felhasználó-központú módszerek és tech-nikák gyakorlatban való alkalmazását.
- Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, jogi és humán változások önálló módon tör-ténő figyelemmel kísérésére.
- A cél elérése érdekében autonóm módon, adott esetben interdiszciplináris csoport többi tagjával együtt-működve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- ANTALOVITS M. 1995., Készségfejlesztés szimulátorral. (Habilitációs dolgozat) Budapest, ELTE BTK. Budapest, 110 o. + mell.
- ANTALOVITS, M. – IZSÓ, L., 1998., Self-assessment and learning in nuclear power plant simu-lation training. (In:) Misumi, J., Wilpert, B., Miller, R. (eds) Nuclear Safety: A Human Factors Perspective. Taylor and Francis Ltd. London, 243 – 256. o.
- ANTALOVITS, M. – IZSÓ, L. 2003., Assessment of Crew Performance and Measuring of Mental Efforts in a Cognitively Demanding Task Environment. (In:) Hockey, G.R.J., Gaillard, A.W.K., Burov, O. (eds.) Operator Functional State. The Assessment and Prediction of Human Performance Degradation in Complex Tasks. IOS Press, Amsterdam. pp. 284 – 290.
- IZSÓ, L. – ANTALOVITS, M. 1997. An Observation Method for Analysing Operators’ Routine Activity in Computerised Control Rooms. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, Vol.3, No.3-4, 173-189.
- ANTALOVITS M. 2001., A folyamatirányító operátor készségeinek és tudásának pszichikus szer-veződése, reprezentációja. Alkalmazott Pszichológia, III/4. 5-20. o.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: összegző tanulmányi teljesítményértékelés :: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga : 100%
- összesen: 100%
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | > 90-100 | 
| Jeles | 80–89 | 
| Jó | 70-79 | 
| Közepes | 60-69 | 
| Elégséges | 40-59 | 
| Elégtelen | < 40 | 
Javítás és pótlás
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 14 | 
| felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | |
| összesen | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Előadások témái | 
| 2. | Képességvizsgálati módszerek - képességek és készségek fogalmának tisztázása. | 
| 3. | Az emberi hibázás típusai, jellege, formái. | 
| 4. | A szimuláció és a szimulátor fogalma, típusai, esettanulmányok. | 
| 5. | Alkalmasság-vizsgáló munkaszimulátorok alkalmazási lehetőségei, esettanulmányok. | 
| 6. | Az egészségügyi szimuláció jelene és jövője. | 
| 7. | Gyakorlatok | 
| 8. | A tematikához illeszkedő intézményi hospitálás | 
| 9. | Oktató által vezetett kiscsoportos műhelymunkák, konzultáció. | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Pulay Márk Ágoston | tanársegéd | pulay.markt@gtk.bme.hu | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.