Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
DIAGNOSZTIKA ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS SZIMULÁTOROKKAL
Azonosító
BMEGT52M400
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tantárgy áttekintést ad a szimulációs módszerek alkalmazási lehetőségeiről az ember fiziológiai sajátosságainak és pszichológiai képességeinek diagnosztizálásában, továbbá munkaköri alkalmasságának előrejelzésében, valamint szenzomotoros és kognitív képességeinek, készségeinek fejlesztésében. A tantárgy oktatása során a bevezető jellegű elméleti módszertani ismereteket kiegészítik a különféle szimulátor-alkalmazási példákat bemutató esettanulmányok és helyszíni látogatások, elsősorban a közlekedés, valamint a folyamatirányítás területén alkalmazott szimulátoroknál.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a HR és egészségügyi iparágakban használatos szimulátorok alkalma-zási területeivel kapcsolatban.
  2. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a humán teljesítménymérés és értékelés elvi, módszertani lehetőségei-vel.
  3. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szimulátorok alkalmazásának kognitív pszichológia alapjairól, mint a kognitív viselkedés szabályozása: elvek, modellek, gyakorlati következmények. A tanulóképesség (trai-nability) mérésén alapuló alkalmasság-vizsgálat szimulátorral.
  4. Ismeri a szimulátor-alkalmazás lehetőségeit a képesség- és készségfejlesztésben, a kognitív stratégiák ki-alakításában. A szimulátor alkalmazásának lehetőségeit csoportos döntési helyzetekben.
Képesség
  1. Képes a szimulátorokkal és a szimulációval kapcsolatos tudását implementálni.
  2. Képes felismerni, hogy mely képességek-készségek vizsgálata valósítható meg szimuláció és szimulátor segítségével.
  3. Képes a különböző igények figyelembe vétele mellett komplex szimulációs megoldásokat javasolni.
Attitűd
  1. Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelí-tés jellemzi.
  2. Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
  3. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
  4. Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Különböző szakmai problémák megoldására kezdeményezi a felhasználó-központú módszerek és tech-nikák gyakorlatban való alkalmazását.
  2. Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, jogi és humán változások önálló módon tör-ténő figyelemmel kísérésére.
  3. A cél elérése érdekében autonóm módon, adott esetben interdiszciplináris csoport többi tagjával együtt-működve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • ANTALOVITS M. 1995., Készségfejlesztés szimulátorral. (Habilitációs dolgozat) Budapest, ELTE BTK. Budapest, 110 o. + mell.
  • ANTALOVITS, M. – IZSÓ, L., 1998., Self-assessment and learning in nuclear power plant simu-lation training. (In:) Misumi, J., Wilpert, B., Miller, R. (eds) Nuclear Safety: A Human Factors Perspective. Taylor and Francis Ltd. London, 243 – 256. o.
  • ANTALOVITS, M. – IZSÓ, L. 2003., Assessment of Crew Performance and Measuring of Mental Efforts in a Cognitively Demanding Task Environment. (In:) Hockey, G.R.J., Gaillard, A.W.K., Burov, O. (eds.) Operator Functional State. The Assessment and Prediction of Human Performance Degradation in Complex Tasks. IOS Press, Amsterdam. pp. 284 – 290.
  • IZSÓ, L. – ANTALOVITS, M. 1997. An Observation Method for Analysing Operators’ Routine Activity in Computerised Control Rooms. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, Vol.3, No.3-4, 173-189.
  • ANTALOVITS M. 2001., A folyamatirányító operátor készségeinek és tudásának pszichikus szer-veződése, reprezentációja. Alkalmazott Pszichológia, III/4. 5-20. o.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: összegző tanulmányi teljesítményértékelés :: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga : 100%
  • összesen: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Előadások témái
2. Képességvizsgálati módszerek - képességek és készségek fogalmának tisztázása.
3. Az emberi hibázás típusai, jellege, formái.
4. A szimuláció és a szimulátor fogalma, típusai, esettanulmányok.
5. Alkalmasság-vizsgáló munkaszimulátorok alkalmazási lehetőségei, esettanulmányok.
6. Az egészségügyi szimuláció jelene és jövője.
7. Gyakorlatok
8. A tematikához illeszkedő intézményi hospitálás
9. Oktató által vezetett kiscsoportos műhelymunkák, konzultáció.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Pulay Márk Ágoston tanársegéd pulay.markt@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.