Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a gyakorlati ismereteket és a tapasztalati tanulást integrálva újszerű, hatékonyan működtethető és modern személeti keretet adjunk át a jövő potenciális vezetőinek arra vonatkozóan, hogy hogyan működjenek hatékonyan vezetőként, hogyan vegyenek részt és alakítsák hatékonyan az emberi kapcsolatokat. Nagyon fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a hallgatók egy olyan pozitív vezetői szemléletet vegyenek át és alakítsanak ki, hogy képesek legyenek hiteles képet kialakítani és közvetíteni önmagukról. A kurzus során azt szeretnénk megértetni a jövő fiatal vezetőivel, hogy hogyan érhetnek el pozitív változást a saját életükben, a munka-szerepükben, a csoportjukban, a szervezetben és a társadalomban, mert ez a szemlélet kell, hogy jellemezze a 21. század vezetőit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szervezetpszichológiával és vezetéssel kapcsolatos fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.
Képesség
- Képes megérteni a szervezet- és vezetéspszichológiával kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a szervezetpszichológia és vezetés különböző témaköreiben.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Haslam, S.A., Reicher, S.D., & Platow, M.J. (2010). The new psychology of leadership. Identity, influence and power. Routledge.
- Schein, E.H. (2016). Organizational culture and leadership 5th edition. Wiley.
- De Vries, M.K. (2009). The leader on the couch. A clinical approach to changing people and organizations. Wiley.
- Edmondson, A.C. (2018). The fearless organization. Wiley.
- Fowler, S. (2014). What Maslow’s hierarchy won’t tell you about motivation. Harvard Business Review, 92(11).
- Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavi-or, 26(4), 331-362.
- Hertwig, R., & Grüne-Yanoff, T. (2017). Nudging and boosting: Steering or empowering good decisi-ons. Perspectives on Psychological Science, 12(6), 973-986.
- Sunstein, C. R. (2014). Nudging: a very short guide. Journal of Consumer Policy, 37(4), 583-588.
- Wood, W., & Rünger, D. (2016). Psychology of habit. Annual review of psychology, 67.
- Amabile, T. M., & Kramer, S. J. (2011). The power of small wins. Harvard Business Review, 89(5), 70-80.
- Courtney, H., Lovallo, D., & Clarke, C. (2013). Deciding how to decide. Harvard Business Review, 91(11), 62-70.
- Drucker, P. F. (2004). What makes an effective executive. Harvard business review, 82(6).
- Drucker, P. F. (2005). Managing oneself. Harvard Business Review, 83(1), 100-109.
- Miller, A. P. (2018). Want less-biased decisions? Use algorithms. Harvard business review, 26.
- Snowden, D. J., & Boone, M. E. (2007). A leader's framework for decision making. Harvard business review, 85(11), 68.
- Szaszi, B., Palinkas, A., Palfi, B., Szollosi, A., & Aczel, B. (2018). A systematic scoping review of the choice architecture movement: Toward understanding when and why nudges work. Journal of Behavioral Decision Ma-king, 31(3), 355-366.
- De Vries, M.K. (2003). Leaders, fools and impostors. Essays on the psychology of leadership. iUniverse.
- Schein, E., & Schein, P. (2018). Humble leadership. The power of relationships, openness, and trust. Berrett-Koehler Publishers.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása. 1. Zárthelyi dolgozatok: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során írt 2 zárthelyi dolgozat gondoskodik. A dol-gozat 30-30 tesztkérdésből áll és egy-egy kifejtős esszékérdésből. A kérdések lefedik az órai anyagot, valamint a megadott kötelező szakirodalmat. A két zh-ra kapott pontszám beleszámít a végső vizsgajegybe. 2. Kiscsoportos projektfeladat: 4-6 fős kiscsoportba szerveződve kell előre megadott szempontok alapján (pl. szervezeti forma, struktúra, szervezeti életciklus, vezetői stílus stb.) elemezni egy létező szervezetet és annak ügyvezetőjét. Az elvégzett elemzéseket a kurzus utolsó két alkalmán kell bemutatni. A bemutatás során a szervezettel és vezetővel kapcsolatos diagnosztikát és fejlesztést tudományos szakirodalomba kell ágyazni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Első zh eredménye pontszámban : 40%
- Második zh eredményei pontszámban: 40%
- Projektmunka: 20%
- összesen: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 50%
- összesen: 50%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
1) A két ZH-t a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 86 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon – partici-pation in contact lessons | 14 |
kötelező részvétel a gyakorlaton – obligatory participation in practice | 10 |
projektfeladat – project task | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása -independent study of the compulsory readings | |
vizsgafelkészülés – exam preparation | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Ismétlés: a szervezet- és vezetéspszichológia fogalmának definiálása, és történetének főbb pontjainak bemutatása. Vezetői vonás – és képességelméletek, kongruencia elméletek, vezetési stílusok, helyzetfüggő vezetés. Repetition: defining the concept of organizational and managerial psychology and presenting the main points of its history. Leadership traits and skills theories, congruency theories, leadership styles, situational leadership. |
2. | Szervezeti kultúra és vezetés. Alapvető feltételezések, szervezeti tudattalan, a szervezeti kultúra és a vezetők egymáshoz kötöttsége. Organizational culture and leadership. Basic assumptions, organizational unconscious, the interdependence of organizational cultures and leaders. |
3. | Diszfunkcionális vezetési stílusok, vezetői vakfoltok, önismeret, önértékelés, önbecsülés vezetőként. Dysfunctional leadership styles, leaders’ blind sports, self-knowledge, self-esteem and self-respect as a leader. |
4. | Kiscsoportok vezetése. Hatékony csoportmunka, csoportszerepek, a pszichológiai biztonság fogalma. |
5. | Leading small groups. Group effectiveness, group roles, psychological safety. |
6. | Motiváció a munkahelyen, motivációs elméletek, munka és szervezet iránti elkötelezettség. Motivation at work, motivational theories, job and organizational commitment. |
7. | Vezetői döntéshozatal, döntéshozatali módszerek, döntéshozatali torzítások és kezelésük. Decision making as a leader, decision making methods, biases in decision making and how to overcome them. |
8. | Szervezeti tanulás, attitűd-, viselkedés- és szokásváltoztatás. Organizational learning, changing attitudes, behaviours and habits. |
9. | Változásmenedzsment, krízismenedzsment. Change management and crisis management. |
10. | Tudás és innovációmenedzsment. Knowledge and innovation management. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Salamon János | tanársegéd | salamon.janos@gtk.bme.hu |
Dr. Szijjártó Linda | adjunktus, assistant professor | szijjarto.linda@gtk.bme.hu |
Dr. Séllei Beatrix | adjunktus, assistant professor | sellei.beatrix@gtk.bme.hu |
Vasvári Fanni | PhD hallgató, PhD student | vasvari.fanni@gtk.bme.hu |
Nyéki Emőke | PhD hallgató, PhD student | nyeki.emoke@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.