I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETI VISELKEDÉS ÉS VEZETÉS
Azonosító
BMEGT52M300
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Zsolt Péter
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szabo.zsolt.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar és angol , HU és EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. november 25-én, érvényes 2020. szept. 1-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a gyakorlati ismereteket és a tapasztalati tanulást integrálva újszerű, hatékonyan működtethető és modern személeti keretet adjunk át a jövő potenciális vezetőinek arra vonatkozóan, hogy hogyan működjenek hatékonyan vezetőként, hogyan vegyenek részt és alakítsák hatékonyan az emberi kapcsolatokat. Nagyon fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a hallgatók egy olyan pozitív vezetői szemléletet vegyenek át és alakítsanak ki, hogy képesek legyenek hiteles képet kialakítani és közvetíteni önmagukról. A kurzus során azt szeretnénk megértetni a jövő fiatal vezetőivel, hogy hogyan érhetnek el pozitív változást a saját életükben, a munka-szerepükben, a csoportjukban, a szervezetben és a társadalomban, mert ez a szemlélet kell, hogy jellemezze a 21. század vezetőit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szervezetpszichológiával és vezetéssel kapcsolatos fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.
Képesség
  1. Képes megérteni a szervezet- és vezetéspszichológiával kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, és önállóan is képes szakirodalmi forrásokat keresni.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a szervezetpszichológia és vezetés különböző témaköreiben.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Haslam, S.A., Reicher, S.D., & Platow, M.J. (2010). The new psychology of leadership. Identity, influence and power. Routledge.
  • Schein, E.H. (2016). Organizational culture and leadership 5th edition. Wiley.
  • De Vries, M.K. (2009). The leader on the couch. A clinical approach to changing people and organizations. Wiley.
  • Edmondson, A.C. (2018). The fearless organization. Wiley.
  • Fowler, S. (2014). What Maslow’s hierarchy won’t tell you about motivation. Harvard Business Review, 92(11).
  • Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavi-or, 26(4), 331-362.
  • Hertwig, R., & Grüne-Yanoff, T. (2017). Nudging and boosting: Steering or empowering good decisi-ons. Perspectives on Psychological Science, 12(6), 973-986.
  • Sunstein, C. R. (2014). Nudging: a very short guide. Journal of Consumer Policy, 37(4), 583-588.
  • Wood, W., & Rünger, D. (2016). Psychology of habit. Annual review of psychology, 67.
  • Amabile, T. M., & Kramer, S. J. (2011). The power of small wins. Harvard Business Review, 89(5), 70-80.
  • Courtney, H., Lovallo, D., & Clarke, C. (2013). Deciding how to decide. Harvard Business Review, 91(11), 62-70.
  • Drucker, P. F. (2004). What makes an effective executive. Harvard business review, 82(6).
  • Drucker, P. F. (2005). Managing oneself. Harvard Business Review, 83(1), 100-109.
  • Miller, A. P. (2018). Want less-biased decisions? Use algorithms. Harvard business review, 26.
  • Snowden, D. J., & Boone, M. E. (2007). A leader's framework for decision making. Harvard business review, 85(11), 68.
  • Szaszi, B., Palinkas, A., Palfi, B., Szollosi, A., & Aczel, B. (2018). A systematic scoping review of the choice architecture movement: Toward understanding when and why nudges work. Journal of Behavioral Decision Ma-king, 31(3), 355-366.
  • De Vries, M.K. (2003). Leaders, fools and impostors. Essays on the psychology of leadership. iUniverse.
  • Schein, E., & Schein, P. (2018). Humble leadership. The power of relationships, openness, and trust. Berrett-Koehler Publishers.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása. 1. Zárthelyi dolgozatok: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során írt 2 zárthelyi dolgozat gondoskodik. A dol-gozat 30-30 tesztkérdésből áll és egy-egy kifejtős esszékérdésből. A kérdések lefedik az órai anyagot, valamint a megadott kötelező szakirodalmat. A két zh-ra kapott pontszám beleszámít a végső vizsgajegybe. 2. Kiscsoportos projektfeladat: 4-6 fős kiscsoportba szerveződve kell előre megadott szempontok alapján (pl. szervezeti forma, struktúra, szervezeti életciklus, vezetői stílus stb.) elemezni egy létező szervezetet és annak ügyvezetőjét. Az elvégzett elemzéseket a kurzus utolsó két alkalmán kell bemutatni. A bemutatás során a szervezettel és vezetővel kapcsolatos diagnosztikát és fejlesztést tudományos szakirodalomba kell ágyazni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Első zh eredménye pontszámban : 40%
  • Második zh eredményei pontszámban: 40%
  • Projektmunka: 20%
  • összesen: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga : 50%
  • összesen: 50%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

1) A két ZH-t a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 86
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon – partici-pation in contact lessons 14
kötelező részvétel a gyakorlaton – obligatory participation in practice 10
projektfeladat – project task
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása -independent study of the compulsory readings
vizsgafelkészülés – exam preparation
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Ismétlés: a szervezet- és vezetéspszichológia fogalmának definiálása, és történetének főbb pontjainak bemutatása. Vezetői vonás – és képességelméletek, kongruencia elméletek, vezetési stílusok, helyzetfüggő vezetés. Repetition: defining the concept of organizational and managerial psychology and presenting the main points of its history. Leadership traits and skills theories, congruency theories, leadership styles, situational leadership.
2. Szervezeti kultúra és vezetés. Alapvető feltételezések, szervezeti tudattalan, a szervezeti kultúra és a vezetők egymáshoz kötöttsége. Organizational culture and leadership. Basic assumptions, organizational unconscious, the interdependence of organizational cultures and leaders.
3. Diszfunkcionális vezetési stílusok, vezetői vakfoltok, önismeret, önértékelés, önbecsülés vezetőként. Dysfunctional leadership styles, leaders’ blind sports, self-knowledge, self-esteem and self-respect as a leader.
4. Kiscsoportok vezetése. Hatékony csoportmunka, csoportszerepek, a pszichológiai biztonság fogalma.
5. Leading small groups. Group effectiveness, group roles, psychological safety.
6. Motiváció a munkahelyen, motivációs elméletek, munka és szervezet iránti elkötelezettség. Motivation at work, motivational theories, job and organizational commitment.
7. Vezetői döntéshozatal, döntéshozatali módszerek, döntéshozatali torzítások és kezelésük. Decision making as a leader, decision making methods, biases in decision making and how to overcome them.
8. Szervezeti tanulás, attitűd-, viselkedés- és szokásváltoztatás. Organizational learning, changing attitudes, behaviours and habits.
9. Változásmenedzsment, krízismenedzsment. Change management and crisis management.
10. Tudás és innovációmenedzsment. Knowledge and innovation management.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Salamon János tanársegéd salamon.janos@gtk.bme.hu
Dr. Szijjártó Linda adjunktus, assistant professor szijjarto.linda@gtk.bme.hu
Dr. Séllei Beatrix adjunktus, assistant professor sellei.beatrix@gtk.bme.hu
Vasvári Fanni PhD hallgató, PhD student vasvari.fanni@gtk.bme.hu
Nyéki Emőke PhD hallgató, PhD student nyeki.emoke@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.