Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK HATÁSA A PÉNZÜGYEKRE
Azonosító
BMEGT35A117
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 581083/2/2020 számú határozatával (13. napi-rendi pont), érvényes 2020.11.25-től.

Célkitűzések

A tárgy megismerteti a hallgatókat az információmenedzsment gyakorlati alapjaival. Ezen belül is cél, hogy tisz-tában legyenek a szervezetekben (főként közép- és nagyméretű vállalatoknál, intézményeknél) ellátandó jellem-ző informatikai feladatokkal, átlássák az informatikai rendszerek fejlesztésének és üzemeltetésének feladatait és folyamatát. Képesek legyenek egy IT beruházás eredményességét megbecsülni, menedzserként hidat képezni az IT szakemberek és az üzleti területek között, valamint ismerjék és sikeresen alkalmazzák a hatékony, internetre épülő informatikai megoldásokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalatoknál, intézményeknél használt informatikai nyelvet, fogalmakat, szóhasználatot
  2. Ismeri az informatikai folyamatok menedzselésének feladatait
  3. Ismeri az informatikai fejlesztések módszertanát
  4. Ismeri az informatikai rendszerek típusait, mint pl. ERP, CRM, üzleti és mesterséges intelligencia rendszerek
  5. Ismeri az informatikai trendeket, legújabb technológiai irányokat
Képesség
  1. Képes eredményesen beilleszkedni egy informatikai szervezet munkájába, illetve üzleti célú informatikai projektekbe.
  2. Képes magas szinten megérteni a szervezet teljes informatikai működését, még ha csak egy szűk szeletére van közvetlen rálátása.
  3. Képes megérteni az informatikai rendszerek üzleti és informatikai célkiűzéseit.
  4. Képes bekapcsolódni az informatikai rendszerek fejlesztésébe akár üzleti, akár IT oldalról és értően figye-lemmel kísérni a fejlesztési projektet.
  5. Képes azonosítani kockázatokat az informatikai működésben.
  6. Képes az informatika pénzügyeinek áttekintésére, érti a költségkategóriákat.
  7. Képes informatikai lehetőségeket azonosítani, amelyekkel eredményesen javíthatók az üzleti folyamatok.
Attitűd
  1. Proaktívan részt vesz az előadásokon, (vendég)oktatói kérdésekre válaszol, a témakör megértését segítő kérdéseket tesz fel.
  2. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, olvassa a javasolt internetes portálokat.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Felkészül a számonkérő zárthelyi dolgozatokra.
  2. Óráról órára követi a tananyagot, a kiadott diákat, oktatási segédletet.
  3. Önálló projektfeladatot végez a prezentációs verseny keretében (opcionális).

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és cso-portmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A kötelező tananyag (jegyzet és diasorok) a tárgy honlapjáról (modle rendszerben) lesz letölthető
  • Textbooks, notes, downloadable materials.
  • The compulsory curriculum (notes and slides) will be available for download from the subject's website (in Moodle system).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tanórákon való részvétel ajánlott, mert a ZH-k és a feladatok teljesítéséhez sok olyan háttérismeret hangzik el, ami a kiadott segédletekben nem található meg. Az órákon való aktív részvételért plusz pont járhat. A tantárgy teljesítésének értékelése pontozásos rendszerben történik. 50% érhető el a szorgalmi időszakban és 50% az írásbeli vizsgán.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyik): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetencia-elemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a félév során kétszer. 50 feleletválasztós kérdés megválaszolása 50 perc alatt. Időpontok: 1. ZH: (dátum) (az első három hét tananyagából): max. 25 pont 2. ZH: (dátum) (ötödik-hetedik hetek tananyagából): max. 25 pont 2. Részteljesítmény-értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, vala-mint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. Max. 25 pont szerezhető az alábbi egyéni/csoportos tanulmányokkal (akár többfélével is, de legfeljebb 25) - max. 25 pont szerezhető prezentációval (csapatban egyénenként) - kiselőadással max 15 pont - 4-4 pont (max. 12) jár azoknak, akik részt vesznek a vendégelőadók óráján - kiemelkedő órai aktivitással (oktatói kérdésekre helyes válaszok) további pontok szerezhetők A prezentációra vonatkozó szabályok: 3 vagy 4 fős csapatokban lehet prezentációt tartani. Egy hallgató csak egy csapat munkájában vehet részt. A prezentáció hossza max. 10 perc, amelyben a félév során tárgyalt témák egyikét kiválasztják, amihez egy informatikai problémát esetpéldaként feldolgoznak a tanult információmenedzsment módszerek segítségével. A prezentációkat elő kell adni. Azoknak a csapatoknak, akik prezentálni szeretnének, szándékukat a csapattagok és a választott témakör megnevezésével március utolsó hetében e-mailben jelezniük kell. Az elkészített diasort csapatonként egy példányban legkésőbb május első hetében kell megküldeni e-mailben. A kurzus létszámára és az előadás időtartamára tekintettel legfeljebb 8 csapat választhatja a prezentációt, ezért az erre való jelentkezés elfogadása időrend alapján történik. A jelentkezés akkor tekinthető elfoga-dottnak, ha erről megerősítő e-mailt kapnak. A két legszínvonalasabb előadást tartó csapat tagjai automatikusan jeles (5) érdemjegyet kapnak, függetlenül az elért ZH eredményektől. A harmadik helyezett csapat tagjai a prezentációra kapott pontszámon felül 5 pluszpontot kapnak. A 4-8. helyezettek pontszámot kapnak, a teljesítménytől függően várhatóan 10 és 20 pont között. (A prezentációs versenyen szereplők Egyéni/csoportos 25 pontos plafonjától eltekintünk, tehát annyi extra pontot szereznek, amennyit összesen elértek.) B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: írásbeli teszt a teljes félév tananyagából 2. évközi eredmények (pontszám) beszámítása. Megajánlott jegy: akik a félévközi teljesítményükkel legalább 67 pontot megszereztek, azok jeles, akik legalább 60 pontot megszereztek, azok jó megajánlott jegyet kérhetnek. Azok is jeles megajánlott jegyet kapnak, akik a prezentációs versenyen az első két helyezett csapatban szerepeltek.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 12 pont/points
  • 2. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 12 pont/points
  • részteljesítmény értékelés (egyéni és csopor-tos tanulmányok): 1/3, max. 12 pont/points
  • összesen: 100%, max. 62 pont/points

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli részvizsga : 75
  • félévközi eredmények beszámítása : 62
  • összesen: 137

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, azaz 31 pontot. Vizsga előtti ZH-nkénti minimumkövetelmény nincs. A Vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 91-95
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1. A két ZH-ból legfeljebb egy (szabadon választott) pótolható vagy javítható bárminemű igazolás nélkül a pótlási héten. A jobbik pontszám számít. A Pót ZH időpontja: (dátum) 2. Az egyéni és csoportos tanulmányok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem helyettesíthetők. 3. Sikertelen vizsga esetén, ha a hallgató nem éri el az összesített 69 pontot, akkor a TVSZ vonatkozó szabályai alapján a vizsgatesztet javíthatja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 9×4 = 36
félévközi készülés a tanórákra, írásos tananyag önálló elsajátítása 9×4=36
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×8+2×2=20
egyéni/csoportos teljesítmény 0-40 (átlag 20)
vizsgafelkészülés 38
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2021. február 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. Minden héten az első két óra témája jellemzően elméleti jellegű, a második két óra pedig gyakorlati eseteket, példákat mutat be. Az egyes előadások sorrendje változhat a vendégelőadók elérhetőségeihez igazodva.

Előadások témái
1. Információmenedzsment alapfogalmak
2. IT rendszerek tervezése.
3. IT rendszerek fejlesztési módszerei.
4. ZH
5. IT rendszerek működtetése.
6. Igény és portfolió menedzsment.
7. IT biztonság.
8. ZH
9. Informatikai szerepek és feladatok.
10. IT kontrolling.
11. IT stratégia és irányítás.
12. Prezentációk
13. Elővizsga
14. Pótlás / Javítás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Böcskei Elvira course leader . bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Dr. Danyi Pál . danyi@mvt.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.