Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KONTROLLING
Azonosító
BMEGT35A116
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ilyés Csaba
Beosztása
adjunktu
Email címe
ilyes.csaba@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 581083/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020.11.25

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy tényleges vállalati működési logikába /controlling értékteremtési láncstruktúrába helyezze be az előmeneteli tárgyakban tanult elméletet, megerősítve ezzel a módszertani hátteret, megteremtve ezzel mind a vállalati, mind az elméleti logikai összefüggések átlátását, végül mindezt számszaki adatokkal való végig vezetéssel gyakorlati alkalmazásba konvertálja. A képzés során Számvitel I-III., Vezetői számvitel és Vállalati pénzügyek I-II. és Vállalatértékelés tárgyakra építve a vállalati teljesítmény menedzsment (EPM) főbb pillérei kerülnek bemutatásra controlling szempontból: (1) havi/éves zárás és pénzügyi riporting, (2) várhatózás, tervezés, (3) stratégiai tervezés, üzleti controlling partner (4), profitabilitás menedzsment. Cél a gyakorlatcentrikus megközelítés, és az ACCA releváns moduljainak érintése (financial reporting, financial management, advanced financial management, performance management, advanced performance management, management accounting), valamint a kapcsolódó IT eszközökbe (ERP/BI) való bevezetés is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. számvitel, vezetői számvitel és controlling közötti kapcsolódási pontokat és különbségeket.
  2. megismeri a vállalati teljesítmény menedzsment /controlling működés struktúráját.
  3. a controlling struktúrába kapcsolódó főbb kategóriákat és gyakorlati aktivitásokat.
  4. az egyes struktúrákhoz, főbb elemekhez kapcsolódó legfontosabb menedzsment döntési kérdésköröket.
  5. gyakorlati összefüggéseket, számpéldákon keresztül is.
Képesség
  1. kapcsolódó szakirodalmak feldolgozására, megértésére, alkalmazására.
  2. controlling /teljesítménymenedzsment döntési helyzetek felismerésére, megfelelő javaslat tételére.
  3. releváns controlling riporting és döntéselőkészítő számítok végzésére.
Attitűd
  1. érdeklődő, nyitott és keresi az előadásokkal kapcsolatos alkalmazhatósági lehetőségeket környezetében.
  2. releváns kérdéseket fogalmaz meg eddigi akár gyakorlatai, akár elméleti tapasztalatai alapján.
  3. együttműködik a hallgató társaival és az oktatóval.
Önállóság és felelősség
  1. döntési pontokat felismeri, mérlegelni majd dönteni/javaslatot tenni és vállalni.
  2. számszakilag alá tudja támasztani a javaslatait.

Oktatásmódszertan

Előadások és gyakorlati esettanulmányok szóban és írásban bemutatva az IT prezentációs eszközök használatával.

Tanulástámogató anyagok

  • Minden fontos információ és kötelező tananyag a tárgy honlapján lesz elérhető.
  • All important information and required study materials will be available on the subject website.
  • Az előadások prezentációs anyaga, amelyek folyamatosan feltöltésre kerülnek a Moodle-be.
  • Az órákra behozott folyóirat cikkek.
  • Horváth and Partners [2008]: Controlling, Út egy hatékony controlling-rendszerhez, Complex kiadó
  • Róth-Adorján-Lukács-Veit [2019]: Számviteli esettanulányok, MKVK OK kiadó
  • Brealey, R. A. & Myers, S. C. [2008]: Modern vállalati pénzügyek, McGraw-Hill/Panem kiadó
  • Reszegi László, Juhász Péter [2014]: A vállalati teljesítmény nyomában: Nem csak tulajdonosoknak és
  • menedzsereknek! , Alinea Kiadó
  • Dr. Horvath Péter [2011]: Controlling, Vahlen kiadó
  • Damodaran, Aswath [2015]: A vállalatértékelés kézikönyve, Alinea Kiadó
  • Presentation material of lectures, that will be continuously uploaded into Moodle.
  • Papers & blogs covered on lectures.
  • Horváth and Partners [2008]: Controlling, Út egy hatékony controlling-rendszerhez, Complex kiadó
  • Róth-Adorján-Lukács-Veit [2019]: Számviteli esettanulányok, MKVK OK kiadó
  • Brealey, R. A. & Myers, S. C. [2008]: Modern vállalati pénzügyek, McGraw-Hill/Panem kiadó (available in English)
  • Reszegi László, Juhász Péter [2014]: A vállalati teljesítmény nyomában: Nem csak tulajdonosoknak és
  • menedzsereknek!, Alinea Kiadó

Általános szabályok

Az elsajátított tananyag visszamérése írásbeli (zárthelyi) dolgozatok formájában történik

Teljesítményértékelési módszerek

Az írásbeli dolgozatokban az előadások során bemutatott tananyagból az Előadó által kiválasztott témakörök ismerete kerül visszamérésre. Hangsúly a fogalomrendszerek, gyakorlati és elméleti összefüggések magabiztos ismeretén van, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a megalapozott üzleti döntések meghozatalához valamint erre vonatkozó képesség javításához. A tárgy félévközi jegyes, amely két részből áll össze: szorgalmi időszak fele után (40% súly) és szorgalmi időszak vége előtt (60% súly) ZH-kal szerezhető pontok összege 100. A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása Két félévközi írásbeli dolgozat (ZH) kerül megírásra: a szorgalmi időszak fele után és szorgalmi időszak vége előtt. A szorgalmi időszakban addicionális pontok szerezhetőek meg az alábbi aktivitásokkal:  aktív (pl.: kérdések megválaszolása) órai részvétel (5 pont)  kiadott üzleti terv / Business Case feldolgozása (10 pont) Az addicionálisan megszerezhető pontok hozzáadódnak az írásbeli dolgozatok 100 pontjához. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félévközi jegyes tárgy miatt a vizsgaidőszakban nincsen vizsga.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. félévközi ZH: 40%
  • 2. félévközi ZH: 60%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88%-94
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12x2=24
szorgalmi Business Case feladat elkészítése 2
felkészülés az írásbeli vizsgákra 6
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2021.02.01-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.1.-ben megfogalmazott célok elérése érdekében az alábbi témakörök kerülnek feldolgozásra az előadásokon. Naptári ütemezések szerint kisebb eltérések lehetnek

Előadások témái
1. Controlling pozícionálása, mint vállalati teljesítmény menedzsment eszköz
2. Pénzügyi riporting: zárás, riportkészítés, terv/tény eltérés elemzés folyamata, ERP/BI eszköz háttér
3. Pénzügyi tervezés: várható előrejelzés, tervezés folyamata, teljesítmény menedzsment, akciók megfogalmazása
4. Stratégiai tervezés: stratégiai KPI-ok, ambíciók és azok lefordítása pénzügyi tervre
5. Klasszikus kontrolling feladatok, Pénzügyi és nem pénzügyi KPI-ok összefoglalása CFO szemmel
6. Klasszikus kontrolling feladatok gyakorlati alkalmazása (Eredménykimutatás, Mérleg, Cash Flow, Pénzügyi és nem pénzügyi KPI-ok elemzése tőzsdei jelentések alapján)
7. Költség és profit menedzsment: granuális teljesítmény menedzsment / tevékenységalapú költségszámítás (ABC) koncepció
8. Költség és profit menedzsment: tevékenységköltség felhasználás / benchmarking
9. Költség és profit menedzsment: termékköltség felhasználás / ügyfélérték számítás
10. Üzleti terv (Business Case) készítés / transzformációs programok támogatása: vállalatértékelési módszerek alkalmazása (DCF)
11. Üzleti terv esettanulmány gyakorlati példa
12. Kontrolling üzleti Partner szerepköri feladatok áttekintése
13. Klasszikus kontrolling és vezetői számvitel összefoglalása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Földes Gábor . gfoldes@edu.bme.hu
Dr. Ilyésné dr. Molnár Emese . ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.