Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
NEMZETKÖZI POLITIKAELMÉLET
Azonosító
BMEGT35A028
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bethlendi András
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bethlendi.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2018.06.27.) az 580.417/2/2018. iktatószámon hozott 2. számú határozatával, amely érvényes 2018.09.01-től

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók képessé váljanak a nemzetközi politikai események és diplomácia több szempontú, kritikai elemzésére. A szemeszter során a hallgatók betekintést kapnak a nemzetközi politikaelmélet főbb irányaiba, valamint az azok mögött álló történelmi folyamatokba. Ezáltal az egyes elméleteket képessé válnak kontextusba helyezni, valamint a gyakorlatban értékelni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a nemzetközi politikaelmélet fogalomrendszerét,
  2. a legfontosabb nemzetközi politikaelméleti összefüggéseket és elméleteket,
  3. a főbb irányzatok történelmi kontextusát, kialakulásuk és alkalmazásuk gyakorlati hátterét.
Képesség
  1. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. megérteni és használni a téma jellemző szakirodalmát, forrásait,
  3. arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikál- jon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven,
  4. a kritikus, analitikus gondolkodásra komplex problémarendszerben.
Attitűd
  1. nyitott a nemzetközi politikaelmélet irányzatainak és kontextusának megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott a kritikai gondolkodásra.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. gondolkozásában az analitikus és kritikai megközelítést alkalmazza, a teljes kontextus tanulmányozása után.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyama-tosan fog feltöltésre kerülni.
  • Mingst, Karen A.: A nemzetközi kapcsolatok alapjai. Budapest, Napvilág Kiadó 2011.
  • Kiss J. László: Változó utak a külpolitika elméletében és elemzésében. Osiris, Budapest, 2009.
  • Jackson, Robert- Sörensen, Georg: Introduction to International Relations (Theories and approaches.) Oxford University Press. Third Edition. 2007.
  • Kagan, Robert: Édenkert és hatalom (Biztonság a XXI. században). Zrínyi Kiadó, Budapest, 2007.
  • Kennedy, Paul: A XXI. század küszöbén. Napvilág Kiadó, Buda-pest, 1997.
  • Kennedy, Paul: A nagyhatalmak tündöklése és bukása. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
  • Kissinger, Henry: Diplomácia. Panemex-Grafo, Budapest, 1998.
  • The material of the slideshows of the lectures, which will be continuously uploaded during the semester.
  • Mingst, Karen A. : A nemzetközi kapcsolatok alapjai. Budapest, Napvilág, 2011.
  • Kiss J. László: : Változó utak a külpolitika elméletében és elemzé-sében. Osiris, Budapest, 2009.
  • Jackson, Robert- Sörensen, Georg: Introduction to International Relations (Theories and Approaches.) Oxford University Press. Third Edition. 2007.
  • Kagan, Robert: Édenkert és hatalom (Biztonság a XXI. században). Zrínyi Kiadó, Budapest, 2007.
  • Kennedy, Paul: A XXI. század küszöbén. Napvilág Kiadó, Budapest, 1997.
  • Kennedy, Paul: A nagyhatalmak tündöklése és bukása. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
  • Kissinger, Henry: Diplomácia. Panemex-Grafo, Budapest, 1998.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. Félév közben opcionálisan részt vehetnek a hallgatók egy írásbeli teljesítményértékelésen a kötelező anyag nagyjából 50%-át lefedő anyagrészből (a történeti részekből). A résztvevők a félév végi teljesítményértékelésnél be- számíttathatják a félévközi írásbeli eredményüket az összpontszámba.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Opcionális zárthelyi dolgozat: a 7. héten opcionális zárthelyi dolgozatot írhatnak a hallgatók a történeti ré-szek- ből (1-6. hét anyaga). Aki teljesíti, annak a félév végén csak az elméleti részekből (8-14. hét) kell vizsgáznia. A félévközi zárthelyi dolgozat 50 pontot ér (60 perc, 50 pont), és kiváltja a vizsgán a történeti részekből feltett kérdéseket. A beszámítása is opcionális, tehát a hallgató akár megírhatja a vizsgaidőszakban a teljes vizsgát is, és a kettő közül a jobbik pontszámot kapja meg az összesítéshez. A zárthelyi esszékérdésekből áll, vala- mint egy tesztes részből a leglényegesebb fogalmak, személyek és évszámok tekintetében. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga struktúrája: 90 perc 100 pont. A tartalma fajsúlyosan esszékérdések, ezen- kívül teszt a legfontosabb fogalmakból, személyekből és évszámokból. A történeti (1-6. hét) és az elméleti (8-14. hét) részek közötti felosztása a vizsgának 50-50% (50-50 pont).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Opcionális Zh a történeti részekből (1-6. hét anyaga): 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 100%
  • Azoknak, akik a félévközi Zh eredményét beszámítják, a félév végi írásbeli vizsga elméleti részeiből (8-14. hét): 50%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 91–95
76-90
Közepes 61-76
Elégséges 40–60
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

A félévközi zárthelyihez nem tartozik minimumkövetelmény, pótlása nem lehetséges.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 14×4 = 56
Felkészülés a teljesítményértékelésre 94
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018.09.01-én, érvényes 2018.09.01-től

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a Nemzetközi Kapcsolatok világába. Miért érdemes tanulni erről? A diszciplína kialakulása,változásai, áttekintés a fejlődési ívről.
2. Ókori és középkori gondolkodás az államokról, háborúról, békéről (Hérodotosz, Thuküdidész, Arisztotelész, Platón, a középkori Európa politikai gondolkodása, keresztény gondolkodók stb.).
3. A modern állam, diplomácia és nemzetközi jog kialakulása valamint az ehhez kapcsolódó alapfogalmak (Machiavelli, Bodin, Grotius, Hobbes) a vesztfáliai békéig (1648).
4. Az európai erőegyensúly elmélete és gyakorlata a 17-18. században, „diplomáciai forradalom”, „monarchia universalis”, az államelméletek változása (Sully, Locke, Montesquieu, Nagy Frigyes, Kant stb.).
5. Nemzetközi rendszer a hosszú 19. században: a francia forradalomtól az első világháborúig. Egy vi- lágbirodalom ideológiája és gyakorlata. A gyarmatosítás ideológiája. Szövetségi rendszerek. Liberaliz- mus, konzervativizmus, marxizmus.
6. A 20. század nemzetközi politikai rendszerei: multipoláris és bipoláris világ. Idealizmus. A poszmodern elméletei: a Hidegháború, mint nemzetközi rendszer. A 21. század rendszere és konfliktusai, aszimmetrikus konfliktusok, hibrid háborúk stb. Thuküdidész csapdája napjainkban?
7. Évközi opcionális ZH a történeti részekből (főbb események, nevek, alapfogalmak, folyamatok).
8. A nemzetközi jog és létrejötte. Nemzetközi közjog vs. magánjog. A nemzetközi jogközösség. A nemzetközi közjog forrásai, alanyai. A nemzetközi jogi és gazdasági kapcsolatok alapintézményei. Szup ranacionális politikai és gazdasági entitások.
9. Realizmus a nemzetközi politikában. Klasszikus realizmus. Neoklasszikus realizmus. Stratégiai realizmus. Neorealizmus.
10. Liberalizmus a nemzetközi politikában. A liberális kiindulópont. Szociológiai liberalizmus. Interdependencia liberalizmus. Intézményi liberalizmus. Republikánus liberalizmus. Neoliberalizmus. Röviden az utópikus idealizmusról.
11. Szociálkonstruktivizmus. Konstruktivizmus mint társadalomelmélet. Konstruktivizmus a nemzetközi kapcsolatokban.
12. A marxista-leninista elméletek, internacionalizmus (klasszikus liberális vs. marxista), neomarxiszmus,neogramscianizmus.
13. Angol Iskola.
14. Posztmodern elméletek, új viták.
15. Póthét

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.