Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 5
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 5
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 5
Objectives
The course's main objective is to enable students to make a multidisciplinary, critical analysis of international political events and diplomacy. Students will gain insight into international political theory's main directions and the historical processes behind them during the semester. In this way, they become able to put each theory into context and evaluate it in practice.
Academic results
Knowledge
- the conceptual framework of international political theory,
- the most important international political theory contexts and theories,
- the historical context of the main schools, the practical background of their formation, and application.
Skills
- plan, organize, and carry out independent learning,
- understand and use the typical literature and sources of the topic,
- communicate orally and in writing in their native language, and at least one foreign language in a profes-sionally adequate manner, in accordance with their field of expertise,
- perform critical, analytical thinking in a complex set of problems.
Attitude
- are open to learn and accept the trends and context of international political theory and conveying it au-thentically.
- cooperate with the teacher and fellow students in expanding their knowledge,
- expand their knowledge by constantly acquiring knowledge,
- are open to critical thinking.
Independence and responsibility
- openly welcome substantiated critical remarks,
- apply an analytical and critical approach to their thinking after studying the whole context.
Teaching methodology
Lectures, counting exercises, written and oral communication, using IT devices and techniques.
Materials supporting learning
- Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyama-tosan fog feltöltésre kerülni.
- Mingst, Karen A.: A nemzetközi kapcsolatok alapjai. Budapest, Napvilág Kiadó 2011.
- Kiss J. László: Változó utak a külpolitika elméletében és elemzésében. Osiris, Budapest, 2009.
- Jackson, Robert- Sörensen, Georg: Introduction to International Relations (Theories and approaches.) Oxford University Press. Third Edition. 2007.
- Kagan, Robert: Édenkert és hatalom (Biztonság a XXI. században). Zrínyi Kiadó, Budapest, 2007.
- Kennedy, Paul: A XXI. század küszöbén. Napvilág Kiadó, Buda-pest, 1997.
- Kennedy, Paul: A nagyhatalmak tündöklése és bukása. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
- Kissinger, Henry: Diplomácia. Panemex-Grafo, Budapest, 1998.
- The material of the slideshows of the lectures, which will be continuously uploaded during the semester.
- Mingst, Karen A. : A nemzetközi kapcsolatok alapjai. Budapest, Napvilág, 2011.
- Kiss J. László: : Változó utak a külpolitika elméletében és elemzé-sében. Osiris, Budapest, 2009.
- Jackson, Robert- Sörensen, Georg: Introduction to International Relations (Theories and Approaches.) Oxford University Press. Third Edition. 2007.
- Kagan, Robert: Édenkert és hatalom (Biztonság a XXI. században). Zrínyi Kiadó, Budapest, 2007.
- Kennedy, Paul: A XXI. század küszöbén. Napvilág Kiadó, Budapest, 1997.
- Kennedy, Paul: A nagyhatalmak tündöklése és bukása. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
- Kissinger, Henry: Diplomácia. Panemex-Grafo, Budapest, 1998.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. Félév közben opcionálisan részt vehetnek a hallgatók egy írásbeli teljesítményértékelésen a kötelező anyag nagyjából 50%-át lefedő anyagrészből (a történeti részekből). A résztvevők a félév végi teljesítményértékelésnél be- számíttathatják a félévközi írásbeli eredményüket az összpontszámba.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Opcionális zárthelyi dolgozat: a 7. héten opcionális zárthelyi dolgozatot írhatnak a hallgatók a történeti ré-szek- ből (1-6. hét anyaga). Aki teljesíti, annak a félév végén csak az elméleti részekből (8-14. hét) kell vizsgáznia. A félévközi zárthelyi dolgozat 50 pontot ér (60 perc, 50 pont), és kiváltja a vizsgán a történeti részekből feltett kérdéseket. A beszámítása is opcionális, tehát a hallgató akár megírhatja a vizsgaidőszakban a teljes vizsgát is, és a kettő közül a jobbik pontszámot kapja meg az összesítéshez. A zárthelyi esszékérdésekből áll, vala- mint egy tesztes részből a leglényegesebb fogalmak, személyek és évszámok tekintetében. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga struktúrája: 90 perc 100 pont. A tartalma fajsúlyosan esszékérdések, ezen- kívül teszt a legfontosabb fogalmakból, személyekből és évszámokból. A történeti (1-6. hét) és az elméleti (8-14. hét) részek közötti felosztása a vizsgának 50-50% (50-50 pont).
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Opcionális Zh a történeti részekből (1-6. hét anyaga): 50%
Percentage of exam elements within the rating
- Év végi írásbeli vizsga: 100%
- Azoknak, akik a félévközi Zh eredményét beszámítják, a félév végi írásbeli vizsga elméleti részeiből (8-14. hét): 50%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 91–95 |
Good | 76-90 |
Satisfactory | 61-76 |
Pass | 40–60 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
A félévközi zárthelyihez nem tartozik minimumkövetelmény, pótlása nem lehetséges.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre | 94 |
150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 01.09.2018.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés a Nemzetközi Kapcsolatok világába. Miért érdemes tanulni erről? A diszciplína kialakulása,változásai, áttekintés a fejlődési ívről. |
2. | Ókori és középkori gondolkodás az államokról, háborúról, békéről (Hérodotosz, Thuküdidész, Arisztotelész, Platón, a középkori Európa politikai gondolkodása, keresztény gondolkodók stb.). |
3. | A modern állam, diplomácia és nemzetközi jog kialakulása valamint az ehhez kapcsolódó alapfogalmak (Machiavelli, Bodin, Grotius, Hobbes) a vesztfáliai békéig (1648). |
4. | Az európai erőegyensúly elmélete és gyakorlata a 17-18. században, „diplomáciai forradalom”, „monarchia universalis”, az államelméletek változása (Sully, Locke, Montesquieu, Nagy Frigyes, Kant stb.). |
5. | Nemzetközi rendszer a hosszú 19. században: a francia forradalomtól az első világháborúig. Egy vi- lágbirodalom ideológiája és gyakorlata. A gyarmatosítás ideológiája. Szövetségi rendszerek. Liberaliz- mus, konzervativizmus, marxizmus. |
6. | A 20. század nemzetközi politikai rendszerei: multipoláris és bipoláris világ. Idealizmus. A poszmodern elméletei: a Hidegháború, mint nemzetközi rendszer. A 21. század rendszere és konfliktusai, aszimmetrikus konfliktusok, hibrid háborúk stb. Thuküdidész csapdája napjainkban? |
7. | Évközi opcionális ZH a történeti részekből (főbb események, nevek, alapfogalmak, folyamatok). |
8. | A nemzetközi jog és létrejötte. Nemzetközi közjog vs. magánjog. A nemzetközi jogközösség. A nemzetközi közjog forrásai, alanyai. A nemzetközi jogi és gazdasági kapcsolatok alapintézményei. Szup ranacionális politikai és gazdasági entitások. |
9. | Realizmus a nemzetközi politikában. Klasszikus realizmus. Neoklasszikus realizmus. Stratégiai realizmus. Neorealizmus. |
10. | Liberalizmus a nemzetközi politikában. A liberális kiindulópont. Szociológiai liberalizmus. Interdependencia liberalizmus. Intézményi liberalizmus. Republikánus liberalizmus. Neoliberalizmus. Röviden az utópikus idealizmusról. |
11. | Szociálkonstruktivizmus. Konstruktivizmus mint társadalomelmélet. Konstruktivizmus a nemzetközi kapcsolatokban. |
12. | A marxista-leninista elméletek, internacionalizmus (klasszikus liberális vs. marxista), neomarxiszmus,neogramscianizmus. |
13. | Angol Iskola. |
14. | Posztmodern elméletek, új viták. |
15. | Póthét |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|