Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A 21. SZÁZAD MUNKAPSZICHOLÓGIÁJA
Azonosító
BMEGT52M103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
9
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kun Ágota
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kun.agota@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. május 27-én, érvényes 2020. szept. 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a 21. századi munkahelyeken jellemző legáltalánosabb és legújabb kihívást jelentő munkahelyi kérdésekkel és problémákkal kapcsolatos munkapszichológiai ismeretek és gyakorlati megoldási lehetőségek számba vétele. Olyan témák kerülnek feldolgozásra, amelyek a leendő munkapszichológusok munkája szem-pontjából is új szemlélet, tudás és készségek elsajátítását követeli meg. A kurzus nem csak elméleti, de gyakorlati oldalról is gazdagítani kívánja a leendő munkapszichológusok eszköztárát, mely lehetővé teszik a 21. századi szervezetekben való szakmai helytállást.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató megismeri a klasszikus munkapszichológia történeti gyökereit, fejlődését és a 21. században jellemző alkalmazási területeit.
  2. A hallgató átfogó ismeretet szerez a legújabb, munkapszichológiai érintettségű munkahelyi témákról, mint a pszichoszociális kockázatértékelés, a munkahelyi stressz-kezelés megújult gyakorlata, munkahelyi ergonómia, pozitív pszichológiai gyakorlatok a munkahelyi jóllét fejlesztése érdekében, humán erőforrás fejlesztéssel kapcsolatos csoportmódszerek.
  3. A hallgató tudással rendelkezik a pszichológiai jellegű kérdések (pl. elégedettség, elkötelezettség), problémák elméleti és gyakorlati megközelítéséről.
  4. A hallgató ismeri a munkapszichológia és a társszakmák (pl. HR, tréning és coaching szakemberek munkájának) kapcsolódási területeit.
  5. A hallgató megismeri azokat a munkavégzéssel kapcsolatos, releváns szakmai területeket, ahol munkapszichológiai tudását és kompetenciáit alkalmazni tudja (pl. foglalkoztatási rehabilitáció, UX).
Képesség
  1. A hallgató képes új szakmai ismeretei és kompetenciái gyakorlati alkalmazására.
  2. A hallgató képes a munkahelyen felmerülő, szakmai kérdések értelmezésére és megoldására.
  3. A hallgató képes eredeti módon gondolkodni és megoldási terveket készíteni egy adott munkahelyi témához kapcsoltan.
  4. A hallgató képes az interdiszciplináris területeken (pl. szoftver-ergonóma, munka- és egészségvédelem) a saját szakmai kompetenciát alkalmazni.
  5. A hallgató képes a társszakmák (pl. munkavédelmi szakemberek, trénerek, szervezeti tanácsadók) képviselőivel közös, szakmai programban együtt gondolkodni és dolgozni.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő munkapszichológiai ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Hatékonyságra orientált az általa végzett munkával összefüggésben.
  5. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  6. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  7. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Önállóan dolgoz ki munkapszichológiai témájú programokat és terveket.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, prezentáció, multimédiás eszközök.

Tanulástámogató anyagok

  • Kiss, Gy. (1998). A munkalélektan története. Távközlési Munkalélektani és Üzemegészségügy Egyesülés.
  • Antalovits, M., Dienes, E., Kovács, Z. & Perczel, T. (2003). A munka- és szervezetpszichológia szakmai proto-kollja. „Emberhez méltó munkáért” Alapítvány.
  • Evans, D. C. (2017). Bottlenecks: Aligning UX Design with User Psychology. Apress.
  • Weinschenk, S. (2011). 100 dolog, amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről. Kiskapu Kft.
  • Kahneman, D. (2012). Gyors és lassú gondolkodás. HVG Kiadó.
  • Hart, P. M. & Cooper, C. L (2011). Occupational Stress: Toward a More Integrated Framework. In N. An-derson, D. S. Ones, H. K. Sinangil, & C. Viswesvaran (Eds), Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology (vol. 2: Personnel Psychology). London: SAGE.
  • Seligman, M. E. P., & Csíkszentmihályi, M. (2000). Positive psychology. American Psychologist 55, 5–14.
  • Avey, J. B.; Wernsing, T. S. & Luthans, F. (2008). Can Positive Employees Help Positive Organizational Change? The Journal of Applied Behavioral Science, Vol. 44(1). 48-70.
  • Avey, J.; Luthans, F.; Smith, R. M. & Palmer, N. F. (2010). Impact of Positive Psychological Capital on Employee Well-Being Over Time. Journal of Occupational Health Psychology, Vol 15(1), 17-28.
  • Bartram, D. & Turley, G. (2009). Managing the causes of work-related stress. In Practice, 31(8), 400–405.
  • Karasek, R. A. & Theorell, T. (1990), Healthy work: Stress, Productivity, and the reconstruction of working life. New York: Basic Books.
  • Leka, S., Houdmont, J. (2010). Occupational Health Psychology, Wiley-Blackwell.
  • Lazarus, R S and Folkman, S, (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.
  • Luthans, F. (2002a). Positive organizational behavior: developing and managing psychological strengths. Academy of Management Executive, 16, 57–72.
  • McGrath, J. (1976). Stress and behavior in organizations. In M. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1351-1396). Chicago, IL: Rand-McNally.
  • Rick, J. & Briner, R. B. (2000). Psychosocial risk assessment: problems and prospects. Occupational Medici-ne, Vol. 50. No. 5. pp. 310-314.
  • Tabanelli, M.C., Depolo, M., Cooke, R.M.T., Sarchielli, G., Bonfiglioli, R., Mattioli, S., & Violante, F.S. (2008). Available instruments for measurement of psychosocial factors in the work environment. Journal International Archives of Occupational & Environmental Health, 82(1), 1-12.
  • Jaffe, E. (2014). What big data means for psychological science. Observer, 27. https://www.psychologicalscience.org/observer/ what-big-data-means-for-psychological-science
  • Hercegfi, K. & Izsó, L. (szerk) (2010). Ergonómia. Typotex Kiadó.
  • Leiszter, A. (szerk.) (2011). Webergonómia – Jakob Nielsen nyomán. Budapest: Typotex.
  • Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2011). Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. West Sus-sex: Wiley, Chichester.
  • Shneiderman, B. (2009). Designing the User Interface. Prentice Hall, Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Barcy, M. (2013). Csoportmódszerek alkalmazása a segítésben és fejlesztésben. Budapest: Akadémiai Ki-adó.
  • Klein, S. (2018). Munkapszichológia – a 21. században. Edge 2000 Kft.
  • Juhász, M. (szerk) (2010). A foglalkozási rehabilitáció támogatása pszichológiai eszközökkel, Budapest: Typotex Kiadó
  • Előadásanyagok letölthetök a tanszéki oktatástámogató portálról (https://edu.gtk.bme.hu/) – Lecture material downloadable from the learning portal (http://edu.gtk.bme.hu/)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozatok, kiscsoportos projektmunka és szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés: kiscsoportos projekt munka írásbeli leadása és bemutatása. 2. Összegző teljesítmény értékelés: három zárthelyi dolgozat – a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése, a tudás tesztelése. Szóbeli vizsga.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (3 zh): (3x10%) 30%
  • projekt munka bemutatása: 20%
  • összesen: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga: 50%
  • összesen: 50%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ vonatkozó rendelete szerint érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 85–100
71–84
Közepes 55–70
Elégséges 40–54
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A szóbeli vizsga a TVSZ szabályai szerint ismételhető. A projektfeladat beadása a pótlási hét végéig adható be 20% pontlevonással. A projektfeladat bemutatása a pótlási héten pótolható 10% pontlevonással. A zárthelyi dolgozatok közül egy-egy a szorgalmi időszak utolsó hetében tartott pót ZH és a pótlási héten tartott (két) pótpót ZH alkalommal pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon
részvétel a gyakorlati foglalkozáson
projekt munka elkészítése
ZH való felkészülés
szóbeli vizsgára felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. május 27-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.