I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ACCOUNTING II.
ID (subject code)
BMEGT35A018
Type of subject
Contact Lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Dr. Böcskei Elvira
Position
associate professor
Contact details
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Finance
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580063/4/2019 (Agenda 6) Valid from February 1, 2019

Objectives

The aim of the subject is to acquaint students with the accounting of the most frequent economic events in the course of management, which affect the property, financial and income situation of business organizations, and their effects. The goals include being able to provide, plan, analyze and control information to support decision-making in order to ensure the long-term success of businesses, based on the knowledge they have learned, in addition to acquiring accounting items. The specific aim of the course is to provide students with the skills to compile and analyze a report by providing methodological knowledge - and reviving what they have learned before. An important requirement is that the student is able to evaluate the examined organization - process - based on what he / she has learned within the framework of the course, so that he / she can make a proposal that helps renewal. A solid knowledge of the cur-riculum of the Basics of Accounting is essential for the successful acquisition of knowledge.

Academic results

Knowledge
  1. to recognize the connections behind corporate accounting and financial decisions;
  2. perform calculations to support decision making;
  3. to plan, organize and carry out independent learning;
  4. to understand and process the literature sources on the topic.
Skills
  1. is open to learning about and adapting innovations in the field of accounting;
  2. collaborates with the instructor and fellow students during learning;
  3. enriches his knowledge and is informed;
  4. use the opportunities offered by ICT tools.
Attitude
  1. is able to make informed judgments in accounting and financial decisions;
  2. understands the weight and significance of responsibility, is able to assess the consequences of decisions;
  3. is able to make independent decisions;
  4. open to accepting well-founded critical remarks;
  5. is able to work hard.
Independence and responsibility
  1. -

Teaching methodology

Lectures, and written communication, use of ICT tools and techniques, home assignment. Students will submit assignments, including quizzes, throughout the semester based on the course content presented in that assignment. Students will complete hands-on, application exams using accounting forms.

Materials supporting learning

  • A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatályos szövege
  • Róth - Adorján - Lukács - Veit: Számviteli esettanulmányok - összefoglaló rendszerezés példák és feladatok, MKVK. Budapest
  • On-line felületre feltöltött elméleti és gyakorlati tananyagok - Theoretical and practical study materials uploaded on-line

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Aláírási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimumszintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • A két ZH eredménye alapján: 50%

Percentage of exam elements within the rating

  • Év végi írásbeli vizsga: 50%

Issuing grades

%
Excellent 91-100-100
Very good 91-100
Good 81–90
Satisfactory 66–80
Pass 50–65
Fail 0-49

Retake and late completion

Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. A szorgalmi időszak utolsó hetében kizárólag pótlásra, illetve a minimális követelményszint teljesítésére van lehetőség. A minimumkövetelmény elérése esetében a két ZH összteljesítményének javítására a szorgalmi időszak utolsó hetében sincs lehetőség. Az évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért a ZH-k egyenkénti pótlása nem lehetséges.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt tanórákon 14×4 = 56
Vizsgafelkészülés 94
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by Dr. Lógó Emma, Vice Dean for Edu-cation. Valid from February 1, 2021.

Topics covered during the term

Lecture topics
1. Számviteli alapok áttekintése, beszámoló formái, az alapvető és az összetett gazdasági események könyvelése.
2. Immateriális javak fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat (befektetési tükör).
3. Tárgyi eszközök fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat (befektetési tükör). A tárgyi eszközök csoportosítása, bruttó értékének összetevői. A tárgyi eszközök bekerülési értéke összetevőinek speciális tételei. A beruházás, felújítás, karbantartás fogalma. A terv szerinti értékcsökkenés meghatározásához kapcsolódó fogalmak, számítási módszerei.
4. Készletek fogalma, fajtái, aktiválása, specialitások (értékvesztések, visszaírások), értékelési árak, eljárások. Készletek főkönyvi elszámolása, attól függően, hogy milyen készletnyilvántartást vezet, milyen költségelszámolási technikát alkalmaz, milyen típusú eredménykimutatást készít. Készletek értékelésének és nyilvántartásának kapcsolata. Értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolata.
5. Követelések fogalma, csoportosítása, aktiválása, értékelés a mérlegben, eredménykimutatás kapcsolata. Követelések főkönyvi elszámolása, a devizás értékelési szabályok teljes körű bemutatása.
6. Értékpapírok és pénzeszközök fogalma. A befektetett és a forgóeszközök között kimutatott értékpapírok bekerülési értéke, aktiválása, értékelés a mérlegben, eredménykimutatás kapcsolata. Eltérő elszámolása a tartós és a forgatási célú részesedések, értékpapírok között. Értékpapírügyletek és elszámolásuk, kapcsolatuk az eredménykimutatással.
7. 1. ZH
8. Saját tőke fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat.
9. Céltartalékok fogalma, képzésének ismérvei, fajtái, passziválás, értékelés a mérlegben, eredménykimutatással, mérleggel, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Céltartalék és adóalap kapcsolata. Céltartalék a várható kötelezettségekre, Céltartalék a jövőbeni költségekre, Egyéb céltartalékok képzésének feltételei, következményei, gazdasági események könyvelése.
10. Kötelezettségek fogalma, passziválási specialitások, értékelés a mérlegben, eredménykimutatással, mérleggel, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Kötelezettségek értékelése, forintban, devizában, valutában. Kötelezettségek árfolyam különbözetei év közben és év végén. Kötelezettségnek minősülő, de a kötelezettségek között még nem szerepeltethető tételek: függő kötelezettség, biztos jövőbeni kötelezettség.
11. Időbeli elhatárolások (aktív és passzív) fogalma, csoportosítása.
12. 2. ZH
13. Eredménykimutatás fogalma, célja, formai és tartalmi jellemzői, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Az eredménykimutatás fajtái, felépítése, eltérések és azonosságok. Eredménykategóriák, globális mutatók, részeredmény mutatók. Az eredménykimutatás tételeinek tartalma, elemei. Eredménykimutatás tételeinek könyvviteli nyilvántartása, bizonylati fegyelem érvényesülése.
14. Összefoglaló gyakorló feladatok.
15. Pótlások hete.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements

Part I-III of the Subject Form is to be approved by the Head of Department of Finance named under 1.8