Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITEL II
Azonosító
BMEGT35A018
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580063/4/2019 számú határozatával (6. napi-rendi pont). Érvényes 2019. február 1-től.

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében a gazdálkodás során leggyakrabban előforduló, a gazdálkodó szervezetek vagyoni-, pénzügyi-, és jövedelmi helyzetére hatást gyakorló gazdasági események könyvelését, és azok hatásait megismerjék. A célok között szerepel, hogy a tanult ismeretekre alapozva a könyvelési tételek elsajátítása mellett képes legyen a döntéshozatalt segítő információk nyújtására, tervezésére, elemzésére és ellenőrzésére a vállalkozások eredményességének hosszú távú biztosítása érdekében. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – a hallgatók olyan mértékű jártasságra tegyenek szert, hogy képesek legyenek a beszámoló összeállításra és elemzésére. Fontos követelmény, hogy a tantárgy keretében tanultak alapján a hallgató képes legyen értékelni a vizsgált szervezetet – folyamatot – úgy, hogy megújulást segítő javaslatot tegyen. Az ismeretek eredményes elsajátításához elengedhetetlenül szükséges a Számvitel alapjai tárgy tananyagának biztos tudása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  2. döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére;
  3. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  4. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására.
Képesség
  1. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik;
  4. használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Attitűd
  1. képes a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni;
  2. átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit;
  3. önálló döntéshozatalra képes;
  4. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
  5. képes a kitartó munkára.
Önállóság és felelősség
  1. -

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatályos szövege
  • Róth - Adorján - Lukács - Veit: Számviteli esettanulmányok - összefoglaló rendszerezés példák és feladatok, MKVK. Budapest
  • On-line felületre feltöltött elméleti és gyakorlati tananyagok - Theoretical and practical study materials uploaded on-line

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Aláírási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimumszintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • A két ZH eredménye alapján: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 50%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 91-100
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. A szorgalmi időszak utolsó hetében kizárólag pótlásra, illetve a minimális követelményszint teljesítésére van lehetőség. A minimumkövetelmény elérése esetében a két ZH összteljesítményének javítására a szorgalmi időszak utolsó hetében sincs lehetőség. Az évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért a ZH-k egyenkénti pótlása nem lehetséges.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 14×4 = 56
Vizsgafelkészülés 94
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2021. február 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Számviteli alapok áttekintése, beszámoló formái, az alapvető és az összetett gazdasági események könyvelése.
2. Immateriális javak fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat (befektetési tükör).
3. Tárgyi eszközök fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat (befektetési tükör). A tárgyi eszközök csoportosítása, bruttó értékének összetevői. A tárgyi eszközök bekerülési értéke összetevőinek speciális tételei. A beruházás, felújítás, karbantartás fogalma. A terv szerinti értékcsökkenés meghatározásához kapcsolódó fogalmak, számítási módszerei.
4. Készletek fogalma, fajtái, aktiválása, specialitások (értékvesztések, visszaírások), értékelési árak, eljárások. Készletek főkönyvi elszámolása, attól függően, hogy milyen készletnyilvántartást vezet, milyen költségelszámolási technikát alkalmaz, milyen típusú eredménykimutatást készít. Készletek értékelésének és nyilvántartásának kapcsolata. Értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolata.
5. Követelések fogalma, csoportosítása, aktiválása, értékelés a mérlegben, eredménykimutatás kapcsolata. Követelések főkönyvi elszámolása, a devizás értékelési szabályok teljes körű bemutatása.
6. Értékpapírok és pénzeszközök fogalma. A befektetett és a forgóeszközök között kimutatott értékpapírok bekerülési értéke, aktiválása, értékelés a mérlegben, eredménykimutatás kapcsolata. Eltérő elszámolása a tartós és a forgatási célú részesedések, értékpapírok között. Értékpapírügyletek és elszámolásuk, kapcsolatuk az eredménykimutatással.
7. 1. ZH
8. Saját tőke fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat.
9. Céltartalékok fogalma, képzésének ismérvei, fajtái, passziválás, értékelés a mérlegben, eredménykimutatással, mérleggel, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Céltartalék és adóalap kapcsolata. Céltartalék a várható kötelezettségekre, Céltartalék a jövőbeni költségekre, Egyéb céltartalékok képzésének feltételei, következményei, gazdasági események könyvelése.
10. Kötelezettségek fogalma, passziválási specialitások, értékelés a mérlegben, eredménykimutatással, mérleggel, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Kötelezettségek értékelése, forintban, devizában, valutában. Kötelezettségek árfolyam különbözetei év közben és év végén. Kötelezettségnek minősülő, de a kötelezettségek között még nem szerepeltethető tételek: függő kötelezettség, biztos jövőbeni kötelezettség.
11. Időbeli elhatárolások (aktív és passzív) fogalma, csoportosítása.
12. 2. ZH
13. Eredménykimutatás fogalma, célja, formai és tartalmi jellemzői, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Az eredménykimutatás fajtái, felépítése, eltérések és azonosságok. Eredménykategóriák, globális mutatók, részeredmény mutatók. Az eredménykimutatás tételeinek tartalma, elemei. Eredménykimutatás tételeinek könyvviteli nyilvántartása, bizonylati fegyelem érvényesülése.
14. Összefoglaló gyakorló feladatok.
15. Pótlások hete.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.