Célkitűzések
A kurzus gazdasági döntéseket megalapozandó statisztikai módszerek elméleti és gyakorlati alapjaival ismerteti meg a hallgatókat. Keresztmetszeti és időbeli adatok elemzésére szolgáló eszközök egyaránt tárgyalásra kerülnek, megfelelő mikro- és makrogazdasági alkalmazások bemutatásán keresztül. A tárgy elsősorban a vizsgált jelenségek elemzéséhez és előrejelzéséhez nyújt kvantitatív ismereteket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az ökonometriai alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a ismeri az alapvető regresszió- és idősorelemzési problémákat, azok alkalmazási lehetőségeit.
Képesség
- Képes felismerni a tanult regresszió- és idősorelemzési modellek alkalmazásával megoldható problémákat,
- képes egyes ökonometriai programcsomagok beépített funkciói segítségével alapvető számításokat elvé-gezni, a kapott eredményeket értelmezni,
- képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a tanult alapvető ökonometriai eszközökkel megoldható közgazdasági problémák végig-gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Ramanathan, R.: Bevezetés az ökonometriába; PANEM, Budapest, 2003. (kijelölt fejezetek)
- Maddala, G.S.: Bevezetés az ökonometriába; Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004 (aján-lott)
- Az előadások és gyakorlatok alkalmazott ökonometriai (free) szoftvere:
- Egyéb oktatási segédanyagok a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=136
- Ramanathan, R.: Introductory Econometrics with Applications, South-Western, 2002.
- Maddala, G.S.: Introduction to Econometrics, MacMillan, New York, 1992.
- The applied econometric software of the course is „Gretl for Windows”:http://gretl.sourceforge.net/
- Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és egy, a szorgalmi időszak utolsó hetében végzett összegző teljesítményértékelés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A sikeres félévközi jegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítményértékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át, valamint a szorgalmi időszakutolsó hetében tett írásbeli teljesítményértékelés pontszáma is elérje a maximális pontszám legalább 40%-át.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett évközi teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő egyenként 20 perc. B. A szorgalmi időszakban végzett utolsó heti teljesítményértékelés elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben. 2. Évközi eredmények beszámítása: Az évközi három összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú dolgozatok pontszámainak összege.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%*
- a szorgalmi időszak utolsó hetében írt írásbeli teljesítményértékelés : 70%
- évközi eredmények beszámítása (ellenőrző dolgozatok): 30%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) Az évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések nem pótolhatók vagy javíthatók a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat vonatkozó paragrafusának megfelelően. 2) A szorgalmi időszak utolsó hetében írt dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 25 |
félév végi ellenőrző dolgozatra való felké-szülés | 35 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. 2017. előtti, kötelező felülvizsgálat: 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ökonometria statisztikai alapjai |
2. | Lineáris regresszió alapjai |
3. | Modellszelekció |
4. | Modellspecifikáció |
5. | Nemlineáris regressziós modellek |
6. | Nominális magyarázó változók kezelése |
7. | Modelldiagnosztika |
8. | Determinisztikus és sztochasztikus idősorelemzés |
9. | Egyváltozós stacioner idősor folyamatok |
10. | Egységgyök folyamatok |
11. | ARIMA Box-Jenkins előrejelzés |
12. | Idősorok regressziója |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.