Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2015/16/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 0
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 0
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme 2010
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 5
Objectives
The course contributes not only to the understanding of economic phenomena occurring in everyday life, but also to the understanding of social phenomena in a broader sense by introducing the basic concepts, principles and contexts of basic economic education and presenting the logic of economic theory building and the possibilities of state regulation of the economy.
Academic results
Knowledge
- Knows the basic concepts of economics, the logical structure of the basic theoretical models
- knows the logic of national accounting, the data that can be obtained from it
- knows the growth logic of a market economy
- is familiar with the operating principles of the modern monetary and banking system
- is familiar with the concepts and tools of economic prosperity analysis and the concept of Pareto efficiency,
- is familiar with the instrument systems used to regulate the economy
- is familiar with the operational logic, efficiency and limitations of regulatory tool systems
- is familiar with the strengths and weaknesses of the tools used
- is familiar with alternative proposals 1
- is aware of successful and less successful examples of economic policy
Skills
- Able to apply the market model comparatively statically,
- suitable for the analysis of economic processes,
- be able to analyze the market-distorting effects of economic policy,
- is able to interpret the short- and long-term effects of economic policy actions
- is able to evaluate the relationship between the institutional system and the applicable economic policy
- be able to evaluate the applied economic policy measures
Attitude
- collaborates with the instructor and fellow students in expanding the knowledge,
- expands his knowledge by constantly acquiring knowledge,
- open to the use of information technology tools,
- endeavors to learn about and routinely use the tools needed to solve economic problems,
- strives for an accurate and error-free solution,
- strives to mainstream economic efficiency in corporate operations.
Independence and responsibility
Teaching methodology
Lectures, computational exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Bod Péter Ákos: Bevezetés a gazdaságpolitikába, AULA 2006
- A tárgy oktatója által kijelölt egyéb kötelező és tájékoztató jelleggel megadott irodalom (a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el - Other obligatory and informative literature des-ignated by the instructor of the subject (available on the website of the department, under the name and code of the subject: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A106)
- Egyéb oktatási segédanyagok (előadás prezentációk) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el - Other teaching aids (lecture presentations) are available on the department's website, under the name and code of the subject: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A106
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik, amelyek közül az utóbbi egy évközi, nem kötelező összegző teljesítményértékelés alapján kiváltható (így az évközi teljesítmény alapján megajánlott jegy szerezhető).
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt esszé jellegű kérdéseket melyek az ismereteket illetve a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt esszé kérdéseket melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Évközi eredmények beszámítása: A sikeres évközi (kötelező és nem kötelező) összegző tanulmányi teljesít-ményértékelések átlaga alapján a tantárgyból megajánlott jegy szerezhető, amely kiváltja az írásbeli vizs-gán való részvételt. A megajánlott jegyet nem szerző vagy azt el nem fogadó hallgatók a vizsgán való részvétellel teljesíthetik a tárgyat, ebben az esetben a végső érdemjegyet kizárólag a vizsgadolgozat eredménye határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%+
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33%
- 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (nem kötelező): 33%
- összesen: 100%+
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100%
- évközi eredmények beszámítása: 100%
- összesen: 100%+
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen a megszerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje a hallgató.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 86–90 |
Good | 71–86 |
Satisfactory | 56–71 |
Pass | 40–56 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató aláírást szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására. 3) A nem kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés nem pótolható és nem javítható, de a hallgató a megszerzett megajánlott jegyet nem köteles elfogadni, illetve amennyiben az aláírást megszerezte, érvényes érdemjegyet az írásbeli vizsga sikeres teljesítésével is szerezhet. Ebben az esetben az évközi teljesítményértékelések eredményét a végső érdemjegy megállapításánál már nem vesszük figyelembe. 4) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×42=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 20 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | A gazdaságpolitika értelmezése, definiálása. Tudomány-e a gazdaságpolitika? A gazdaságpolitika funkciói. A gazdaságpolitika részelemei és értelmezésük. A gazdaságpolitika tárgya, szintjei. Stratégia és gp. Gazdaságpolitika és konszenzus szükségessége. |
2. | Gazdasági rendszerek – tipológiák. Az egyes modellváltozatok sajátosságai, időbeli és térbeli elhelyezése, összefüggéseik a történeti fejlődéssel. |
3. | Az állam és a gazdaság kapcsolatának történeti bemutatása. Az állam szerepének és súlyának XX századi átalakulása. Magyarázó elméletek és tényezők. |
4. | Növekedési ütemek a világ nagy térségeiben és fontosabb országokban hosszabb történeti periódusokban. Az állami kiadások alakulása ugyanekkor. Globalizációs hullámok és periodizálás. Az alkalmazott intézményrendszerek sajátosságai. |
5. | Összegző teljesítményértékelés |
6. | Egyéni és közösségi döntések, közjó. Condorcet, Arrow, Buchanan. Az állam funkciói, alap és kiegészítő funkciók. Ezek ellátásához szükséges jövedelem centralizáció. Elméleti megfontolások és tények. Centralizáció és a gazdasági növekedési ütem összefüggései. Gazdaságpolitikai irányzatok és iskolák nézeteinek összevetése. |
7. | Makromodell a gazdaságpolitika értelmezéséhez. A keynesiánus elmélet és vitatható elemei. |
8. | Keynesianizmus és monetarizmus. A Keynes – Hayek vita. Osztrák makroökonómia. A pénz semlegessége és az infláció hatásmechanizmusa. |
9. | Számlarendek, statisztikai rendszerek. Államháztartás – költségvetés. Egyenleg, szerkezet, hiány, államadósság. Európai Uniós összehasonlítások. A bel és külgazdasági egyensúlyt kifejező kategóriák. Monetáris statisztikák. |
10. | Összegző teljesítményértékelés |
11. | A jóléti állam kialakulásának következményei, összefüggése a XX. századi egyéb gazdasági vátozásokkal. A svéd modell és a német szociális piacgazdaság bemutatása és sikerességük összevetése. |
12. | A neoliberális fordulat a gazdaságpolitikában a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. |
13. | A posztszocialista átmenet problémái és ezek kezelési alternatívái. |
14. | Összegző teljesítményértékelés. Zárthelyi pótlások. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Gilányi Zsolt | egyetemi docens | gilanyi@kgt.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | egyetemi ts | zbanhidi@gmail.com |
Dr. Vígh László | egyetemi docens | vigh@kgt.bme.hu |
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens | egyetemi docens | ligetizs@kgt.bme.hu |