Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PIACI JÁTSZMÁK
Azonosító
BMEGT30V200
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 6

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 3

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A gazdaságtudományok által vizsgált mintázatok – például a világ országainak eltérő fejlettsége vagy a társadal-mon belüli jövedelmi egyenlőtlenségek – végső soron egyéni szereplők egymással összefüggő döntéseinek követ-keztében alakulnak ki. Ezek a döntések a szereplők között létrejövő játszmák eredményeként születnek. A tantárgy keretében különböző játszmákat szimulálunk és modellezünk, amelyek során a hallgatók aktív résztvevőként ismerkedhetnek meg a döntéshozatal és a stratégiaalkotás lépéseivel. A kurzus kiemelt célja, hogy a stratégiaialkotás képességét fejlesztve a hétköznapi játszmák során gyakorlati előnyökhöz juttassa hallgatóit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a játékelmélet általánosan használt alapfogalmait, a játékelméleti problémák megoldásának fontosabb alapelveit és módszereit,
  2. Tisztában van az aszimmetrikus illetve hiányos információk szerepével a gazdasági, politikai szereplők döntés-hozatalában,
  3. alapszinten ismeri a hálózatok elemzéséhez használt gráfelméleti alapfogalmakat,
  4. ismeri a gazdasági hálózatok különféle meghatározásait és osztályozási rendszereit, a hálózati külső gazdasági hatások (externáliák) alapvető jellemzőit,
  5. ismeri a skálafüggetlenség jelenségét, a Watts-Strogatz-modell és a Barabási-Albert-modell alapvető jellemzőit,
Képesség
  1. Képes a gazdasági, politikai döntéshozatal során végbemenő folyamatok, mikro- és makroszintű játszmák egyszerűbb játékelméleti modellekkel történő leírására,
  2. Képes a mindennapi döntési szituációkat azok lényegi elemeire egyszerűsíteni, kifizetési mátrix és döntési fa segítségével történő ábrázolni, majd ebben a keretben a játszmák lehetséges kimeneteleit és a szereplők által alkalmazott stratégiákat elemezni;
  3. Képes az adott modellezési keretrendszerben a szereplők számára optimális stratégiák azonosítására, ezek segítségével a játszmák várhatóan megvalósuló kimenetelének meghatározására;
  4. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  2. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  3. komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a tanult alapvető ökonometriai eszközökkel megoldható közgazdasági problémák végig-gondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Eric Rasmusen – Games and Information, Blackwell, 2006,
  • Barabási Albert-László (2016): A hálózatok tudománya. Libri, Budapest,
  • Handouts in the Moodle.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. A két teljesítményértékelésen külön-külön el kell érni minimum 50%-os teljesítményt. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 86–92
74–86
Közepes 62–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1. A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben csak a javítás eredményét vesszük figyelembe. 2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási héten második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésre 2x7=14
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 48
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés I. Játékelmélet és a játszmák elemei
2. Bevezetés II. - Játékelmélet és a játszmák elemei
3. Európai Uniós játszmák
4. Kereskedelempolitikai játszmák
5. Árjátszmák
6. Világ- és geopolitikai játszmák
7. Aszimmetrikus információk I. - a megbízó-ügynök probléma
8. Aszimmetrikus információk II. - morális kockázat és kontraszelekció, jelzések
9. Bevezetés a hálózatok világába
10. Hálózati játszmák I.
11. Hálózati játszmák II.
12. Viselkedési közgazdaságtan
13. Jászmák és közgazdaságtan, ahol nem gondolnánk
14. Sloman’s game

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán tud. segédmunkatárs banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Dr. Bernek Ágnes főiskolai tanár abernek@t-online.hu
Képes Petronella PhD hallgató kepes.petronella@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka tanársegéd kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Rácz Tamás tanársegéd racz.tamas@gtk.bme.hu
Tóth-Bozó Brigitta tanársegéd toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu
Dr. Vigh László egyetemi docens vigh.laszlo@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.