Verziók
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 5
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 6
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A gazdaságtudományok által vizsgált mintázatok – például a világ országainak eltérő fejlettsége vagy a társadal-mon belüli jövedelmi egyenlőtlenségek – végső soron egyéni szereplők egymással összefüggő döntéseinek követ-keztében alakulnak ki. Ezek a döntések a szereplők között létrejövő játszmák eredményeként születnek. A tantárgy keretében különböző játszmákat szimulálunk és modellezünk, amelyek során a hallgatók aktív résztvevőként ismerkedhetnek meg a döntéshozatal és a stratégiaalkotás lépéseivel. A kurzus kiemelt célja, hogy a stratégiaialkotás képességét fejlesztve a hétköznapi játszmák során gyakorlati előnyökhöz juttassa hallgatóit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a játékelmélet általánosan használt alapfogalmait, a játékelméleti problémák megoldásának fontosabb alapelveit és módszereit,
- Tisztában van az aszimmetrikus illetve hiányos információk szerepével a gazdasági, politikai szereplők döntés-hozatalában,
- alapszinten ismeri a hálózatok elemzéséhez használt gráfelméleti alapfogalmakat,
- ismeri a gazdasági hálózatok különféle meghatározásait és osztályozási rendszereit, a hálózati külső gazdasági hatások (externáliák) alapvető jellemzőit,
- ismeri a skálafüggetlenség jelenségét, a Watts-Strogatz-modell és a Barabási-Albert-modell alapvető jellemzőit,
Képesség
- Képes a gazdasági, politikai döntéshozatal során végbemenő folyamatok, mikro- és makroszintű játszmák egyszerűbb játékelméleti modellekkel történő leírására,
- Képes a mindennapi döntési szituációkat azok lényegi elemeire egyszerűsíteni, kifizetési mátrix és döntési fa segítségével történő ábrázolni, majd ebben a keretben a játszmák lehetséges kimeneteleit és a szereplők által alkalmazott stratégiákat elemezni;
- Képes az adott modellezési keretrendszerben a szereplők számára optimális stratégiák azonosítására, ezek segítségével a játszmák várhatóan megvalósuló kimenetelének meghatározására;
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a tanult alapvető ökonometriai eszközökkel megoldható közgazdasági problémák végig-gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Eric Rasmusen – Games and Information, Blackwell, 2006,
- Barabási Albert-László (2016): A hálózatok tudománya. Libri, Budapest,
- Handouts in the Moodle.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. A két teljesítményértékelésen külön-külön el kell érni minimum 50%-os teljesítményt. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 |
Jeles | 86–92 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1. A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben csak a javítás eredményét vesszük figyelembe. 2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási héten második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 2x7=14 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 48 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés I. Játékelmélet és a játszmák elemei |
2. | Bevezetés II. - Játékelmélet és a játszmák elemei |
3. | Európai Uniós játszmák |
4. | Kereskedelempolitikai játszmák |
5. | Árjátszmák |
6. | Világ- és geopolitikai játszmák |
7. | Aszimmetrikus információk I. - a megbízó-ügynök probléma |
8. | Aszimmetrikus információk II. - morális kockázat és kontraszelekció, jelzések |
9. | Bevezetés a hálózatok világába |
10. | Hálózati játszmák I. |
11. | Hálózati játszmák II. |
12. | Viselkedési közgazdaságtan |
13. | Jászmák és közgazdaságtan, ahol nem gondolnánk |
14. | Sloman’s game |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | tud. segédmunkatárs | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Dr. Bernek Ágnes | főiskolai tanár | abernek@t-online.hu |
Képes Petronella | PhD hallgató | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | tanársegéd | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
Dr. Vigh László | egyetemi docens | vigh.laszlo@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.