Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy keretében a hallgatók egyrészt bepillantást kapnak egyes korszakok gazdasági feltételrendszerébe, a gazdasági tevékenységbe. Ezeket a kérdéseket elsősorban Európára vonatkozó, tágabb értelemben vett történeti ismeretanyag felhasználásával, ebbe beágyazva tárgyaljuk. Továbbá elemezzük azokat a nézetrendszereket is, amelyek a szóban forgó korszakokban kialakultak, illetve amelyek a gazdasági tevékenységeket meghatározták. Célunk megmutatni, hogy a jelenkor gazdálkodási módszerek, valamint az uralkodó és alternatív közgazdasági elméletek szerves folytatásai a múltban megfigyelhető tevékenységeinek és elképzeléseinek, amelynek folyamatosan visszatérő kérdése: Mitől gazdag egy ország?
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a gazdaságtörténet főbb korszakait,
- a legfontosabb közgazdasági elméleti irányzatokat,
- ezen közgazdasági irányzatok gazdaságtörténeti beágyazottságát,
- az uralkodó és alternatív közgazdasági elméletek közötti vitákat,
- a gazdasági korszakváltások okait és mozgatórugóit.
Képesség
- önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- önállóan alkalmazni a megszerzett általános és specifikus közgazdaságtani elveket, szabályokat, összefüggéseket,
- az egyes irányzatok aktuális vonatkozásainak az értelmezésére,
- a gazdasági környezet és annak változásainak azonosítására,
- önálló vélemény kialakítására a közgazdasági vitákban.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a problémák megoldáshoz szükséges közgazdasági eszközrendszer megismerésére,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani,
- önállóan végzi a gazdasági problémák elemzését, a hozzájuk kapcsolódó eszközök értékelését.
- rendszerelvű megközelítést alkalmaz.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni. Elmélettörténet: Mátyás Antal: A korai közgazdaságtan története: 7-21.o., 25-26.o., 28-82.o., 92-100.o., 120-130.o. Bekker Zsuzsa (szerk): Alapművek, alapirányzatok: 121-147.o., 211-231.o., 323-343.o., 398-407.o., 433-460.o.
- Gazdaságtörténet: Kaposi Zoltán: A XX. század gazdaságtörténete. Dialóg Kampus Kiadó, Budapest – Pécs, 2004. Ausztria-Magyarország veszteségei 18 – 19. old. Jóvátétel 23. old. Magyarország gazdasága a két világháború között 93 – 118. old. Magyarország gazdasága a szovjet érdekszférában 279 – 324. old.
- Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.
- Elmélettörténet: Mátyás Antal: A korai közgazdaságtan története: 7-21.o., 25-26.o., 28-82.o., 92-100.o., 120-130.o. Bekker Zsuzsa (szerk): Alapművek, alapirányzatok: 121-147.o., 211-231.o., 323-343.o., 398-407.o., 433-460.o.
- Gazdaságtörténet: Kaposi Zoltán: A XX. század gazdaságtörténete. Dialóg Kampus Kiadó, Budapest – Pécs, 2004. Ausztria-Magyarország veszteségei 18 – 19. old. Jóvátétel 23. old. Magyarország gazdasága a két világháború között 93 – 118. old. Magyarország gazdasága a szovjet érdekszférában 279 – 324. old.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző teljesítményértékelés) alapján történik. A zárthelyi dolgozatok kiválthatók házi dolgozat
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állnak egyrészt tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, valamint számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő-megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A jegy megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne vegyen igénybe pótlást (azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot). Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján). A házi dolgozat minimális terjedelme 15 oldal.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70–80 |
Közepes | 60–70 |
Elégséges | 40–60 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozatok egyszer pótolhatók a szorgalmi időszakban. A pótlási időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók a zárthelyi dolgozatok.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 4×2=8 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 22 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A közgazdaságtan története a klasszikus iskoláig. |
2. | A közgazdaságtan története a klasszikus iskola után. |
3. | A gazdaságtörténet a XX. századig. |
4. | A gazdaságtörténet a XX. század után. |
5. | A két zh megírása az elmélettörténeti és gazdaságpolitikai részből. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.