Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ELMÉLET- ÉS GAZDASÁGTÖRTÉNET
Azonosító
BMEGT30M704
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
FÉLÉVKÖZI ÉRDEMJEGY
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Vigh László
Beosztása
docens
Email címe
vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy keretében a hallgatók egyrészt bepillantást kapnak egyes korszakok gazdasági feltételrendszerébe, a gazdasági tevékenységbe. Ezeket a kérdéseket elsősorban Európára vonatkozó, tágabb értelemben vett történeti ismeretanyag felhasználásával, ebbe beágyazva tárgyaljuk. Továbbá elemezzük azokat a nézetrendszereket is, amelyek a szóban forgó korszakokban kialakultak, illetve amelyek a gazdasági tevékenységeket meghatározták. Célunk megmutatni, hogy a jelenkor gazdálkodási módszerek, valamint az uralkodó és alternatív közgazdasági elméletek szerves folytatásai a múltban megfigyelhető tevékenységeinek és elképzeléseinek, amelynek folyamatosan visszatérő kérdése: Mitől gazdag egy ország?

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a gazdaságtörténet főbb korszakait,
  2. a legfontosabb közgazdasági elméleti irányzatokat,
  3. ezen közgazdasági irányzatok gazdaságtörténeti beágyazottságát,
  4. az uralkodó és alternatív közgazdasági elméletek közötti vitákat,
  5. a gazdasági korszakváltások okait és mozgatórugóit.
Képesség
  1. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. önállóan alkalmazni a megszerzett általános és specifikus közgazdaságtani elveket, szabályokat, összefüggéseket,
  3. az egyes irányzatok aktuális vonatkozásainak az értelmezésére,
  4. a gazdasági környezet és annak változásainak azonosítására,
  5. önálló vélemény kialakítására a közgazdasági vitákban.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a problémák megoldáshoz szükséges közgazdasági eszközrendszer megismerésére,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani,
  3. önállóan végzi a gazdasági problémák elemzését, a hozzájuk kapcsolódó eszközök értékelését.
  4. rendszerelvű megközelítést alkalmaz.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni. Elmélettörténet: Mátyás Antal: A korai közgazdaságtan története: 7-21.o., 25-26.o., 28-82.o., 92-100.o., 120-130.o. Bekker Zsuzsa (szerk): Alapművek, alapirányzatok: 121-147.o., 211-231.o., 323-343.o., 398-407.o., 433-460.o.
  • Gazdaságtörténet: Kaposi Zoltán: A XX. század gazdaságtörténete. Dialóg Kampus Kiadó, Budapest – Pécs, 2004. Ausztria-Magyarország veszteségei 18 – 19. old. Jóvátétel 23. old. Magyarország gazdasága a két világháború között 93 – 118. old. Magyarország gazdasága a szovjet érdekszférában 279 – 324. old.
  • Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.
  • Elmélettörténet: Mátyás Antal: A korai közgazdaságtan története: 7-21.o., 25-26.o., 28-82.o., 92-100.o., 120-130.o. Bekker Zsuzsa (szerk): Alapművek, alapirányzatok: 121-147.o., 211-231.o., 323-343.o., 398-407.o., 433-460.o.
  • Gazdaságtörténet: Kaposi Zoltán: A XX. század gazdaságtörténete. Dialóg Kampus Kiadó, Budapest – Pécs, 2004. Ausztria-Magyarország veszteségei 18 – 19. old. Jóvátétel 23. old. Magyarország gazdasága a két világháború között 93 – 118. old. Magyarország gazdasága a szovjet érdekszférában 279 – 324. old.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző teljesítményértékelés) alapján történik. A zárthelyi dolgozatok kiválthatók házi dolgozat

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állnak egyrészt tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, valamint számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő-megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A jegy megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne vegyen igénybe pótlást (azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot). Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján). A házi dolgozat minimális terjedelme 15 oldal.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 40–60
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozatok egyszer pótolhatók a szorgalmi időszakban. A pótlási időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók a zárthelyi dolgozatok.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 4×2=8
felkészülés a teljesítményértékelésre 22
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A közgazdaságtan története a klasszikus iskoláig.
2. A közgazdaságtan története a klasszikus iskola után.
3. A gazdaságtörténet a XX. századig.
4. A gazdaságtörténet a XX. század után.
5. A két zh megírása az elmélettörténeti és gazdaságpolitikai részből.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.