Programme: Teacher of Economics (economics, 4 terms) - with a business instructor qualification
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (economics, 4 terms) - without a business instructor qualification
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - without a business instructor qualification
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 0
Objectives
This course provides insight into the economic conditions and activity of certain eras. These issues are discussed primarily through the use of wider historical knowledge of Europe embedded in it. Furthermore, we also analyse the systems of views that emerged during the periods in question and which defined economic activities. Our aim is to show that contemporary farming methods, as well as prevailing and alternative economic theories are integral continuations of past activities and ideas, the recurring question of which is: What makes a country rich?
Academic results
Knowledge
- the main periods of economic history,
- the most important economic theoretical schools,
- the economic historical embeddedness of these economic schools,
- the debates between prevailing and alternative economic theories,
- the causes and drivers of economic change.
Skills
- plan and organize independent learning,
- apply independently the general and specific economic principles,
- rules and contexts acquired, to interpret the current aspects of each schools,
- to identify the economic environment and its changes,
- to form an independent opinion in economic debates.
Attitude
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to the use of information technology tools,
- strives to learn the economic tools needed to solve problems,
- and strives for accurate and error-free task solving.
Independence and responsibility
- are open to accept reliable critical remarks,
- are able to solve practical professional problems independently,
- independently carry out an analysis of the economic problems, an assessment of the related assets,
- apply a systematic approach.
Teaching methodology
Lectures and written communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni. Elmélettörténet: Mátyás Antal: A korai közgazdaságtan története: 7-21.o., 25-26.o., 28-82.o., 92-100.o., 120-130.o. Bekker Zsuzsa (szerk): Alapművek, alapirányzatok: 121-147.o., 211-231.o., 323-343.o., 398-407.o., 433-460.o.
- Gazdaságtörténet: Kaposi Zoltán: A XX. század gazdaságtörténete. Dialóg Kampus Kiadó, Budapest – Pécs, 2004. Ausztria-Magyarország veszteségei 18 – 19. old. Jóvátétel 23. old. Magyarország gazdasága a két világháború között 93 – 118. old. Magyarország gazdasága a szovjet érdekszférában 279 – 324. old.
- Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.
- Elmélettörténet: Mátyás Antal: A korai közgazdaságtan története: 7-21.o., 25-26.o., 28-82.o., 92-100.o., 120-130.o. Bekker Zsuzsa (szerk): Alapművek, alapirányzatok: 121-147.o., 211-231.o., 323-343.o., 398-407.o., 433-460.o.
- Gazdaságtörténet: Kaposi Zoltán: A XX. század gazdaságtörténete. Dialóg Kampus Kiadó, Budapest – Pécs, 2004. Ausztria-Magyarország veszteségei 18 – 19. old. Jóvátétel 23. old. Magyarország gazdasága a két világháború között 93 – 118. old. Magyarország gazdasága a szovjet érdekszférában 279 – 324. old.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző teljesítményértékelés) alapján történik. A zárthelyi dolgozatok kiválthatók házi dolgozat
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állnak egyrészt tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, valamint számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő-megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A jegy megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne vegyen igénybe pótlást (azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot). Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján). A házi dolgozat minimális terjedelme 15 oldal.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 80–90 |
Good | 70–80 |
Satisfactory | 60–70 |
Pass | 40–60 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatok egyszer pótolhatók a szorgalmi időszakban. A pótlási időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók a zárthelyi dolgozatok.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 4×2=8 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 22 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
0
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | A közgazdaságtan története a klasszikus iskoláig. |
2. | A közgazdaságtan története a klasszikus iskola után. |
3. | A gazdaságtörténet a XX. századig. |
4. | A gazdaságtörténet a XX. század után. |
5. | A két zh megírása az elmélettörténeti és gazdaságpolitikai részből. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Approval and validity of subject requirements
0
0