Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja olyan készségeknek a kialakítása, amelyek alapján a hallgatók önálló kutatási tevékenységük során – elsősorban egyéni kutatási projektekhez és a szakdolgozat elkészítéséhez kapcsolódóan képesek lesznek pszichológiai mérési, skálázási és hipotézisvizsgálati feladatok önálló megoldására, valamint feltáró jellegű (exploratív) adatelemzésre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az adatok elemzéséhez használható módszereket, statisztikai próbákat, ezek elméleti hátterét, alkalmazásának célját, feltételeit, módszerét.
Képesség
- Képes megfogalmazni a kutatási kérdéseit és ennek megfelelően a kutatási kérdések igazolásához szükséges statisztikai próbákat meghatározni.
- Képes a releváns statisztikai próbák alkalmazására, az előfeltételek vizsgálatára, a statisztikai eredmények értelmezésére.
Attitűd
- Nyitott a módszertani, statisztikai ismeretekhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- Takács Szabolcs: Bevezetés a matematikai statisztikába - Elmélet és gyakorlat, Antarész Kiadó, Budapest, 2016.
- Ketskeméty László, Izsó Lajos: Bevezetés az SPSS programrendszerbe, ELTE Eötvös Kiadó, 2005.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a félév során tanult statisztikai próbák gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése, melynek megjelenési formája az egyénileg készített statisztikai elemzés és ennek pontos dokumentációja, a próbaválasztás, a beállítások indoklásával, az eredmények magyarázatával; a házi feladatok tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Összegző teljesítményértékelés: zárthelyi dolgozat – a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése, a tudás tesztelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- összegző teljesítményértékelés (2 zárthelyi dolgozat): 50% (2x25%)
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. A zárthelyi dolgozatok közül egy-egy a szorgalmi időszak utolsó hetében tartott pót ZH és a pótlási héten tartott (két) pótpót ZH alkalommal pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
házi feladat elkészítése | |
zh-ra való felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. május 27-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A statisztikai módszerek általános áttekintése: klasszikus statisztika, Bayes-féle megközelítés, szimulációs módszerek |
2. | Egymintás/kétmintás t-próba, variancia-analízis paraméteres (hagyományos) és nemparaméteres (robusztus) próbái, kereszttáblás elemzések, kvalitatív változók kapcsolata (khi négyzet próba) |
3. | Korrelációra vonatkozó paraméteres (hagyományos) és nemparaméteres (robusztus) próbák. Korreláció értelmezési lehetőségei, kapcsolat a szélsőségekkel, szélsőséges esetek kezelése, kiszűrése. |
4. | Regresszióelemzés - a modellépítés lehetőségei, sajátosságai. Többszörös lineáris regresszió, bináris logisztikus regresszió és simított regresszió, illetve polinomiális regresszió |
5. | Többszempontos variancia és kovariancia-analízis |
6. | A variancia-analízis ismételt méréses módszertana. Vegyes varianciaanalízis, vegyes kovarianciaanalízis |
7. | Lineáris regresszió, többszempontos variancia és kovarianciaanalízis módszertana – módszerek közötti összefüggések, kapcsolatok és különbségek. Átjárhatóság a módszerek között. Továbblépési irányok, egyéb többváltozós módszerek bemutatása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Takács Szabolcs | egy. docens, megbízott előadó | takacs.szabolcs.dr@gmail.com |
Dr. Hámornik Balázs | adjunktus | hamornik.balazs@gtk.bme.hu |
Geszten Dalma | egyetemi tanársegéd | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.