Verziók
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy fő célja az alapképzésben elsajátított elméleti közgazdaságtani alapmodellek egyes feltételeinek feloldása, az alapképzésből kimaradt témakörök feldolgozása, a közgazdasági szemlélet bővítése. Emellett a tantárgy a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- az alapvető közgazdasági elméleti modellek logikai struktúráját,
- a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit,
- a piaciszerkezet-alaptípusokat,
- az externáliákat és ezek kezelési alternatíváit,
- a mikroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat,
- a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat,
- a piacgazdaság növekedési logikáját,
- a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit.
Képesség
- a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- adott adatokból egyensúlyi illetve optimalizációs számításokat elvégezni,
- gazdasági folyamatok jóléti elemzésére, a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- vállalati gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás, költség-haszon elemzések) elvégzésére,
- a piaci struktúrák fontos jellemzőinek azonosítására, a megfelelő adatok alapján a piac illetve a vállalat helyzetének jellemzésére alkalmas vállalati és iparági szintű mutatók kiszámítására,
- a gazdaság egészére illetve a különböző részpiacok egyensúlyi állapotainak jellemzésére vonatkozó alapvető számításokat elvégezni, a kapott eredményeket értelmezni,
- önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- megérteni és használni a közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- értelmezni a sajtóban olvasott gazdasági eseményeket, folyamatokat, 1
- tudását átadni az általa oktatott diákoknak is
Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- nyitott az ismeretei diákoknak való átadására is,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- oktatási tevékenysége során a képzés során elsajátított ismereteket önállóan adaptálja,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Mankiw, N. G. (2005): Makroökonómia. Osiris, Budapest.
- Carlton-Perloff (2003): Modern piacelmélet. Panem, Budapest.
- Benes-Kumhof (2012): The Chicago Plan Revisited. IMF Working Paper.
- Cartelier, J. (2007): The Hypothesis of Money: An Economic Point of View. Cambridge Journal of Economics, Vol. 31, Issue 2, pp. 217-233.
- Egyéb oktatási segédanyagok a tanszék weblapján, az alábbi linken érhetők el: http://www.kgt.bme.hu/tantargyak/msc/BMEGT30M701
- Varian, Hal R. (2014): Intermediate Microeconomics: A Modern Approach. W. W. Norton & Company.
- Mankiw, N.G. (2003, 2015): Macroeconomics. Worth Publishers.
- Carlton, D. W. – Perloff, J. M (2005): Modern Industrial Organization. Pearson.
- Benes-Kumhof (2012): The Chicago Plan Revisited. IMF Working Paper.
- Cartelier, J. (2007): The Hypothesis of Money: An Economic Point of View. Cambridge Journal of Economics, Vol. 31, Issue 2, pp. 217-233.
- Other learning materials uploaded to the department’s website, which can be accessed via http://www.kgt.bme.hu/tantargyak/msc/BMEGT30M701
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Évközi eredmények beszámítása: A sikeres évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés pontszámát szintén figyelembe vesszük az értékelés során
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- 1. írásbeli vizsga: 80%
- 2. évközi eredmények beszámítása: 20%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen a megszerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje a hallgató
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 71–86 |
Közepes | 56–71 |
Elégséges | 40–56 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) Az évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató aláírást szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására. 3) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 4×4=16 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 34 |
vizsgafelkészülés és részvétel | 24 |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, ismétlés, az alapszintű mikroökonómia kurzusokon tanultak rövid áttekintése: egyéni döntések, egyéni és piaci optimum, egyensúly értelmezése. .Fogyasztói magatartás elemzésének kiterjesztése: bruttó és nettó kereslet meghatározása. Intertemporális választások, kiterjesztett hasznossági függvények. Kinyilvánított preferencia eljárás. (Varian 7. és 9-10. fejezet). Bizonytalanság és kockázat (Varian 12-13. fej.). Stratégiai magatartás – játékelméleti megközelítésben (Varian 27-28. fejezet) |
2. | Többtermékes vállalatok: a vállalat termelési és költségfüggvényei több termék esetén (előadás; Carlton-Perloff 2. fejezet). Árverések: az árverések osztályozása, licitálási szabályok, árveréstervezés, az árverések problémái (Varian 17. fejezet). Általános egyensúly: a csere, a termelés; jólét, társadalmi igazságosság (Varian 29-31. fej.). Külső gazdasági hatások, közjavak: a külső gazdasági hatások elemzése az Edgeworth-doboz segítségével, a Coase-tétel, a közlegelő tragédiája, potyázás, a Clarke-féle adózás. (Varian 32. és 35. fejezet) |
3. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, a makroökonómia tárgya. Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier). Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés, banki tranzakciók, törvényszerűségek, példák. A modern hitelpénzrendszer megreformálásának kísérlete: Chicago-terv (Kumhof). Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP), példák. Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság |
4. | ÁKM: nominális és reálváltozók, példák. Egyszerűsített keynesi modell: multiplikátor hatás és megtakarítási paradoxon. IS-LM modell: struktúrája, alkalmazások (munkanélküliség, gazdaságpolitika), példák. Összegzés, példák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.