Programme: Regional and Environmental Economics from 2016/17/Term 1, AUTUMN start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The region is one of the basic units of regional economics, it has a definite structure. In the first part of the study, students will be introduced to these theories. After that, the power relations of the sites are discussed, ie we are looking for an answer to the question of what conditions depend on the fact that certain sites develop faster and become agglomerations. Upon successful completion of the course, students will be aware of the causes of unequal development between regions, regional economic policy implications.
Academic results
Knowledge
- the conceptual framework of regional economics, the role of space and time in economics the solving methods and application possibilities of the most important cross-sectional data problems, and
- the theoretical models of international trade;
- basic models of economic growth
- basic models of location selection
- basic models of spatiality
- application of competition models
Skills
- determine the optimal location of company
- identify simpler spatial structures
- plan and organize independent learning,
- comprehend and use the professional literature of the topic,
- grasp the professional language in writing and speech.
Attitude
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to use of information technology tools,
- seeks to become familiar with the basic set of tools needed to describe the competition,
- seeks to accurate and precise task solution.
Independence and responsibility
- independently thinks through the theoretical tasks and problems,
- are open to accept reliable critical remarks,
- collaborates with others to solve tasks.
Teaching methodology
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Materials supporting learning
- FUJITA, M. – KRUGMAN, P. – VENABLES, A. J.: THE SPATIAL ECONOMY – CITIES, REGIONS, AND INTER-NATIONAL TRADE, THE MIT PRESS, CAMBRIDGE (MASS.), 2001.
- KRUGMAN, P. FÖLDRAJZ ÉS KERESKEDELEM, NEMZTEI TANKÖNYVKIADÓ, BUDAPEST, 2003.
- VARGA ATTILA: TÉRSZERKEZET ÉS GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS. AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST, 2009.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a. A szorgalmi időszakban: Az aláírás megszerzésének feltétele a két zárthelyi dolgozat közül legalább egy 50%-os teljesítése. Két sikeres ZH eredménye alapján a hallgatók megajánlott jegyet kapnak. Amennyiben azt elfogadják, az lesz a vizsgajegyük. b. A vizsgaidőszakban: (a vizsgajegy megállapításának módja) Írásbeli vizsga.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az értékelés 5 elemű (1-5) skálán történik.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- zárthelyi dolgozat: 100%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga : 100%
- összesen: 100%
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 86–90 |
Good | 74–86 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–62 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) A zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban egyszer díjmentesen pótolható vagy javítható. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató alírást szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – egy további alkalommal ismételt kísérletet tehet a javításra.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés az órákra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 12×2=24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 20 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.09.2021.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A térséggazdaságtan. Elmélettörténeti felvezetés: tér és idő a közgazdaságtanban. |
2. | A nemzetközi kereskedelem elméleti modelljei: Ricardo, Heckscher-Ohlin. A termelési tényezők és a földrajzi adottságok szerepe |
3. | Térbeliség és időbeliség: A gazdasági növekedés alapmodelljei: Solow, Lucas-Uzawa, Romer |
4. | Thünen és Launhardt modelljei a telephelyválasztásról. A szállítási költségek szerepe és finanszírozása. Salop modellje |
5. | Ipari telephelyválasztás: két termelési tényező, illetve; egy termelési tényező lelőhelyének és az értékesítés helyének ismeretében. Weber modellje. |
6. | Szolgáltató egységek, valamint közjavakat, illetve -szolgáltatásokat előállító intézmények telephelyeinek megválasztása. A gravitációs modellek és alkalmazásai. |
7. | A piac térbelisége I: A monopolpiac |
8. | A piac térbelisége II: A tökéletes versenypiac |
9. | Térbeli struktúrák: Christaller és Lösch modelljei. A centrum-periféria megközelítés. |
10. | Phillip Martin modellje. |
11. | A monopolisztikus verseny Dixit-Stiglitz-féle modellje. |
12. | Agglomerációk kialakulása és a monopolisztikus verseny: Krugman modellje |
13. | Várisoasodás – Isard modellje. |
14. | Gazdaságföldrajz |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Képes Petronella (PhD hallgató) | . | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás (oktató) | . | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | . | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
Dr. Elekes Andrea | docens | elekes.andrea@gtk.bme.hu |