Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A térség, a regionális gazdaságtan egyik alapvető egysége, meghatározott struktúrával rendelkezik, amelynek kialakulását többféleképpen magyarázzák. A stúdium első részében a hallgatók ezekkel az elméletekkel ismerkedhetnek meg. Közülük főleg azokra helyezzük a hangsúlyt, amelyek a telephely-hálózatot gazdasági vagy gazdálkodási tényezőkre vezetik vissza. Ezt követően a telephelyek egymáshoz való erőviszonyai kerülnek szóba, azaz arra a kérdésre keresünk választ, hogy milyen feltételektől függ az, hogy egyes telephelyek gyorsabban fejlődnek, agglomerációkká válnak, míg mások egyre inkább elveszítik gazdasági jelentőségüket, vagy szélsőséges esetben meg is szűnnek. A tantárgy sikeres elvégzése után a hallgatók tisztában lesznek a térségek közötti egyenlőtlen fejlődés okaival, képesek lesznek különböző fejlődési koncepciók értékelésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a térséggazdaságtan fogalomrendszerét, a tér és idő szerepét a közgazdaságtanban;
- ismeri a nemzetközi kereskedelem elméleti modelljeit;
- ismeri a gazdasági növekedés alapmodelljeit (pl. Solow, Romer stb.);
- ismeri a telephelyválasztás alapmodelljeit;
- ismeri a térbeliség fontosabb modelljeit;
- tisztában van a versenymodellek alkalmazásával.
Képesség
- Képes a megfelelő adatok ismeretében kiszámítani a telephely optimális elhelyezkedését (adott feltételek mellett), telepítési javaslatok megfogalmazására;
- képes egyszerűbb térbeli struktúrák azonosítására;
- képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- képes megérteni és használni a telephelyelmélet szakirodalmát, könyvtári forrásait;
- alkalmas arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik a verseny leírásához szükséges eszközrendszer megismerésére és alapszintű használatára;
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a telephelyelméleti feladatok és problémák végiggondolását és adott források, adatok alapján történő megoldását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Oktatásmódszertan
Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques.
Tanulástámogató anyagok
- FUJITA, M. – KRUGMAN, P. – VENABLES, A. J.: THE SPATIAL ECONOMY – CITIES, REGIONS, AND INTER-NATIONAL TRADE, THE MIT PRESS, CAMBRIDGE (MASS.), 2001.
- KRUGMAN, P. FÖLDRAJZ ÉS KERESKEDELEM, NEMZTEI TANKÖNYVKIADÓ, BUDAPEST, 2003.
- VARGA ATTILA: TÉRSZERKEZET ÉS GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS. AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST, 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a. A szorgalmi időszakban: Az aláírás megszerzésének feltétele a két zárthelyi dolgozat közül legalább egy 50%-os teljesítése. Két sikeres ZH eredménye alapján a hallgatók megajánlott jegyet kapnak. Amennyiben azt elfogadják, az lesz a vizsgajegyük. b. A vizsgaidőszakban: (a vizsgajegy megállapításának módja) Írásbeli vizsga.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az értékelés 5 elemű (1-5) skálán történik.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- zárthelyi dolgozat: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 100%
- összesen: 100%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban egyszer díjmentesen pótolható vagy javítható. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató alírást szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – egy további alkalommal ismételt kísérletet tehet a javításra.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés az órákra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 12×2=24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 20 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.09.06-án. Érvényes 2021.09.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A térséggazdaságtan. Elmélettörténeti felvezetés: tér és idő a közgazdaságtanban. |
2. | A nemzetközi kereskedelem elméleti modelljei: Ricardo, Heckscher-Ohlin. A termelési tényezők és a földrajzi adottságok szerepe |
3. | Térbeliség és időbeliség: A gazdasági növekedés alapmodelljei: Solow, Lucas-Uzawa, Romer |
4. | Thünen és Launhardt modelljei a telephelyválasztásról. A szállítási költségek szerepe és finanszírozása. Salop modellje |
5. | Ipari telephelyválasztás: két termelési tényező, illetve; egy termelési tényező lelőhelyének és az értékesítés helyének ismeretében. Weber modellje. |
6. | Szolgáltató egységek, valamint közjavakat, illetve -szolgáltatásokat előállító intézmények telephelyeinek megválasztása. A gravitációs modellek és alkalmazásai. |
7. | A piac térbelisége I: A monopolpiac |
8. | A piac térbelisége II: A tökéletes versenypiac |
9. | Térbeli struktúrák: Christaller és Lösch modelljei. A centrum-periféria megközelítés. |
10. | Phillip Martin modellje. |
11. | A monopolisztikus verseny Dixit-Stiglitz-féle modellje. |
12. | Agglomerációk kialakulása és a monopolisztikus verseny: Krugman modellje |
13. | Várisoasodás – Isard modellje. |
14. | Gazdaságföldrajz |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Képes Petronella (PhD hallgató) | . | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás (oktató) | . | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | . | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
Dr. Elekes Andrea | docens | elekes.andrea@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.