Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TELEPHELY- ÉS AGGLOMERÁCIÓS ELMÉLETEK
Azonosító
BMEGT30M211
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Dobos Imre
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
dobos.imre@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.09.29.) az 580767/14/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.09.29-től.

Célkitűzések

A térség, a regionális gazdaságtan egyik alapvető egysége, meghatározott struktúrával rendelkezik, amelynek kialakulását többféleképpen magyarázzák. A stúdium első részében a hallgatók ezekkel az elméletekkel ismerkedhetnek meg. Közülük főleg azokra helyezzük a hangsúlyt, amelyek a telephely-hálózatot gazdasági vagy gazdálkodási tényezőkre vezetik vissza. Ezt követően a telephelyek egymáshoz való erőviszonyai kerülnek szóba, azaz arra a kérdésre keresünk választ, hogy milyen feltételektől függ az, hogy egyes telephelyek gyorsabban fejlődnek, agglomerációkká válnak, míg mások egyre inkább elveszítik gazdasági jelentőségüket, vagy szélsőséges esetben meg is szűnnek. A tantárgy sikeres elvégzése után a hallgatók tisztában lesznek a térségek közötti egyenlőtlen fejlődés okaival, képesek lesznek különböző fejlődési koncepciók értékelésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a térséggazdaságtan fogalomrendszerét, a tér és idő szerepét a közgazdaságtanban;
  2. ismeri a nemzetközi kereskedelem elméleti modelljeit;
  3. ismeri a gazdasági növekedés alapmodelljeit (pl. Solow, Romer stb.);
  4. ismeri a telephelyválasztás alapmodelljeit;
  5. ismeri a térbeliség fontosabb modelljeit;
  6. tisztában van a versenymodellek alkalmazásával.
Képesség
  1. Képes a megfelelő adatok ismeretében kiszámítani a telephely optimális elhelyezkedését (adott feltételek mellett), telepítési javaslatok megfogalmazására;
  2. képes egyszerűbb térbeli struktúrák azonosítására;
  3. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  4. képes megérteni és használni a telephelyelmélet szakirodalmát, könyvtári forrásait;
  5. alkalmas arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  4. törekszik a verseny leírásához szükséges eszközrendszer megismerésére és alapszintű használatára;
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a telephelyelméleti feladatok és problémák végiggondolását és adott források, adatok alapján történő megoldását;
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  3. egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques.

Tanulástámogató anyagok

  • FUJITA, M. – KRUGMAN, P. – VENABLES, A. J.: THE SPATIAL ECONOMY – CITIES, REGIONS, AND INTER-NATIONAL TRADE, THE MIT PRESS, CAMBRIDGE (MASS.), 2001.
  • KRUGMAN, P. FÖLDRAJZ ÉS KERESKEDELEM, NEMZTEI TANKÖNYVKIADÓ, BUDAPEST, 2003.
  • VARGA ATTILA: TÉRSZERKEZET ÉS GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS. AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST, 2009.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a. A szorgalmi időszakban: Az aláírás megszerzésének feltétele a két zárthelyi dolgozat közül legalább egy 50%-os teljesítése. Két sikeres ZH eredménye alapján a hallgatók megajánlott jegyet kapnak. Amennyiben azt elfogadják, az lesz a vizsgajegyük. b. A vizsgaidőszakban: (a vizsgajegy megállapításának módja) Írásbeli vizsga.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az értékelés 5 elemű (1-5) skálán történik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • zárthelyi dolgozat: 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga : 100%
  • összesen: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86–90
74–86
Közepes 62–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban egyszer díjmentesen pótolható vagy javítható. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató alírást szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – egy további alkalommal ismételt kísérletet tehet a javításra.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés az órákra 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 12×2=24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22
vizsgafelkészülés 20
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.09.06-án. Érvényes 2021.09.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A térséggazdaságtan. Elmélettörténeti felvezetés: tér és idő a közgazdaságtanban.
2. A nemzetközi kereskedelem elméleti modelljei: Ricardo, Heckscher-Ohlin. A termelési tényezők és a földrajzi adottságok szerepe
3. Térbeliség és időbeliség: A gazdasági növekedés alapmodelljei: Solow, Lucas-Uzawa, Romer
4. Thünen és Launhardt modelljei a telephelyválasztásról. A szállítási költségek szerepe és finanszírozása. Salop modellje
5. Ipari telephelyválasztás: két termelési tényező, illetve; egy termelési tényező lelőhelyének és az értékesítés helyének ismeretében. Weber modellje.
6. Szolgáltató egységek, valamint közjavakat, illetve -szolgáltatásokat előállító intézmények telephelyeinek megválasztása. A gravitációs modellek és alkalmazásai.
7. A piac térbelisége I: A monopolpiac
8. A piac térbelisége II: A tökéletes versenypiac
9. Térbeli struktúrák: Christaller és Lösch modelljei. A centrum-periféria megközelítés.
10. Phillip Martin modellje.
11. A monopolisztikus verseny Dixit-Stiglitz-féle modellje.
12. Agglomerációk kialakulása és a monopolisztikus verseny: Krugman modellje
13. Várisoasodás – Isard modellje.
14. Gazdaságföldrajz

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Képes Petronella (PhD hallgató) . kepes.petronella@gtk.bme.hu
Rácz Tamás (oktató) . racz.tamas@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka . hever.boglarka@gtk.bme.hu
Dr. Elekes Andrea docens elekes.andrea@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.