Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésé-vel, illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a piacgazdaság működési logikáját
- ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
- ismeri az alapvető makroökonómiai megközelítéseket
- ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
- ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
- ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
- ismeri a mikro- és makroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló egyszerűbb módszereket és eljárásokat.
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes egyszerű gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás) elvégzésére,
- képes egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
- képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
- képes gazdaságpolitikai intézkedések várható hatásainak felismerésére
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
- Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A400
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (három részteljesítmény-értékelés) és a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompe-tenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: a két évközi részteljesítményt mérő dolgozat sikeres kitöltése az aláírás megszerzési feltétele
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. zh): 50%
- 2. részteljesítmény értékelés (2. zh): 50%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele, hogy a 3.3 pontban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Aláírás pótlásra a szorgalmi időszak legutolsó bontott előadásán díjmentesen kerül sor, illetve további lehetőség nyílik a pótlási héten meghatározott díj megfizetése mellett.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×1=14 |
félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőr-ző dolgozatokra | 14×2=28 |
felkészülés a vizsgára | 78 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a közgazdaságtanba. A piac fogalma és legfontosabb tényezői |
2. | A háztartások viselkedése. Fogyasztói döntések az output és az inputpiacon. Tőkepiacok, profit és kamat |
3. | A vállalat rövid távú döntései és költségei. Költséggörbék, a termelési és költségfüggvények kapcsolata |
4. | Kompetitív piac, profitmaximalizálás |
5. | piaci elégtelenségek, adózás, monopólium |
6. | részteljesítmény értékelés |
7. | A makroökonómia gyökerei: klasszikus és neoklasszikus közgazdászok. Keynes, a monetarizmus, kínálat oldali közgazdaságtan |
8. | A nemzetgazdasági teljesítmény mérése. A GDP számbavétele a teljesítmény, a felhasználás és a jövedelem oldaláról |
9. | A pénz lényege és funkciói. A kétszintű bankrendszer lényege és működése |
10. | munkaerőpiac és pénzpiac a keynesi modellben |
11. | árupiac a keynesi modellben |
12. | ingadozások, munkanélküliség és infláció |
13. | részteljesítmény értékelés |
14. | pótlások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.