Objectives
By introducing into the basic notions, principles and context of economic base knowledge, as well as into the logics of economic model building, the course enables students to decrypt everyday life economic phenomena and to understand social phenomena in a broad sense.
Academic results
Knowledge
- know the basic concepts of economics, the logical structure of the basic theoretical models
- know the logic of national accounting, the data that can be obtained from it
- know the operational logic of a market economy
- know the operating principle of the modern finance- and bank system
- are familiar with basic macroeconomic approaches
- are familiar with the different types of elasticity of supply and demand,
- know the economic model of the productive sector,
- are familiar with simpler types of market structures,
- are familiar with simpler methods and procedures for solving micro- and macroeconomic problems.
Skills
- able to apply the market model comparative statically,
- able to analyze the market-distorting effects of economic policy,
- able to perform simple economic calculations (e.g. present value calculation),
- able to perform simple cost-benefit analyzes,
- able to make simple market structure comparisons.
- able to recognize the expected effects of economic policy measures.
Attitude
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to receiving information about the economy,
- are aiming to learn about and routinely use the tools needed to solve economic problems,
- are aiming for an accurate and error-free solution,
- are aiming to mainstream economic efficiency in corporate operations.
Independence and responsibility
- independently formulate and solve problems related to micro- and macroeconomic process,
- are open for reliable critical remarks
- use systematic thinking.
Teaching methodology
Lectures, computational exercises and communication in written and oral form, optional independent and group assignments.
Materials supporting learning
- Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
- Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A400
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (három részteljesítmény-értékelés) és a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompe-tenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: a két évközi részteljesítményt mérő dolgozat sikeres kitöltése az aláírás megszerzési feltétele
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (1. zh): 50%
- 2. részteljesítmény értékelés (2. zh): 50%
- összesen: 100%+
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás feltétele, hogy a 3.3 pontban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 72,5–85 |
Satisfactory | 65–72,5 |
Pass | 50–65 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) Aláírás pótlásra a szorgalmi időszak legutolsó bontott előadásán díjmentesen kerül sor, illetve további lehetőség nyílik a pótlási héten meghatározott díj megfizetése mellett.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×1=14 |
félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőr-ző dolgozatokra | 14×2=28 |
felkészülés a vizsgára | 78 |
összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
0
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés a közgazdaságtanba. A piac fogalma és legfontosabb tényezői |
2. | A háztartások viselkedése. Fogyasztói döntések az output és az inputpiacon. Tőkepiacok, profit és kamat |
3. | A vállalat rövid távú döntései és költségei. Költséggörbék, a termelési és költségfüggvények kapcsolata |
4. | Kompetitív piac, profitmaximalizálás |
5. | piaci elégtelenségek, adózás, monopólium |
6. | részteljesítmény értékelés |
7. | A makroökonómia gyökerei: klasszikus és neoklasszikus közgazdászok. Keynes, a monetarizmus, kínálat oldali közgazdaságtan |
8. | A nemzetgazdasági teljesítmény mérése. A GDP számbavétele a teljesítmény, a felhasználás és a jövedelem oldaláról |
9. | A pénz lényege és funkciói. A kétszintű bankrendszer lényege és működése |
10. | munkaerőpiac és pénzpiac a keynesi modellben |
11. | árupiac a keynesi modellben |
12. | ingadozások, munkanélküliség és infláció |
13. | részteljesítmény értékelés |
14. | pótlások |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Approval and validity of subject requirements
0
0