Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésé-vel, illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a piacgazdaság működési logikáját
- ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
- ismeri az alapvető makroökonómiai megközelítéseket
- ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
- ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
- ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
- ismeri a mikro- és makroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló egyszerűbb módszereket és eljárásokat.
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes egyszerű gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás) elvégzésére,
- képes egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
- képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
- képes gazdaságpolitikai intézkedések várható hatásainak felismerésére
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
- Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A400
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik, amelyek közül az utóbbi egy évközi, nem kötelező összegző teljesítményértékelés alapján kiváltható (így az évközi teljesítmény alapján megajánlott jegy szerezhető).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 71–85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 21×2=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 05. 13-n, érvényes 2019. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai. Egyéni döntések – ösztönzők. Piaci kereslet és kínálat. Egyensúlyi és nem egyensúlyi helyzetek értelmezése a piacon a Marshall-kereszt segítségével. |
2. | Adók, támogatások és árrögzítés hatása a (rész)piacon. Pareto-hatékonyság. Rugalmasság, fajtái, számítási módjai és a termékek osztályozása |
3. | A vállalati döntéseket meghatározó technikai korlátok (TLH görbe). Termelési függvény rövid és hosszútávon. Isoquant térkép, a technológiai fejlődés hatása. Skálahozadék, hozadéki szférák elválasztása. |
4. | Technológia és költségek közötti összefüggés. Költségfajták. Költségek rövid és hosszú távon. Optimális tényező-felhasználás. |
5. | A vállalat kínálata rövid és hosszú távon tökéletesen versenyző piacon. Piaci kínálat. |
6. | Tiszta monopólium, árdiszkrimináció. Oligopólium. Stratégiai döntések, fogoly dilemma |
7. | Externáliák és közjavak. Magán és közjószág. Jelenértékszámítás |
8. | Gyakorlás, felkészülés a zárthelyire. |
9. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) Pénz, pénzteremtés a kétszintű bankrendszerben |
10. | Mikro vs makroökonómiai megközelítés. Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája. |
11. | Makroökonómiai alapmodell és összefüggések bemutatása |
12. | Munkaerőpiac - összkínálat |
13. | Pénz, pénzfunkciók, pénzkereslet, pénzteremtés, pénzkínálat |
14. | Pénzpiac a keynesi modellben. LM-görbe |
15. | Az árupiac a keynesi modellben I |
16. | Az árupiac a keynesi modellben II - multiplikátor hatás Az árupiac és a pénzpiac kölcsönhatása. |
17. | IS-LM modell: tartós munkanélküliség, reál és nominál változók közötti kapcsolat: árszínvonal és infláció. |
18. | AS-AD modell és a gazdasági szabályozás lehetőségei és korlátai |
19. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
20. | Gyakorló feladatok |
21. | Zárthelyi pótlások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | egyetemi ts | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Dr. Vígh László | egyetemi docens | vigh.laszlo@gtk.bme.hu |
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
Tóthné-Bozó Brigitta | egyetemi ts | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.