I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MIKRO- ÉS MAKROÖKONÓMIA
Azonosító
BMEGT30A400
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Türei Sándor Zoltán
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
turei.sandor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - Hu
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2019.05.29. számú határozatával, érvényes 2019. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésé-vel, illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
  2. ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
  3. ismeri a piacgazdaság működési logikáját
  4. ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
  5. ismeri az alapvető makroökonómiai megközelítéseket
  6. ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
  7. ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
  8. ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
  9. ismeri a mikro- és makroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló egyszerűbb módszereket és eljárásokat.
Képesség
  1. Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
  2. képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
  3. képes egyszerű gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás) elvégzésére,
  4. képes egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
  5. képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
  6. képes gazdaságpolitikai intézkedések várható hatásainak felismerésére
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  6. törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
  • Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
  • Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A400

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik, amelyek közül az utóbbi egy évközi, nem kötelező összegző teljesítményértékelés alapján kiváltható (így az évközi teljesítmény alapján megajánlott jegy szerezhető).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86–90
71–85
Közepes 55–70
Elégséges 40–54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 21×2=42
felkészülés a teljesítményértékelésre 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 05. 13-n, érvényes 2019. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai. Egyéni döntések – ösztönzők. Piaci kereslet és kínálat. Egyensúlyi és nem egyensúlyi helyzetek értelmezése a piacon a Marshall-kereszt segítségével.
2. Adók, támogatások és árrögzítés hatása a (rész)piacon. Pareto-hatékonyság. Rugalmasság, fajtái, számítási módjai és a termékek osztályozása
3. A vállalati döntéseket meghatározó technikai korlátok (TLH görbe). Termelési függvény rövid és hosszútávon. Isoquant térkép, a technológiai fejlődés hatása. Skálahozadék, hozadéki szférák elválasztása.
4. Technológia és költségek közötti összefüggés. Költségfajták. Költségek rövid és hosszú távon. Optimális tényező-felhasználás.
5. A vállalat kínálata rövid és hosszú távon tökéletesen versenyző piacon. Piaci kínálat.
6. Tiszta monopólium, árdiszkrimináció. Oligopólium. Stratégiai döntések, fogoly dilemma
7. Externáliák és közjavak. Magán és közjószág. Jelenértékszámítás
8. Gyakorlás, felkészülés a zárthelyire.
9. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) Pénz, pénzteremtés a kétszintű bankrendszerben
10. Mikro vs makroökonómiai megközelítés. Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája.
11. Makroökonómiai alapmodell és összefüggések bemutatása
12. Munkaerőpiac - összkínálat
13. Pénz, pénzfunkciók, pénzkereslet, pénzteremtés, pénzkínálat
14. Pénzpiac a keynesi modellben. LM-görbe
15. Az árupiac a keynesi modellben I
16. Az árupiac a keynesi modellben II - multiplikátor hatás Az árupiac és a pénzpiac kölcsönhatása.
17. IS-LM modell: tartós munkanélküliség, reál és nominál változók közötti kapcsolat: árszínvonal és infláció.
18. AS-AD modell és a gazdasági szabályozás lehetőségei és korlátai
19. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
20. Gyakorló feladatok
21. Zárthelyi pótlások

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán egyetemi ts banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Dr. Vígh László egyetemi docens vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tóthné-Bozó Brigitta egyetemi ts toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.