I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
MICRO- AND MACROECONOMICS
ID (subject code)
BMEGT30A400
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
3
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Dr. Türei Sándor Zoltán
Position
assosiate professor
Contact details
turei.sandor@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - Hu
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: KT 2019.05.29 Valid from September 1, 2019.

Objectives

By introducing into the basic notions, principles and context of economic base knowledge, as well as into the logics of economic model building, the course enables students to decrypt everyday life economic phenomena and to understand social phenomena in a broad sense.

Academic results

Knowledge
  1. know the basic concepts of economics, the logical structure of the basic theoretical models
  2. know the logic of national accounting, the data that can be obtained from it
  3. know the operational logic of a market economy
  4. know the operating principle of the modern finance- and bank system
  5. are familiar with basic macroeconomic approaches
  6. are familiar with the different types of elasticity of supply and demand,
  7. know the economic model of the productive sector,
  8. are familiar with simpler types of market structures,
  9. are familiar with simpler methods and procedures for solving micro- and macroeconomic problems.
Skills
  1. able to apply the market model comparative statically,
  2. able to analyze the market-distorting effects of economic policy,
  3. able to perform simple economic calculations (e.g. present value calculation),
  4. able to perform simple cost-benefit analyzes,
  5. able to make simple market structure comparisons.
  6. able to recognize the expected effects of economic policy measures.
Attitude
  1. collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
  2. gain knowledge and information,
  3. are open to receiving information about the economy,
  4. are aiming to learn about and routinely use the tools needed to solve economic problems,
  5. are aiming for an accurate and error-free solution,
  6. are aiming to mainstream economic efficiency in corporate operations.
Independence and responsibility
  1. independently formulate and solve problems related to micro- and macroeconomic process,
  2. are open for reliable critical remarks
  3. use systematic thinking.

Teaching methodology

Lectures, computational exercises and communication in written and oral form, optional independent and group assignments

Materials supporting learning

  • Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
  • Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
  • Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A400

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik, amelyek közül az utóbbi egy évközi, nem kötelező összegző teljesítményértékelés alapján kiváltható (így az évközi teljesítmény alapján megajánlott jegy szerezhető).

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%+

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 86–90
Good 71–85
Satisfactory 55–70
Pass 40–54
Fail 40

Retake and late completion

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 21×2=42
felkészülés a teljesítményértékelésre 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 24
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

Lecture topics
1. A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai. Egyéni döntések – ösztönzők. Piaci kereslet és kínálat. Egyensúlyi és nem egyensúlyi helyzetek értelmezése a piacon a Marshall-kereszt segítségével.
2. Adók, támogatások és árrögzítés hatása a (rész)piacon. Pareto-hatékonyság. Rugalmasság, fajtái, számítási módjai és a termékek osztályozása
3. A vállalati döntéseket meghatározó technikai korlátok (TLH görbe). Termelési függvény rövid és hosszútávon. Isoquant térkép, a technológiai fejlődés hatása. Skálahozadék, hozadéki szférák elválasztása.
4. Technológia és költségek közötti összefüggés. Költségfajták. Költségek rövid és hosszú távon. Optimális tényező-felhasználás.
5. A vállalat kínálata rövid és hosszú távon tökéletesen versenyző piacon. Piaci kínálat.
6. Tiszta monopólium, árdiszkrimináció. Oligopólium. Stratégiai döntések, fogoly dilemma
7. Externáliák és közjavak. Magán és közjószág. Jelenértékszámítás
8. Gyakorlás, felkészülés a zárthelyire.
9. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) Pénz, pénzteremtés a kétszintű bankrendszerben
10. Mikro vs makroökonómiai megközelítés. Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája.
11. Makroökonómiai alapmodell és összefüggések bemutatása
12. Munkaerőpiac - összkínálat
13. Pénz, pénzfunkciók, pénzkereslet, pénzteremtés, pénzkínálat
14. Pénzpiac a keynesi modellben. LM-görbe
15. Az árupiac a keynesi modellben I
16. Az árupiac a keynesi modellben II - multiplikátor hatás Az árupiac és a pénzpiac kölcsönhatása.
17. IS-LM modell: tartós munkanélküliség, reál és nominál változók közötti kapcsolat: árszínvonal és infláció.
18. AS-AD modell és a gazdasági szabályozás lehetőségei és korlátai
19. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
20. Gyakorló feladatok
21. Zárthelyi pótlások

Additional lecturers

Name Position Contact details
Bánhidi Zoltán egyetemi ts banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Dr. Vígh László egyetemi docens vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tóthné-Bozó Brigitta egyetemi ts toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements