Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy oktatásának az a célja, hogy a hallgató képet kapjon a gazdasági társaságok (alapvetően a részvénytársaság) pénzügyi cél- és eszközrendszeréről, megismerje a vállalatok beruházási és finanszírozási döntéseit támogató mód- szereket és eszközöket továbbá elsajátítsa a projektek értékelésének egyes módszereit. A tantárgy keretében áttekintjük a vállalati finanszírozási lehetőségeket, a befektetők szempontjait, a hozam és kockázat összefüggéseit, valamint a különféle eszközök pénzügyi piacokon történő értékelődésének folyamatait. Az oktatás során azt a célkitűzést tartjuk szem előtt, hogy a tanulási folyamat eredményeképpen a hallgató képes legyen az elsajátított elmélet gyakorlatban történő alkalmazására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a vállalatok pénzügyi cél- és eszközrendszerét,
- a vállalati beruházási és finanszírozási döntések előkészítéséhez és meghozatalához szükséges értékelési módszereket,
- azokat a folyamatokat, amelyek alapján a különféle eszközök értékelődnek a pénzügyi piacokon
- a reál- és pénzügyi eszközök árának meghatározását,
- projektek értékelésének egyes módszereit,
- a döntések mögött meghúzódó pénzügyi összefüggéseket.
Képesség
- az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- a vállalati pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére
- a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- nyitott a pénzügyi szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- gyarapítja tudását és tájékozódik,
- használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- önálló döntéshozatalra képes
- a pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni
- átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport- munkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Pálinkó-Szabó: Vállalati pénzügyek, Typotex 2006.
- Vállalati pénzügyek. Példatár és esettanulmányok, Tankönyvkiadó 2008.
- Textbooks, notes, slides, downloadable learning materials
- Compulsory literature: Brealey-Myers: Principles of Corporate Finance (at least 7th edition), McGraw-Hill. Szabó-Pálinkó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Detailed description of mid-term performance assessments: - Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alap- jául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önálló- ság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 pont (50%)
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50 pont (50%)
- összesen: 100 pont (100%)
- Opcionális beadandó feladat: + 10 pont az elért pontokhoz hozzáadódik (az ered- ményt javíthatja)
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70–80 |
Közepes | 60–70 |
Elégséges | 40–60 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyen- kénti pótlásuk nem lehetséges. A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 52 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2018.szeptember 1-től
A félévben sorra vett témák
Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achi- eved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető előadás: A vállalatok célja. Pénzügyi döntések |
2. | A pénzügyi piacok és a vállalat. Befektetési döntések alapjai |
3. | Alapvető pénzügyi számítások I. A pénz időértéke. Jelen- és jövőérték |
4. | Alapvető pénzügyi számítások II. A pénz időértéke. Speciális pénzáramok értékelése. Ho- zamok és kamatok |
5. | Pénzügyi piacok. Értékpapírok - kötvények értékelése |
6. | Pénzügyi piacok. Értékpapírok - részvények értékelése |
7. | Részvényportfóliók összeállítása. A tőkepiaci árfolyamok modellje: CAPM |
8. | 1. zárthelyi dolgozat |
9. | Beruházási projektek I. A beruházási projektek pénzáramainak értékelése |
10. | Beruházási projektek II. A DCF módszer |
11. | Vállalatfinanszírozási döntések. Finanszírozás a tökéletes piacon. Miller- Modigliani téte- lek. |
12. | Finanszírozási források és a tőkeköltség. |
13. | Összefoglalás, feladatmegoldás |
14. | 2. zárthelyi dolgozat |
15. | Pótlás, javítás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Solt Eszter Éva | . | solt@finance.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megje- lölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.