Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a területi és környezeti elemzés és modellezés gyakorlatban is használható ismereteit és módszereit. A hallgatók bevonása az egyes problémakörök megoldásánál alkalmazott gyakorlati elemzési módszerekbe.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a területi elemzések információs forrásait és adatbázisait;
- Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
- Ismeri területi eloszlást mérő egyenlőtlenségi indexeket;
- Tisztában van az általános környezeti modellezés alapelveit,
- Ismeri a soft-computing környezeti elemzési módszereket.
Képesség
- Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
- Képes alkalmazni a legfőbb statisztikai módszertanokat,
- Képes tematikus környezeti és társadalmi térképezésre,
- Képes a különböző elemzési módszerek közül a legmegfelelőbbet kiválasztani az értékelési szempontok figyelembevételével,
- Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik komplex rendszerek megértésére,
- Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Nemes Nagy J. (szerk) 2005: Regionális elemzési módszerek. – Regionális Tudományi Tanulmányok, 11. ELTE Regionális Földrajzi Tanszék – MTA–ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest 284 p.– http://geogr.elte.hu/ref/REF_Kiadvanyok/REF_RTT_11/RTT-11-tartalom.htm
- ELEK I. (szerk.) (2007): Térinformatikai gyakorlatok. – ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 560 p.
- Előadásanyagok diasorai.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja leadandó dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- Összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90 <-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 40–65 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés mindegyike pótolható. Az összegző tanulmányi teljesít-ményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14x3=42 |
gyakorlati feladat elkészítése | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 3x10=30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 8 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A területi elemzések információs forrásai, adatbázisai. Regionális szintek, adattípusok, adatsorok jellegadó értékei. |
2. | A területi fejlettségi különbségek mérése. A területi polarizáltság mérőszámai. |
3. | Szórás-típusú területi egyenlőtlenségi indexek. Területi eloszlást mérő egyenlőtlenségi indexek. |
4. | Területi egyenlőtlenségek összetettebb mérési módszerei. Földrajzi összefüggések elemzése. |
5. | Grafikus ábrázolási módszerek. Tematikus térképezési alapismeretek. |
6. | Területi adatsorok térképi ábrázolása. Térképek digitalizálása. |
7. | Komplex fenntarthatósági elemzések. |
8. | Éghajlati sérülékenységi elemzések. |
9. | QGIS megoldások a komplex fenntarthatósági és sérülékenységi elemzésekkel kapcsolatban. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Jakobi Ákos | egyetemi docens - associate professor | jakobi.akos@ttk.elte.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.