I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Regionális és környezeti elemzési módszerek
Azonosító
BMEGT42M103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a területi és környezeti elemzés és modellezés gyakorlatban is használható ismereteit és módszereit. A hallgatók bevonása az egyes problémakörök megoldásánál alkalmazott gyakorlati elemzési módszerekbe.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a területi elemzések információs forrásait és adatbázisait;
  2. Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
  3. Ismeri területi eloszlást mérő egyenlőtlenségi indexeket;
  4. Tisztában van az általános környezeti modellezés alapelveit,
  5. Ismeri a soft-computing környezeti elemzési módszereket.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
  2. Képes alkalmazni a legfőbb statisztikai módszertanokat,
  3. Képes tematikus környezeti és társadalmi térképezésre,
  4. Képes a különböző elemzési módszerek közül a legmegfelelőbbet kiválasztani az értékelési szempontok figyelembevételével,
  5. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Nemes Nagy J. (szerk) 2005: Regionális elemzési módszerek. – Regionális Tudományi Tanulmányok, 11. ELTE Regionális Földrajzi Tanszék – MTA–ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest 284 p.– http://geogr.elte.hu/ref/REF_Kiadvanyok/REF_RTT_11/RTT-11-tartalom.htm
  • ELEK I. (szerk.) (2007): Térinformatikai gyakorlatok. – ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 560 p.
  • Előadásanyagok diasorai.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja leadandó dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90 <-100
Jeles 85–90
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 40–65
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés mindegyike pótolható. Az összegző tanulmányi teljesít-ményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14x3=42
gyakorlati feladat elkészítése 10
felkészülés a teljesítményértékelésre 3x10=30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 8
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A területi elemzések információs forrásai, adatbázisai. Regionális szintek, adattípusok, adatsorok jellegadó értékei.
2. A területi fejlettségi különbségek mérése. A területi polarizáltság mérőszámai.
3. Szórás-típusú területi egyenlőtlenségi indexek. Területi eloszlást mérő egyenlőtlenségi indexek.
4. Területi egyenlőtlenségek összetettebb mérési módszerei. Földrajzi összefüggések elemzése.
5. Grafikus ábrázolási módszerek. Tematikus térképezési alapismeretek.
6. Területi adatsorok térképi ábrázolása. Térképek digitalizálása.
7. Komplex fenntarthatósági elemzések.
8. Éghajlati sérülékenységi elemzések.
9. QGIS megoldások a komplex fenntarthatósági és sérülékenységi elemzésekkel kapcsolatban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Jakobi Ákos egyetemi docens - associate professor jakobi.akos@ttk.elte.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.