Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a környezetgazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a környezetgazdaságtan aktuális kutatási kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott környezetgazdaságtan fontosabb témaköreivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezetgazdaságtan alap problémáit;
- Ismeri a környezetgazdaságtan két alapvető magyarázó elméletét, a Pigou-tételt és a Coase-hagyományt;
- Ismeri a környezetgazdaságtan alkalmazási területeit, tisztában van a környezeti célú kormányzati beavatkozások módjaival, a kormányzati beavatkozások problémáival.
- .
- .
- .
- .
Képesség
- Képes a társadalom természeti környezet-használata problémáinak, kérdéseinek felismerésére,
- s képes ezeknek a problémáknak, kérdéseknek a vizsgálatára releváns módszerek kiválasztására, a kapott eredmények értékelésére.
- Képes adott környezeti problémákhoz, kérdésekhez megfelelő környezetpolitikai beavatkozási alternatí-vákat rendelni,
- s képes ezeket az alternatívákat egymással összehasonlítani, értékelni.
- Képes a fentiek közérthető, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
- .
- .
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik komplex rendszerek megértésére
- .
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a kapcsolódó problémák megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- .
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Pázmány Press, Budapest, 2014.
- https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf
- Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
- Phaneuf, D. J. – Requate, T.: A course in environmental economics. Theory, Policy and Practice. Cambridge University Press, 2017.
- Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
- A detailed and up-to-date list is provided during classes.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint az elemzési, értékelési és tervezési készségeket bemutató, részteljesítmények értékelése (1 beadandó házi feladat) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelések részletes leírása: részteljesítmény értékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egyéni feladatmegoldás (projektdolgozat) formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. A projektdolgozat elkészítésére a szorgalmi időszak és a vizsgaidőszak egyaránt rendelkezésre áll. A dolgozat elkészítéséhez az oktató folyamatosan konzultációt biztosít.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- projektdolgozat: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87,5–95 |
Jó | 75–87,5 |
Közepes | 62,5–75 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
• Mindkét formatív tanulmányi teljesítményértékelés pótolható vagy javítható a TVSZ előírásai szerint. • Ismétlő pótlás/javítás (pót-pót) igénybevételére megszabott díjfizetés mellett van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés formatív teljesítményértékelésre | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 10 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. január 22-én,érvényes 2019. február 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetgazdaságtan tárgya és módszerei. |
2. | A természeti erőforrások típusai, a természeti tőke fogalma, annak teljes gazdasági érték-koncepciója. ökoszisztéma-szolgáltatások. A természeti erőforrások kitermelésének és felhaszná-lásának gazdaságtana (bevezetés). |
3. | A gazdaság és a környezet közötti kölcsönhatások. A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. |
4. | Makroökonómiai problémák és válaszok I. Növekedés, fejlődés és környezetvédelem. A termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. Elméletek a növekedés és a környezetminőség kapcsolatára. A környezetvédelmi Kuznets-hipotézis. A fenntartható fejlődés politikai fogalma - különbsége a fenntarthatóság, mint közgazdasági fogalomtól. |
5. | Makroökonómiai problémák és válaszok II. A gazdasági és környezeti teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntartha-tósági indikátorok, új típusú mutatók (a NEW-től az ökológiai lábnyomig). |
6. | Mikroökonómiai problémák I. külső gazdasági hatás. |
7. | Mikroökonómiai problémák II. közjavak, tranzakciós költségek, diszkontálás. |
8. | Válaszok a mikroökonómiai problémákra: a Pigou-tétel és a Coase-hagyomány. A környezetszennyezés optimális szintje. |
9. | A környezetpolitikai beavatkozások (környezeti szabályozás) alapelvei és típusai. |
10. | A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabá-lyok. A tétel gyakorlati alkalmazásának vizsgálata. |
11. | A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás. Közvetlen előírások és gazdasági ösztönzők. |
12. | Választás a szabályzóeszközök között, az egyes szabályzóeszközök előnyei és hátrányai. A szabá-lyozás kormányzati kudarcai. A bizonytalanság hatásai. Vállalati innováció eltérő szabályozási környezetben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. György Ádám Horváth | egyetemi adjunktus - senior lecturer | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.