Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FENNTARTHATÓ KÖRNYEZET- ÉS ERŐFORRÁSGAZDÁLKODÁS
Azonosító
BMEGT42M004
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Horváth György Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
- mikro- és makroökonómia - környezetgazdaságtan
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Megismertetni a mérnökhallgatókat a környezet és gazdaság kapcsolatrendszerével, a fenntarthatóság elméletével és gyakorlati érvényesítésének lehetőségével, területeivel, a környezetszabályozás európai uniós rendszerével és annak hazai sajátosságaival.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a természeti/környezeti erőforrások gazdasági szerepét, környezet és gazdaság kapcsolatrendszerének jelenkori konfliktusait, azok mozgatórugóit.
  2. Tisztában van a fenntartható fejlődés stratégia fogalmával, érvényesítésének szintjeivel és dimenzióival, azok komplexitásával.
  3. Ismeri a környezet-gazdaság konfliktus kezelésének elméleti és gyakorlati mechanizmusait (környezetszabályozás) és azok alkalmazásának hatékonysági kritériumait.
  4. Tisztában van a fenntartható fejlődésnek a gazdasági szereplők irányába megfogalmazott kihívásival.
Képesség
  1. 1. Képes a gazdasági és mérnöki tevékenység fenntarthatósági kritériumok szerinti értékelésére,
  2. 2. a műszaki-technikai fejlődésben rejlő, az erőforrás-hatékonyságot támogató lehetőségek felismerésére.
  3. 3. Tudja értelmezni a gazdasági növekedés (hagyományos) és a fenntartható fejlődés (új típusú) közötti alterna-tívitásokat.
  4. 4. Képes a környezeti externális folyamatok makró- és mikró színtű felismerésére,
  5. 5. azok csökkentésére, feloldására megoldást biztosító eszközök-módszerek beazonosítására és azok gyakorlati alkalmazására.
Attitűd
  1. Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
  3. A fenntarthatóság eszmeiségének megfelelően törekszik a technikai-gazdasági folyamatok komplex rendszerként történő felismerésére és megértésére.
  4. Elhatározottsággal bír a műszaki és gazdasági folyamatok és fejlődés emberi jóllétre gyakorolt hatásának a megértésére, vélelmezett káros következményeik feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Lehetőségeinek függvényében – adott szituációs környezetben – önálló és felelős döntést hoz a környeze-ti/fenntarthatósági szempontok érvényesítésére.
  2. Nyitott a megalapozott kritikai észrevételek irányába.
  3. Adott helyzetben – csapat részeként – konstruktívan együttműködik a feladatok megoldásában.
  4. A fenntartható környezet- és erőforrásgazdálkodás elveivel összhangban gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
  • Előadásanyagok diasorai. – Lecture slides.
  • Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006..
  • W. McDonough-M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatos tervezéstől a gyártásig. HVG Kiadó, Budapest, 2007.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50,0%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50,0%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSZ értelmében a két összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés órákra 16
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x8=16
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Témafelvezetés: A természeti és gazdasági rendszerek sajátos mozgásformái. Jelenkori környezeti problematika sajátosságai (komplexitás és globalitás). A nagyregionális/globális környezeti problémák (mint externáliák) megoldhatóságára megfogalmazott stratégiák (a nemzetközi együttműködés paradigmasztikus állomásai). A fenntartható fejlődés fogalma, szintjei, dimenziói, lehetséges indikátorai. Gazdasági növekedés vs. fenntartható fejlődés. A hagyományos makrogazdasági mutatók kritikája, újtípusú mutatók. A természeti erőforrások/környezeti javak gazdasági értékelésének lehetséges módszerei, környezeti szempontú technológia- és termékértékelés. Az externáliák fogalmának értelmezése, optimális szintje (Pareto-féle optimum). A környezetszabályozás szükségessége (externáliák internalizálása), s annak megjelenése a közgazdasági elméletekben (Pigou-adó és Coase-tétel, s ezek kritikai szemléltetése). A környezetszabályozás eszközeinek-módszereinek rendszere (a környezetpolitikai célok és környezetszabályozási eszközök-módszerek szinkronitása). A környezetszabályozás jelenkori hazai és nemzetközi – elsősorban – európai uniós gyakorlata. A szabályozás tendenciái, eszközök-módszerek választásának kritériumai. A menedzsment típusú módszerek alkalmazásának helye és szerepe, hatékonysága a szervezeti/vállalati menedzsment-rendszerben. Egy tipikus menedzsment módszer bemutatása: a vállalati környezeti marketing koncepció kialakításának szakaszai. Lehetséges vállalati környezeti marketing stratégiák(környezeti előny-kockázat kontektusban). A fenntarthatóság kritériumai fogyasztói/háztartási szinten – fenntartható, környezetbarát fogyasztás lényege, stratégiái, támogató mechanizmusai (pl. termékek ökocímkézése).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Horváth György egyetemi adj. horvath.gyorgy@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.