Objectives
The course unit aims to introduce engineering students with the interconnected systems of environment and economy, the theory and practice of sustainable development, its opportunities and domains, the European framework of environmental regulations and its domestic implications..
Academic results
Knowledge
- The student understands the role and importance of environmental and natural resources, the interrela-tions of the economy and the environment, and their current conflicts, and their motivators.
- The student comprehends the strategy of sustainable development, its levels and dimensions and their complexity.
- The student is aware of the theoretical approaches and practical mechanisms of environmental-economic regulatory tools, and the efficiency criteria of their use.
- The student understands the sustainability challenges encountered by economic agents.
Skills
- 1. Able to evaluate economic and engineering activities according to sustainability criteria,
- 2. to recognize the potential of technical progress to support resource efficiency.
- 3. Can interpret alternatives between economic growth (traditional) and sustainable development (new type).
- 4. Able to recognize environmental external processes at the macro and micro levels,
- 5. to identify the means-methods that provide a solution for their reduction and dissolution and their practical application.
Attitude
- The students collaborate/cooperate with the lecturer and fellow students on acquiring knowledge
- The students expand their knowledge by continuous learning
- The students are open to use IT solutions
- The student strives to understand the nature and problems associated with environmental and natural resources in the interest of securing the commonwealth of society
Independence and responsibility
- The students are able to work individually: selecting methods and techniques; organizing, planning, coordinating work; collecting, organizing, analysing, evaluating data; developing in general and professionally
- The students are able to apply system-oriented thinking.
- The students are able to take responsibility for the analyses, conclusions, decisions made.
- The students are able to perform tasks individually and with responsibility as a member of a project team.
Teaching methodology
Lectures, problem discussions and case studies. Oral and written communication, use of IT.
Materials supporting learning
- Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai. – Lecture slides.
- Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006..
- W. McDonough-M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatos tervezéstől a gyártásig. HVG Kiadó, Budapest, 2007.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50,0%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50,0%
- Sum: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 72,5–85 |
Satisfactory | 65–72,5 |
Pass | 50–65 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) A hatályos TVSZ értelmében a két összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés órákra | 16 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x8=16 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined undefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Horváth György | egyetemi adj. | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu |