Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMÉKMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT52AT07
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése az előadások során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékhez kapcsolódó fontosabb fogalmakról,
  2. ismeri a termékinnováció folyamatát, valamint az annak során alkalmazható felhasználó-központú termékmenedzsment módszereket,
  3. ismeri a piacon aktuálisan alkalmazott termékmenedzsment eszközöket, termékinnovációs folyamatokat,
  4. ismeri a design mint értékteremtő szerepét a termék fejlesztése során, a design-menedzsment szemlélet és a design gondolkodás sajátosságait,
  5. ismeri a vállalkozásokat a termékmenedzsment területén érő kihívásokat, és az azok megugrásához szükséges adekvát szervezeti megoldásokat,
  6. tisztában van a termékprobléma-azonosítás és –feltárás (product discovery), valamint a termékvezérelt növekedés (product-led growth) fogalmával, folyamatával, lépéseivel,
  7. ismeri a termékfejlesztéshez kapcsolódó, reklámozást érintő termékmenedzsment feladatokat, tevékenységeket.
Képesség
  1. képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni,
  2. képes a pici szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint információt gyűjteni és azt rendszerezni,
  3. képes az elméletben szerzett ismereteket gyakorlati feladatba átültetni,
  4. képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és el-fogadására, hiteles közvetítésére,
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan keresi és veszi fel a kapcsolatot a piaci szereplőkkel,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Baccalaureus Scian-tiae Tankönyvek sorozat, Budapest.
  • https://interkonyv.hu/konyvek/antalovics-sule-termekmenedzsment/
  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat (Tí-pus 1) és annak prezentálása, vagy egyénileg elkészített beadandó és zárt helyi dolgozat (Típus 2), valamint kvíz kérdések (mindkét típus) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy csoportosan elkészített beadandó dolgozat és annak prezentálása, vagy egyénileg elkészített beadandó és zárt helyi dolgozat formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • típus 1:
  • egyéni beadandó: 50%
  • zárthelyi dolgozat – mid-term exam: 30%
  • kvíz kérdések: 20%
  • összeses: 100%
  • típus 2:
  • csoportos beadandó: 80%
  • kvíz kérdések: 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85-89
70-84
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozatot min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat az utolsó tanulmányi héten tartott pótZH-val pótolható. A pótZH javítás célból is megírható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. Egy szettnyi kvíz kérdés az utolsó tanulmányi héten pótolható. Az egyéni és csoportos beadandók a pótlási hét végéig pótlólag beadhatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Tevékenység – Type 1
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre
felkészülés a zárthelyire
összesen
Típus -Type 2
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a kvízkérdésekre
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A termékinnováció folyamata, valamint az annak során alkalmazható felhasználó-központú termékmenedzsment módszerek
2. A piacon aktuálisan alkalmazott termékmenedzsment eszközök, termékinnovációs folyamatok
3. A design mint értékteremtő szerepe a termék fejlesztése során, a design-menedzsment szemlélet és a design gondolkodás sajátosságai
4. A vállalkozásokat a termékmenedzsment területén érő kihívások, és az azok megugrásához szükséges adekvát szervezeti megoldások
5. A termékprobléma-azonosítás és feltárás (product discovery) fogalma, folyamata, lépései
6. A termékvezérelt növekedés (product-led growth) fogalma, folyamata, lépései
7. A termékfejlesztéshez kapcsolódó, reklámozást érintő termékmenedzsment feladatok, tevékenységek

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szabó Bálint tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Orbulov Vanda Ph.D. hallgató orbulov.vanda@gtk.bme.hu
Dr. Hámornik Balázs egyetemi adjunktus hamornik.balazs@gtk.bme.hu
Dr. Zétényi Tamás címzetes egyetemi docens zetenyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.