Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetgazdálkodás
Azonosító
BMEGT42A410
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gépészmérnöki alapszak (BSc)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a gépészmérnöki képzésben részt vevő hallgatók átfogó képet kapjanak korunk legégetőbb fenntarthatósági problémáiról és az azokra adható konkrét műszaki megoldások megalkotásához vezető útról. A fenntartható fejlődés eszmerendszerének és gondolatiságának mérnöki képzésbe való integrálásával a tantárgyat elvégzők olyan modern gondolkodásmóddal bírnak, mely elengedhetetlen a későbbi mérnöki munkához

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezetgazdálkodás (mikrogazdasági szintű értelmezés, így a környezeti menedzsment) tématerületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és fő elméleteket.
  2. Ismeri a fenntarthatóság szerepét a vállalat működésében, illetve a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának elméletét.
  3. Ismeri a menedzsment feladatait a vállalati környezetvédelem területén. A vállalat és gazdálkodási környezete (a vállalat szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában).
  4. Ismeri a környezetgazdálkodáshoz köthető probléma-megoldási módszereket: externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, mikrogazdasági szintű elemzési és döntéstámogató módszereket (így a vállalati környezeti menedzsment eszközöket)
  5. Ismeri a környezetgazdálkodáshoz kapcsolódó alapvető közgazdasági, vállalkozási és jogi szabályokat, eszközöket.
  6. Átfogóan ismeri a gépészeti szakterülethez szervesen kapcsolódó környezetvédelmi szakterület alapjait, azok határait és követelményeit.
  7. Ismeri a klímaváltozással kapcsolatos mérnöki kihívások alapjait, a hatékony beavatkozások keretrendszerét, potenciális hatásait.
Képesség
  1. képes a környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos gondolatait rendezett, szabatos és szakszerű formá-ban kifejezni
  2. képes a mikrogazdasági szintű környezetvédelmi problémák felismerésére, azonosítására, megoldási folyamatának elvi megtervezésére; használva a megismert vállalati környezeti menedzsment eszközöket
  3. rendszerelvű, a PDCA logikán alapuló megközelítésben vizsgálja a mikrogazdasági szintű környezetvédelmi problémákat és azok megoldási lehetőségeit; így a környezetközpontú irányításhoz kapcsolódó elvárásokat, nemzetközi szabványokat.
  4. képes megérteni és használni a környezetgazdálkodás szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat.
  5. képes arra, hogy a környezetgazdálkodás szakterületéhez tartozó szaknyelvet írásban és szóban használja, értse a kapcsolódó fogalmak angol megfelelőjét.
  6. képes megérteni a mikro szintű döntések regionális, illetve globális hatásainak mechanizmusát.
Attitűd
  1. Nyitott a környezetgazdálkodás szakterületen zajló fejlesztések és innováció megismerésére.
  2. Komplex megközelítést kívánó gondolkodásmód jellemzi.
  3. Érti a környezetvédelmi problémák tág érintett körét, melynek gyakorlati alkalmazására nyitott.
  4. nyitott az együttműködésre
  5. gondolkozásában a PDCA logika kiemelt szereppel bír.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi az alapvető környezetgazdálkodási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. érti és alkalmazni képes a környezetvédelmi problémák megoldásában az együttműködés hatékonyságát.
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
  4. gondolkozásában hangsúlyos helyet tölt be a jogszabályi környezet elvárásainak azonosítása, azoknak való megfelelés.

Oktatásmódszertan

Előadások, melyeken az elhangzott elméleti részt követően esettanulmányok bemutatására kerül sor.

Tanulástámogató anyagok

  • Kósi Kálmán – Valkó László (szerk.): Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Környezetpolitikai eszközök, környezet-gazdaságtani mo-dellek és joggazdaságtani magyarázatok. Pázmány Press, Budapest, 2014.
  • S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen (2003): An Introduction to Corporate Environmental Management - Striving for Sustainability, Routledge

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett alapvető ismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) és összefüggések megértésére és alkalmazására fókuszál. A rendelkezésre álló munkaidő 25 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelések pótlása lehetséges, TVSZ által meghatározott módon. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 3) Amennyiben a 2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 28
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Környezetgazdálkodási alapok, kapcsolódás a gépészmérnöki tanulmányokhoz. A környezeti válság. Okok, hajtóerők, trendek, gazdasági szereplők. A fenntarthatóság közgazdaságtani/környezetgazdaságtani alapjai. A piaci kudarcok kezelése - környezetpolitikai eszközök. Erőforrás-gazdálkodási alapok. Fejlődést leíró mutatók, lábnyom-típusú indikátorok, környezeti teljesítményértékelés. Környezeti tényezők és hatások, az ipari ökológia alapjai. A környezeti kockázat fogalma és az ökodizájn. LCA. ISO 14001 és EMAS. Auditálás, Öko-címkézés és a fenntartható fogyasztás. Környezeti konfliktusok és vállalati kezelésük. Klímaváltozás és az energiagazdálkodás. Vállalatok és a klímaváltozás kapcsolata.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila egyetemi docens / associate professor buzasi.attila@gtk.bme.hu
Dr. Csuvár Ádám egyetemi adjunktus / senior lecturer csuvar.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.