Verziók
Szak: Gépészmérnöki alapszak (BSc)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a gépészmérnöki képzésben részt vevő hallgatók átfogó képet kapjanak korunk legégetőbb fenntarthatósági problémáiról és az azokra adható konkrét műszaki megoldások megalkotásához vezető útról. A fenntartható fejlődés eszmerendszerének és gondolatiságának mérnöki képzésbe való integrálásával a tantárgyat elvégzők olyan modern gondolkodásmóddal bírnak, mely elengedhetetlen a későbbi mérnöki munkához
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezetgazdálkodás (mikrogazdasági szintű értelmezés, így a környezeti menedzsment) tématerületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és fő elméleteket.
- Ismeri a fenntarthatóság szerepét a vállalat működésében, illetve a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának elméletét.
- Ismeri a menedzsment feladatait a vállalati környezetvédelem területén. A vállalat és gazdálkodási környezete (a vállalat szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában).
- Ismeri a környezetgazdálkodáshoz köthető probléma-megoldási módszereket: externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, mikrogazdasági szintű elemzési és döntéstámogató módszereket (így a vállalati környezeti menedzsment eszközöket)
- Ismeri a környezetgazdálkodáshoz kapcsolódó alapvető közgazdasági, vállalkozási és jogi szabályokat, eszközöket.
- Átfogóan ismeri a gépészeti szakterülethez szervesen kapcsolódó környezetvédelmi szakterület alapjait, azok határait és követelményeit.
- Ismeri a klímaváltozással kapcsolatos mérnöki kihívások alapjait, a hatékony beavatkozások keretrendszerét, potenciális hatásait.
Képesség
- képes a környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos gondolatait rendezett, szabatos és szakszerű formá-ban kifejezni
- képes a mikrogazdasági szintű környezetvédelmi problémák felismerésére, azonosítására, megoldási folyamatának elvi megtervezésére; használva a megismert vállalati környezeti menedzsment eszközöket
- rendszerelvű, a PDCA logikán alapuló megközelítésben vizsgálja a mikrogazdasági szintű környezetvédelmi problémákat és azok megoldási lehetőségeit; így a környezetközpontú irányításhoz kapcsolódó elvárásokat, nemzetközi szabványokat.
- képes megérteni és használni a környezetgazdálkodás szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat.
- képes arra, hogy a környezetgazdálkodás szakterületéhez tartozó szaknyelvet írásban és szóban használja, értse a kapcsolódó fogalmak angol megfelelőjét.
- képes megérteni a mikro szintű döntések regionális, illetve globális hatásainak mechanizmusát.
Attitűd
- Nyitott a környezetgazdálkodás szakterületen zajló fejlesztések és innováció megismerésére.
- Komplex megközelítést kívánó gondolkodásmód jellemzi.
- Érti a környezetvédelmi problémák tág érintett körét, melynek gyakorlati alkalmazására nyitott.
- nyitott az együttműködésre
- gondolkozásában a PDCA logika kiemelt szereppel bír.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi az alapvető környezetgazdálkodási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- érti és alkalmazni képes a környezetvédelmi problémák megoldásában az együttműködés hatékonyságát.
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
- gondolkozásában hangsúlyos helyet tölt be a jogszabályi környezet elvárásainak azonosítása, azoknak való megfelelés.
Oktatásmódszertan
Előadások, melyeken az elhangzott elméleti részt követően esettanulmányok bemutatására kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
- Kósi Kálmán – Valkó László (szerk.): Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Környezetpolitikai eszközök, környezet-gazdaságtani mo-dellek és joggazdaságtani magyarázatok. Pázmány Press, Budapest, 2014.
- S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen (2003): An Introduction to Corporate Environmental Management - Striving for Sustainability, Routledge
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett alapvető ismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) és összefüggések megértésére és alkalmazására fókuszál. A rendelkezésre álló munkaidő 25 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: 0
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelések pótlása lehetséges, TVSZ által meghatározott módon. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 3) Amennyiben a 2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 28 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Környezetgazdálkodási alapok, kapcsolódás a gépészmérnöki tanulmányokhoz. A környezeti válság. Okok, hajtóerők, trendek, gazdasági szereplők. A fenntarthatóság közgazdaságtani/környezetgazdaságtani alapjai. A piaci kudarcok kezelése - környezetpolitikai eszközök. Erőforrás-gazdálkodási alapok. Fejlődést leíró mutatók, lábnyom-típusú indikátorok, környezeti teljesítményértékelés. Környezeti tényezők és hatások, az ipari ökológia alapjai. A környezeti kockázat fogalma és az ökodizájn. LCA. ISO 14001 és EMAS. Auditálás, Öko-címkézés és a fenntartható fogyasztás. Környezeti konfliktusok és vállalati kezelésük. Klímaváltozás és az energiagazdálkodás. Vállalatok és a klímaváltozás kapcsolata. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | egyetemi docens / associate professor | buzasi.attila@gtk.bme.hu |
Dr. Csuvár Ádám | egyetemi adjunktus / senior lecturer | csuvar.adam@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.