Valtozasok

ALAPADATOK

CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT42A013
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: MM alapszak - Környezetmenedzsment modul 2015-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: • Megértik a vállalatok szerepét a fenntartható fejlődés céljainak a megvalósításában. • Megismerik a vállalati fenntarthatósági stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket és képesek lesznek feltérképezni egy-egy vállalat által követett fenntarthatósági stratégiát, illetve javaslatot tenni, hogy adott iparágban és piaci körülmények között milyen stratégiát érdemes követni. • Megismerik a vállalatok számára rendelkezésre álló legfontosabb környezeti menedzsment eszközöket, azok előnyeit és hátrányait. • Megismerkednek a CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalás) legfontosabb elveivel és eszközeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A vállalatok hatása a fenntartható fejlődés környezeti és társadalmi vonatkozásaira
  2. Vállalati környezeti teljesítmény
  3. A vállalati környezeti stratégia fogalma, meghatározó tényezői, fajtái
  4. A környezeti kockázatok hatása a vállalati stratégiára, fajtái, azok csoportosítása
  5. A vállalati környezeti menedzsment eszközök és szerepük a fenntartható vállalatvezetésben
  6. A környezeti marketing dilemmája, alapelvei, eszközei
  7. Környezeti konfliktusok eredete és kezelésük
  8. A vállalati CSR elemei, alkalmazása
Képesség
  1. Képes elemezni a vállalkozások tevékenységével járó környezeti és társadalmi hatásokat
  2. Kritikusan fel tudja mérni egy-egy vállalat környezeti stratégiáját, a mögötte meghúzódó tényezőket
  3. Képes a környezeti menedzsment eszközeinek alapfokú alkalmazására
  4. Képes egy vállalati CSR stratégia felvázolására
Attitűd
  1. Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
  2. Nyitott a hagyományos vállalati tevékenység újszerű megközelítésére
  3. Kritikusan tekint a gazdasági szereplők piaci tevékenységére
  4. Nyitott az együttműködésre a fenntartható fejlődés céljainak a megvalósítása érdekében
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők felelősségét környezeti és társadalmi kérdésekben
  2. Felismeri azokat a lehetőségeket, illetve azok korlátait, melyek egyaránt képesek a vállalati gazdasági teljesítmény és a környezeti és társadalmi teljesítmény javítására
  3. Képes és hajlandó feltárni az egyén és a társadalom számára egyaránt kedvező vállalati megoldásokat

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, csapatmunka, hallgatói prezentációk

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, 2004.
  • Moodle-re feltöltött cikkek / Literature uploaded to Moodle
  • Órai előadások diasorai / Slideshows of the lectures
  • Journal of Cleaner Production
  • Sustainable Development
  • Sustainability

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve házi feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során egy zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat rövid fogalmi és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből állnak, a megoldásukra rendelkezésre álló idő kb. 45-60 perc. 2. Esszé: a tantárgy során elsajátított tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex összefoglalása, melyben a hallgató számot ad a tantárgy témaköreit gyakorlati (vállalati) példán keresztül a félév során kb. 20-25 oldalban. 3. Prezentéció: a hallgató az esszében foglaltakat vizuálisan prezentálja és szóban összefoglalja 8 percben. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés 1. Egyszerű vizsga: a vizsga az évközi tanulmányi teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50% (100 pont)
  • részteljesítményértékelés (esszé): 25% (50 pont)
  • részteljesítmény értékelés (prezentáció): 25% (50 pont)
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 50–60
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 2) A házi feladat (esszé és prezentáció) – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 12 óráig küldhető meg. 3) Az évközi eredmények teljes beszámításával megszerzett érdemjegyet a vizsgaidőszakban tett vizsgán módosíthatja a hallgató.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésre 1x20=20
házi feladat (esszé és prezentáció) elkészí-tése 35
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
vizsgafelkészülés 15
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Előadások témái
1. A kurzus célja, tematikája, követelményrendszer. A fenntartható fejlődés és a vállalati szféra, a környezeti menedzsment alapjai
2. Globális és helyi szintű környezeti és társadalmi trendek és kapcsolódásuk a vállalati működéshez
3. Környezeti kockázatok és környezeti stratégia. A vállalati környezeti menedzsment alapelvei
4. Környezeti tényezők és hatások: jelentőségük és értékelésük. A környezetvédelem különböző megközelítési módjai (csővégi, megelőző környezetvédelem és ipari ökológia)
5. A környezeti teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában
6. Környezeti irányítási rendszerek: ISO14001– elvek és gyakorlati megvalósítás; környezeti audit
7. Környezeti irányítási rendszerek: EMAS – elvek és gyakorlati megvalósítás; környezeti audit
8. A vállalati társadalmi felelősségvallás (CSR) koncepciója, megjelenési formái
9. Öko-marketing és vállalati környezeti kommunikáció; a vállalati fenntarthatósági jelentések tartalma, célja
10. Fenntartható üzleti modellek és üzleti modellek fenntarthatósága
11. Sharing economy gazdasági, környezeti és társadalmi hatásai
12. A fenntartható fogyasztás alapjai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Soltész Petra . soltesz.petra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.