I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT42A010
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdem-jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tantárgya célja: Megismertetni a hallgatókat a környezetmenedzsment alapjaival, globális, nemzetközi és hazai trendjeivel, a kör-nyezetmenedzsment vállalati kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott módszerekkel és fontosabb területeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti kockázatok típusait, az azokra épülő vállalati stratégiákat;
  2. Ismeri a vállalatok környezeti menedzsmentjébe beépíthető különböző irányzatokat, ezek előnyeit és hát-rányait, egymással való összehasonlításukat;
  3. Tisztában van a környezeti teljesítményértékelés szerepével, ismeri az ISO14001 és EMAS rendelet jellemzőit;
  4. Ezen kívül ismeri az ökomarketinggel valamint társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos vállalati elő-nyöket;
  5. Ismeri a vállalati környezeti problémák és megoldások mellett az utóbbi időkben egyre inkább megjelenő fenntartható üzleti modellek és a fenntartható fogyasztás alapjait is.
Képesség
  1. Képes a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdésekben az összefüggések felismerésére, azok elemzésére
  2. A vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos információkról kritikus gondolkozásra,
  3. A vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések felismerésére, megértésére és megválaszolására,
  4. A holisztikus szemlélet elsajátítására és multidiszciplináris összefüggések feltérképezésére, a más tudományokkal kapcsolódó pontok indoklására,
  5. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. Törekszik a gazdaság környezetre és emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a környezetmenedzsmenthez kapcsolódó problémák megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Buda-pest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, 2004.
  • Journal of Cleaner Production
  • Sustainable Development
  • Sustainability

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve házi feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok rövid fogalmi és összetettebb, kifejtős, problémamegoldó részből állnak, a megoldásukra rendelkezésre álló idő kb. 25-30 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100-100
Jeles 85–90
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 12 óráig küldhető meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés órákra 16
felkészülés a teljesítményértékelésekre házi feladat elkészítése 2x4=8
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Előadások témái
1. A kurzus célja, tematikája, követelményrendszer. A fenntartható fejlődés és a vállalati szféra, a környezeti menedzsment alapjai
2. Globális és helyi szintű környezeti és társadalmi trendek és kapcsolódásuk a vállalati működéshez
3. Környezeti kockázatok és környezeti stratégia. A vállalati környezeti menedzsment alapelvei
4. Környezeti tényezők és hatások: jelentőségük és értékelésük. A környezetvédelem különböző megközelítési módjai (csővégi, megelőző környezetvédelem és ipari ökológia)
5. A környezeti teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában
6. Környezeti irányítási rendszerek: ISO14001– elvek és gyakorlati megvalósítás; környezeti audit
7. Környezeti irányítási rendszerek: EMAS – elvek és gyakorlati megvalósítás; környezeti audit
8. A vállalati társadalmi felelősségvallás (CSR) koncepciója, megjelenési formái
9. Öko-marketing és vállalati környezeti kommunikáció; a vállalati fenntarthatósági jelentések tartalma, célja
10. Fenntartható üzleti modellek és üzleti modellek fenntarthatósága
11. Sharing economy gazdasági, környezeti és társadalmi hatásai
12. A fenntartható fogyasztás alapjai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Soltész Petra . soltesz.petra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.