Programme: Master’s programme in Management and Leadership from 2019/20/Term 1 (Autumn term start)
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Master’s programme in Management and Leadership from 2020/21/Term 2 (Spring term start)
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Engineering Manager Msc from 2017/18//term 2 (Spring term start)
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Engineering Manager Msc from 2018/19/Term 1 (Autumn term start)
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The student should have systemic knowledge in the field of employment policy and labour economics. Be able to navigate the conceptual framework of employment policy and related policies. Understand the relationships between employment and employment relations in the workplace, be able to apply the workplace tools of employment economics in a creative way and create a relationship between the processes and their causes.
Academic results
Knowledge
- Know all the important elements of the concept of labor economics, understands the connections that form the theoretical basis of managerial work.
- Have an overview of the interactions between economic organizations and employment policy, and the employment practices of organizations.
- Have confident methodological knowledge in different fields of labor economics, understands the application possibilities and combination possibilities of the studied methodologies.
Skills
- In their professional vocabulary they confidently use the vocabulary of the profession of employment, la-bor affairs, the basic scientific concepts of the profession, and the elements of the special vocabulary based on them.
- Are able to synthesize the basic theories and concepts related to the functions within the organization required in the application of labor economics, to express rational arguments, to form and defend one's opinion during discussions in different fields of communication.
Attitude
- Accept that employment policy arises from the interactions of a number of other policies (education policy, social policy, tax policy, etc.) and are shaped by their effects.
- Accept the historical and contemporary diversity of employment policies and undertakes to represent these values.
- Are open to all forms of professional innovation, inclusive but not without thinking, accepting theoretical, practical and methodological innovations.
- Are open to critical self-assessment, various forms of professional training, self-development methods of intellectual worldview and strive for self-development in these areas.
- Consciously represent the methods with which they work in their own profession and accept the different methodological features of other disciplines.
Independence and responsibility
- Are able to manage complex tasks in accordance with the professional expectations of human resources.
- Organize their work and the activities of the staff under their management with the independence and responsibility appropriate to their position in the organizational structure.
- Are independent, constructive and assertive in forms of cooperation inside and outside of the organization.
Teaching methodology
Lectures, optional exercises in team sor individually, presentations.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show.
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a slide-show-k a tárgy neve alatt letölthetők: http://www.mvt.bme.hu/oktatas
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 3 zárthelyi dolgozat (rendre 30, 40 és 30 pontos) szolgál, melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak. Teljesítményértékelési módszerek
Performance assessment methods
A. A vizsgakövetelmények részletes leírása: Minden ZH az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. kifejtős, esszé jellegű kérdésekből áll. Az ellenőrző kérdéseket ehhez a részhez az egyes ZH-k előtt a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk. Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 25-40 perc áll rendelkezésre. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 40 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 40 pont felett).
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 30%
- 2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 40%
- 3. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 30%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 90 |
Good | 77–89 |
Satisfactory | 64–76 |
Pass | 50–63 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
ZH-k pótlási/javítási lehetősége: 14. oktatási hét A szorgalmi időszak utolsó hetében mindhárom zárthelyi pótlását/javítását lehetővé tesszük, de – a TVSZ vonatkozó pontjainak értelmében – maximum kettő zárthelyi pótolható (előzetes e-mailes jelentkezés alapján). Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) Javításnak – az eredeti 3 zh alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása szá-mít. A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 5×12+2=62 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Munkaerő-piaci alapfogalmak. |
2. | A munkaerőpiac jellegzetességei a fogyasztói társadalmak korában |
3. | Munkaerő-piaci előrejelzések, prognózisok Magyarországon és Európában |
4. | A magyar és az európai munkaerőpiacra vonatkozó rövid- és középtávú prognózisok főbb megállapításai |
5. | A munkaerő-piaci egyensúly mikroökonómiai alapjai |
6. | Munkaerőpiac jellemzői |
7. | Diszkrimináció a munkapiacon |
8. | A munkanélküliség típusai és azok okai |
9. | A foglalkoztatáspolitika fogalma, aktív és passzív eszközei |
10. | Jövedelempolitika |
11. | A szakszervezetek és a munkaerőpiac |
12. | Fejezetek az emberi tőke elméletéből |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|