Verziók
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A hallgató rendelkezzék rendszerszintű ismeretekkel a foglalkoztatáspolitika, a munkagazdaságtan területén. Képes legyen eligazodni a foglalkoztatáspolitika és a kapcsolódó szakpolitikák fogalmi rendszerében. Megértse a foglalkoztatás és a munkahelyi foglalkoztatási viszonyok összefüggéseit, képes legyen alkotó módon alkalmazni a foglalkoztatás-gazdaságtan munkahelyi eszközeit és teremtsen összefüggést a folyamatok és azok okai között.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a munkagazdaságtan fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek menedzseri munka elméleti alapját képezik.
- Áttekintéssel rendelkezik a gazdálkodó szervezetek, és a foglalkoztatáspolitika kölcsönhatásairól, a szer-vezetek foglalkoztatási gyakorlatáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a munkagazdaságtan különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- Képes a munkagazdaságtan alkalmazása során szükséges szervezeten belüli funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a foglalkoztatás, a munkaügyek szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy a foglalkoztatáspolitika számtalan más szakpolitika (oktatáspolitika, szociálpolitika, adó-politika stb.) kölcsönhatása során keletkezik, és azok hatásaira formálódik
- Elfogadja a foglalkoztatáspolitika történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Emberi erőforrásokkal gazdálkodva képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív a szervezeten belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, bemutatók.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show.
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a slide-show-k a tárgy neve alatt letölthetők: http://www.mvt.bme.hu/oktatas
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 3 zárthelyi dolgozat (rendre 30, 40 és 30 pontos) szolgál, melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak. Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelési módszerek
A. A vizsgakövetelmények részletes leírása: Minden ZH az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. kifejtős, esszé jellegű kérdésekből áll. Az ellenőrző kérdéseket ehhez a részhez az egyes ZH-k előtt a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk. Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 25-40 perc áll rendelkezésre. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 40 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 40 pont felett).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 30%
- 2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 40%
- 3. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 30%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 90 |
Jó | 77–89 |
Közepes | 64–76 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
ZH-k pótlási/javítási lehetősége: 14. oktatási hét A szorgalmi időszak utolsó hetében mindhárom zárthelyi pótlását/javítását lehetővé tesszük, de – a TVSZ vonatkozó pontjainak értelmében – maximum kettő zárthelyi pótolható (előzetes e-mailes jelentkezés alapján). Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) Javításnak – az eredeti 3 zh alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása szá-mít. A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 5×12+2=62 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. január 22-én, érvényes 2019. január 22-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Munkaerő-piaci alapfogalmak. |
2. | A munkaerőpiac jellegzetességei a fogyasztói társadalmak korában |
3. | Munkaerő-piaci előrejelzések, prognózisok Magyarországon és Európában |
4. | A magyar és az európai munkaerőpiacra vonatkozó rövid- és középtávú prognózisok főbb megállapításai |
5. | A munkaerő-piaci egyensúly mikroökonómiai alapjai |
6. | Munkaerőpiac jellemzői |
7. | Diszkrimináció a munkapiacon |
8. | A munkanélküliség típusai és azok okai |
9. | A foglalkoztatáspolitika fogalma, aktív és passzív eszközei |
10. | Jövedelempolitika |
11. | A szakszervezetek és a munkaerőpiac |
12. | Fejezetek az emberi tőke elméletéből |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.