I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
RISK AND RELIABILITY
ID (subject code)
BMEGT20MN14
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
2
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Erdei János
Position
senior lecturer
Contact details
erdei.janos@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Engineering Manager Msc from 2017/18//term 2 (Spring term start)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Programme: Engineering Manager Msc from 2018/19/Term 1 (Autumn term start)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Programme: Production and Operations Management specialisation

Subject Role: Compulsory for the specialisation

Recommended semester: 4

Programme: Engineering Manager Msc from 2016/17/Term 1 (Autumn term start)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Programme: Engineering Manager Msc from 2016/17/Term 1 (Spring term start)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
Kvantitatív módszerek(BMEGT20M011) / Quantitative methods
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Economic and Social Science (30.01.2019) with the 7th decision on the 580.063/4/2019 registration number that is valid from 30.01.2019.

Objectives

The topic of risk and reliability plays a very important role in engineering, technology and finance mangement. The aim of the course is to present economic and reliability analysis that are connected to product and process planning and operating.

Academic results

Knowledge
  1. The students know the basic concepts of reliability theory, maintenance planning and Total Productive Maintenance (TPM)
  2. The students understand the methods of maintenance in plants and problem analysis.
  3. The students know the basic mathematical indicators and methods of lifetime tests of products and equipments.
Skills
  1. The students are able to notice basic facts and correlations, systematize and analyse, able to conclude and criticize. The students are able to create decision making suggestions, and make decisions.
  2. The students are able to perform the tools and techniques of maintenance, and aware of the termc of usage and boundaries.
  3. The students are able to calculate product/technological indicators, and make conlcusions based on them.
Attitude
  1. The students are open and recipient to the new developments in economy and practice.
  2. The students are commited to the profession, knows and represents the norms and rules of it, and strive for critical interpretation and development.
  3. The student strive for understanding the facts and correlations int he profession.
Independence and responsibility
  1. The students are able to implement the system-thinking approach.
  2. The students take the responsibility for the analysis, conlcusions and decisions made by him/her.
  3. The students take part constructively, assertively and independently in the cooperations inside and outside the organizations.

Teaching methodology

Lectures, optional independent and groupwork assessments.

Materials supporting learning

  • Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk.
  • A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a prezentációk: https://edu.gtk.bme.hu, a tárgy neve alatt letölthetőek.
  • Textbook written for the course, and the PPT-s presented at the lectures.
  • These can be downloaded at: https://edu.gtk.bme.hu

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tantárgy vizsgajeggyel zárul, amit a félév végén, írásbeli vizsgán lehet megszerezni. A vizsgára bocsáthatóság feltétele, hogy a félév során tartott gyakorlati órákon a hallgató a szükséges minimum pontszámot (10 pont) elérje. A félév során fakultatív részteljesítmény-értékeléssel (aktív részvétel) a vizsgajegybe beszámító pluszpontokat lehet szerezni.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során három gyakorlati óra lesz, ezek időpontjait a félév kezdésekor kihirdetjük illetve tantárgy hon-lapján közzétesszük. Ezeken az órákon gyakorlati feladatok önálló (legfeljebb kiscsoportos) megoldásával a hallgatók maximum 10-10 pontot szerezhetnek. A gyakorlatok jellegükből adódóan nem pótolható számonkérések, ezért a TVSz szerint a három gyakorlatból az aláírás megszerzéséhez a hallgató számára legkedvezőbb két gyakorlaton elért pontszámot számítjuk be. A kontaktórákon aktív részvétellel pluszpontokat kaphatnak a hallgatók, amely pluszpontokat a vizsgaeredménybe beszámítunk. Az órai pluszpontok nem számíthatók be az aláírás megszerzésébe. Egy hallgatónál a vizsgajegy megszerzéséhez maximálisan szerezhető pontszám legfeljebb 20%-a vehető figyelembe önálló pluszpontként. Azon hallgatóknál, akik az aláírás megszerzéséhez maximálisan elérhető 20 ponton felül szereztek pontot a gyakorlati órákon - ami aktív órai munkára utal - a 20 ponton felüli részt önálló órai pontszámként beszámoljuk a vizsgajegybe. Az aláírás megszerzésére más mód nincs. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsgajegyet a félév végén írt írásbeli vizsgán lehet megszerezni. A végső értékelésbe beleszámít a félév során az aláírás megszerzésére kapott gyakorlati pontszám is. A vizsga esszé jellegű elméleti kérdésekből, rövid kifejtős kérdésekből, esetleg tesztekből, és gyakorlati feladatok megoldásából áll. A feladatok megoldásához a kiadott képletgyűjtemény és a tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó számológép használható. Más segédeszköz nem használható. A vizsga maximális pontszáma 60 pont, amihez hozzáadódik az aláírás megszerzésénél kapható maximum 20 pont. (+ az aktív órai részvétellel gyűjtött önálló pontok).

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. gyakorlat: 33,3..%
  • 2. gyakorlat: 33,3..%
  • 3. gyakorlat: 33,3..%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

  • évközi teljesítményértékelés (gyakorlatok): 25%
  • vizsga: 75% +
  • összesen: 100% +

Issuing grades

%
Excellent 75-80-100
Very good 70–74,9
Good 60–69,9
Satisfactory 50–59,9
Pass 40–49,9
Fail 0-39,9

Retake and late completion

1) Az elégtelen vizsgát a TVSZ szerinti pótvizsga lehetőségek alkalmával lehet pótolni. 2) Az aktív részvétel és az órai gyakorlatok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem kiválhatók vagy helyettesíthetők

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 12×4=48
félévközi készülés a gyakorlatokra 12
felkészülés az órákra 40
vizsgafelkészülés 50
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Megbízhatóságelméleti alapok, hibamentességi mutatók.
2. Megbízhatóságelméletben használt elméleti eloszlások.
3. Paraméterek becslése, eloszlás vizsgálata.
4. Rendszermegbízhatóság.
5. Gyengepont elemzés, hibaelemzési módszerek.
6. Kockázatelemzés FMEA-val.
7. Helyreállítható rendszerek vizsgálata. Javíthatóság- és tartóssági mutatók.
8. Alapvető karbantartási stratégiák.
9. Megbízhatóságalapú karbantartástervezés.
10. Kapacitás- és költségszámítás.
11. Tartalékolás.
12. Total Productive Maintenance (TPM).

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kövesi János professor emeritus kovesi.janos@gtk.bme.hu
Dr. Bognár Ferenc tudományos munkatárs bognar.ferenc@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements