Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20MN03
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Erdei János
Beosztása
mesteroktató
Email címe
erdei.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2020.01.29.) az 580.059/2/2020 iktatószámon hozott 13. számú határozatával, amely érvényes 2020. január 29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja bemutatni a minőségmenedzsment szerepét a szervezetek sikeres működésében és elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését. A tantárgy bemutatja a különböző termelő és szolgáltató szektorok minőségmenedzsment rendszereihez kötődő főbb sajátosságokat. A tantárgy során ismertetésre kerülnek a legismertebb minőségmenedzsment módszerek, eszközök és a szolgáltatásminőség modellek alapjai.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
  2. Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
  3. Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
  1. Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
  2. Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
  3. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
  2. Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
  3. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  3. Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.

Oktatásmódszertan

Előadások, elméleti modellek értelmezése, gyakorlatok, esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.

Tanulástámogató anyagok

  • Topár J. – Surman V. Minőségmenedzsment Oktatási segédanyaga Műszaki menedzser és a Vezetés és szervezés mesterszakos hallgatók számára (2019-megjelenés alatt)
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Defeo, J.A. (2017) Juran’s Quality Handbook – The complete guide to performance excellence, 7th ed., McGraw-Hill Education.
  • Evans, J.R. – Lindsay, W.M. (2017) Managing for Quality and Performance Excellence, 10th ed., Cengage Learning.
  • George, M.L. – Rowlands, D. – Price, M. – Maxey, J. (2005) The Lean Six Sigma Pocket Toolbook – A Quick Reference Guide to Nearly 100 Tools for Improving Process Quality, Speed, and Complexity, George Group.
  • Gillett, J. – Simpson, P. – Clarke, S. (2015) Implementing ISO 9001:2015, Infinite Ideas Limited.
  • Goetsch, D.L. – Davis, S.B. (2016) Quality Management for Organizational Excellence – Introduction to Total Quality, 8th ed., Pearson.
  • Kemény S. – Papp L. – Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minő-ség Társaság, Budapest.
  • Kiran, D.R. (2017) Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier.
  • Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
  • Liker, J.K. – Ross, K. (2017) The Toyota Way to Service Excellence – Lean transformation in service organizations, McGraw-Hill Education.
  • Oakland, J.S. (2014) Total Qualiy Management and Operational Excellence – Text with cases, Rout-ledge.
  • Sower, V.E. (2011) Essentials of Quality with cases and experimental exercises, Wiley.
  • Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyv-kiadó, Budapest
  • Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
  • Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A vizsga elemei: Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazhatóságának ellenőrzése. A vizsgán elérhető 100 pont I-H állítások megoldásával és kisebb-nagyobb esszé kérdések kifejtésével érhető el. A vizsga 90 perces, a minimum követelmény az 50% elérése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az előadások során elvégezhető vagy kiadott feladatokból és esettanulmányokból pluszpontok szerezhetők, ma-ximum 25 pont. A 25 pontból minimum 5 pont összegyűjtése az aláírás megszerzésének feltétele, ez az 5 pont nem kerül beszámításra, a további maximum 20 pont beszámításra kerül a végső jegybe a minimum 50 % teljesítése után. Ezek a feladatok és esettanulmányok nem pótolhatók.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 87–94
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24×2=48
félévközi készülés a tanórákra 24×2=12
vizsgafelkészülés 54
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól. (korábban: A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. május 13-n, érvényes a 2019/20 tanév 1fv-től.)

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.

Előadások témái
1. Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai.
2. Minőségmenedzsment rendszerek szerepe és működési tapasztalatai a termelő és nem termelő szektorokban.
3. Folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, Six Sigma, Lean menedzsment.
4. Minőségtervezés alapjai, kidolgozásának lépései.
5. Beszállítói minőségbiztosítás, beszállítók kiválasztása, első mintázás, beszállítók értékelése.
6. Minőségköltségek.
7. Szervezeti önértékelés fogalma, lényege, folyamata, díjmodellek, Közös Értékelési Keretrendszer (CAF).
8. Minőségmenedzsment módszerek elvi háttere, kategorizálása, minőséggel kapcsolatos adatok, információk és azok elemzése.
9. Benchmarking fogalma, fejlődése, elvi háttere és jelentősége.
10. Folyamatjavítás általános modell-folyamatai, PDCA, DMAIC.
11. Ötletgyűjtő, problémafeltáró módszerek.
12. Folyamatok leírására, elemzésére alkalmazható módszerek.
13. Hibaelemzés módszerei.
14. Folyamatszabályozás módszerei.
15. További minőségmenedzsment módszerek.
16. Szolgáltatásminőség modellek.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Topár József c. egyetemi docens topar.jozsef@gtk.bme.hu
Surman Vivien egyetemi tanársegéd surman.vivien@gtk.bme.hu
Benedek Petra egyetemi tanársegéd benedek.petra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.