Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Vezetés és szervezés MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja bemutatni a minőségmenedzsment szerepét a szervezetek sikeres működésében és elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését. A tantárgy bemutatja a különböző termelő és szolgáltató szektorok minőségmenedzsment rendszereihez kötődő főbb sajátosságokat. A tantárgy során ismertetésre kerülnek a legismertebb minőségmenedzsment módszerek, eszközök és a szolgáltatásminőség modellek alapjai.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
- Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások, elméleti modellek értelmezése, gyakorlatok, esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.
Tanulástámogató anyagok
- Topár J. – Surman V. Minőségmenedzsment Oktatási segédanyaga Műszaki menedzser és a Vezetés és szervezés mesterszakos hallgatók számára (2019-megjelenés alatt)
- Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
- Defeo, J.A. (2017) Juran’s Quality Handbook – The complete guide to performance excellence, 7th ed., McGraw-Hill Education.
- Evans, J.R. – Lindsay, W.M. (2017) Managing for Quality and Performance Excellence, 10th ed., Cengage Learning.
- George, M.L. – Rowlands, D. – Price, M. – Maxey, J. (2005) The Lean Six Sigma Pocket Toolbook – A Quick Reference Guide to Nearly 100 Tools for Improving Process Quality, Speed, and Complexity, George Group.
- Gillett, J. – Simpson, P. – Clarke, S. (2015) Implementing ISO 9001:2015, Infinite Ideas Limited.
- Goetsch, D.L. – Davis, S.B. (2016) Quality Management for Organizational Excellence – Introduction to Total Quality, 8th ed., Pearson.
- Kemény S. – Papp L. – Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minő-ség Társaság, Budapest.
- Kiran, D.R. (2017) Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier.
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
- Liker, J.K. – Ross, K. (2017) The Toyota Way to Service Excellence – Lean transformation in service organizations, McGraw-Hill Education.
- Oakland, J.S. (2014) Total Qualiy Management and Operational Excellence – Text with cases, Rout-ledge.
- Sower, V.E. (2011) Essentials of Quality with cases and experimental exercises, Wiley.
- Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyv-kiadó, Budapest
- Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
- Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A vizsga elemei: Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazhatóságának ellenőrzése. A vizsgán elérhető 100 pont I-H állítások megoldásával és kisebb-nagyobb esszé kérdések kifejtésével érhető el. A vizsga 90 perces, a minimum követelmény az 50% elérése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az előadások során elvégezhető vagy kiadott feladatokból és esettanulmányokból pluszpontok szerezhetők, ma-ximum 25 pont. A 25 pontból minimum 5 pont összegyűjtése az aláírás megszerzésének feltétele, ez az 5 pont nem kerül beszámításra, a további maximum 20 pont beszámításra kerül a végső jegybe a minimum 50 % teljesítése után. Ezek a feladatok és esettanulmányok nem pótolhatók.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 87–94 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 63–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A TVSZ szabályainak megfelelően.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24×2=48 |
félévközi készülés a tanórákra | 24×2=12 |
vizsgafelkészülés | 54 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól. (korábban: A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. május 13-n, érvényes a 2019/20 tanév 1fv-től.)
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai. |
2. | Minőségmenedzsment rendszerek szerepe és működési tapasztalatai a termelő és nem termelő szektorokban. |
3. | Folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, Six Sigma, Lean menedzsment. |
4. | Minőségtervezés alapjai, kidolgozásának lépései. |
5. | Beszállítói minőségbiztosítás, beszállítók kiválasztása, első mintázás, beszállítók értékelése. |
6. | Minőségköltségek. |
7. | Szervezeti önértékelés fogalma, lényege, folyamata, díjmodellek, Közös Értékelési Keretrendszer (CAF). |
8. | Minőségmenedzsment módszerek elvi háttere, kategorizálása, minőséggel kapcsolatos adatok, információk és azok elemzése. |
9. | Benchmarking fogalma, fejlődése, elvi háttere és jelentősége. |
10. | Folyamatjavítás általános modell-folyamatai, PDCA, DMAIC. |
11. | Ötletgyűjtő, problémafeltáró módszerek. |
12. | Folyamatok leírására, elemzésére alkalmazható módszerek. |
13. | Hibaelemzés módszerei. |
14. | Folyamatszabályozás módszerei. |
15. | További minőségmenedzsment módszerek. |
16. | Szolgáltatásminőség modellek. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
Surman Vivien | egyetemi tanársegéd | surman.vivien@gtk.bme.hu |
Benedek Petra | egyetemi tanársegéd | benedek.petra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.