Szak: MBA mesterszak - Vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
MBA Vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció blokk első kötelező tantárgya A specializációt azon hallgatóknak ajánljuk, akik a vállalkozásalapítás, a vállalkozásfejlesztés és az innováció korszerű ismereteit szeretnék elsajátítani, elméleti és gyakorlati szinten egyaránt. A vállalatokon belüli "vállalkozás" (intrapreneurship) is fontos része lesz a tananyagnak. A tantárgy (és a specializáció) válaszokat ad azoknak, akik - saját startup alapítását tervezik, de jelenleg még alkalmazottak, és bizonytalanok akár az ötletük életképessége, akár megvalósítása tekintetében, - KKV-nál vagy nagyvállalatnál alkalmazottak, de fontosnak tartják a vállalkozói szemlélet megismerését és elterjesztését a vállalatuknál. Ők lesznek a vállalati vállalkozók, akik nem saját vállalkozást alapítanának, hanem a jelenlegi vállalati működést fogják hatékonyabbá, rugalmasabbá tenni, adaptálva a megtanultakat. - az eddigi szakmájukban kívánnak maradni, de úgy gondolják, hogy vállalkozói alapon lesznek a jelenlegi vállalatuk vagy akár az iparáguk beszállítói, és erre alapozva fogják fokozatosan bővülő vállalkozásukat felépíteni (partner vállalkozói, alvállalkozói szerepkör fejlesztése). A tantárgy teljesítése aktív részvételt és projektmunkát kíván. Az oktatás során a fő tárgyakban nem a hagyományos frontális előadásra, hanem a tananyag készségszintű megértésére és az empirikus tudásátadásra és -átvételre fókuszálunk. Az oktatásba bevont vendég előadók, mentorok és szakértők bevonásával a valódi, piaci ismeretek megszerzése mellett az iparági kapcsolatépítésre is lehetőséget biztosítunk. A vállalkozásindítási tudásanyag mellett az új termékek piackutatása és piacra vitele, az ötlet üzleti hasznosítása, és a pitch kommunikáció területein is naprakész gyakorlati ismereteket szerezhet az érdeklődő. A tantárgy tartalmi felépítése feltételezi, hogy a hallgató a specializáció egyéb tárgyait is hallgatni fogja.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a vállalkozásfejlesztések alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüg-géseinek ismeretével.
- Elsajátította az alapvető vállalkozásindítási módszereket, megközelítéseket, lépéseket.
- Megismerte a startup világ működését.
- Gyakorlati szinten elsajátította, hogy mit jelent az intraprenuership.
- Megértette, hogy miért alapvető fontosságú a felderítő piackutatás a vállalkozások elindítá-sakor.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának indítását és fejlesztését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
- Képes javaslatokat készíteni új vállalati (belső) vállalkozás fejlesztésére.
- Képes tervet készíteni a vállalkozása indításához, fejlesztéséhez.
- Képes irányítani saját vállalkozásának vagy vállalatának munkatársait és hatékonyan együttdolgozni velük innovatív termékek/szolgáltatások fejlesztésekor.
Attitűd
- Fogékony lesz az új vállalkozások létrehozására.
- Megérti a 21. század innovatív újításainak piaci hasznosítási (kommercializálási) lehetőségeit a vállalkozásokban.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai/mentori felügyelet mellett, önállóan és csapatban tanul és végzi el a meg-határozott feladatokat.
- Aktívan részt vesz az órákon és a projektfeladatban.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Projektfeladatok csoportokban. Gyakorlati kontakt órák. Vendégelőadók. Elmélet elsajátítása tan-könyvből és egyéb forrásokból otthon. IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- Kiadott oktatási segédletek
- Vecsenyi-Petheő: Vállalkozz okosan, HVG, 2017
- vallakozasindito.hu.
- Vállalkozásokról, startupokról szóló cikkek, esettanulmányok.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (20%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 20. Házi feladatok (40%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 4 beadandó házi feladat, mindegyik 10-10% B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Pitch versenyen részvétel (30%) 2. One pager (vagy ÜKT) leadása (10%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai részvétel: 20%
- Házi feladatok: 40%
- Összesen: 60%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli: Pitch versenyen részvétel : 30%
- Írásbeli: One pager : 10%
- Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: 60%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12x2 = 24 |
felkészülés az órákra (elmélet) | 12x2 = 24 |
Projektfeladat elkészítése | 12x5 = 60 |
vizsga (pitch + one pager) felkészülés | 40 |
vizsga (pitch) | 2 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, ismerkedés |
2. | Csapatalakítás, ötletkeresés |
3. | Ötlet véglegesítés értékajánlat |
4. | ÜKT és BMC |
5. | Projektterv, megvalósítás feltételei |
6. | Piackutatás I |
7. | Marketing |
8. | Termékfejlesztés |
9. | Business modell |
10. | Piackutatás II |
11. | Javított ÜKT/BMC és Pitch felkészülés |
12. | Pitch |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Vecsenyi János | professor emeritus | janos.vecsenyi@gmail.com |
Borbély Viktor | vendégelőadó | vik.borbely@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.