Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a környezetgazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a környezetgazdaságtan aktuális kutatási kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott környezetgazdaságtan fontosabb témaköreivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági megközelítés szerepét a fenntartható fejlődésre való átmenetben;
- Tisztában van a közgazdasági döntéshozatalhoz szükséges értékelés alapvető módszereivel;
- Ismeri a környezetértékelés célját és alapvető módszereit, eljárásait;
- Ismeri és átlátja a gazdaság és környezet viszonyrendszerének mikro- és makroszintű konfliktusait.
- Ismeri a külső gazdasági hatások fogalmát, és ezek megjelentének következményeit.
- Ismeri a környezetgazdaságtan főbb elméleteit, és ezek gyakorlati alkalmazási lehetőségeit és korlátait.
- Ismeri a környezetszabályozó eszközök elméletét, és ezeket a gyakorlatban is alkalmazni tudja.
Képesség
- Érzékeny a jövő nemzedékek problémáival szemben, szolidarít a jövő nemzedékeivel, és képes jövőtudatos, méltányos és igazságos döntéseket hozni;
- Képes a fenntartható fejlődés érdekében gazdasági, társadalmi és környezeti cselekvési terveket vázolni, ezeket értékelni;
- Képes gazdasági, társadalmi, környezeti döntéseket értékelni, figyelembe véve a generációkon átívelő hatásokat;
- Képes a gazdaság és a környezet viszonyrendszerének mikro- és makroszintű konfliktusaira társadalmi és környezeti szempontból kedvező és kívánatos megoldásokat adni.
- Képes a külső gazdasági hatások felismerésére, elemzésére, és elhárítására.
- Képes a környezetgazdaságtani elméleteket a gyakorlatba átültetni.
- Képes a környezetszabályozó eszközök között választani, és felmérni az alkalmazhatóságuk előnyeit és korlátait.
Attitűd
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az erőforrásokkal való gazdálkodás elemzési, értékelési feladatait, és egyénileg is képes a felmerülő problémákra válaszokat adni,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
- törekszik arra, hogy az elvárható ismeretek terén felmerülő hiányosságait – így a természettudományok, a filozófia, a társadalomismeret és a gazdasági ismeretek terén – a lehető leghamarabb pótolja.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése
Tanulástámogató anyagok
- • Bartus Gábor - Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Budapest: Pázmány Press, 2014.
- • Szlávik János (szerk.): Fenntartható környezet- és erőforrás-gazdálkodás. Környezetvédelmi kiskönyvtár 14. Complex kiadó, Budapest, 2005.
- • Tietenberg, Tom – Lewis, Lynne: Environmental & Natural Resource Economics. 10th Edition. Pearson, 2014
- • Phaneuf, D. J. – Requate, T.: A course in environmental economics. Theory, Policy and Practice. Cambridge University Press, 2017.
- • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
- • A detailed and up-to-date list is provided during classes.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint az elemzési, értékelési és tervezési készségeket bemutató, részteljesítmények értékelése (1 beadandó házi feladat) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított alapismeretek felmérésére, valamint a meghatározó összefüggések ismeretének feltárására összpontosít. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87,5–95 |
Jó | 75–87,5 |
Közepes | 62,5–75 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítmény-értékelés pótlása, késedelmes leadása a szorgalmi időszakban és a pótlási időszakban történik. A pótlási időszakban történő késedelmes leadás a szabályzatban rögzített különeljárási díj ellenében történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 24 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 20 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. május 13-án, érvényes 2019. május 29 -től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetgazdaságtan tárgya és módszerei. |
2. | A természeti erőforrások típusai, a természeti tőke fogalma, annak teljes gazdasági érték-koncepciója. ökoszisztéma-szolgáltatások. A természeti erőforrások kitermelésének és felhaszná-lásának gazdaságtana (bevezetés). |
3. | A gazdaság és a környezet közötti kölcsönhatások. A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. |
4. | Makroökonómiai problémák és válaszok I. Növekedés, fejlődés és környezetvédelem. A termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. Elméletek a növekedés és a környezetminőség kapcsolatára. A környezetvédelmi Kuznets-hipotézis. A fenntartható fejlődés politikai fogalma - különbsége a fenntarthatóság, mint közgazdasági fogalomtól. |
5. | Makroökonómiai problémák és válaszok II. A gazdasági és környezeti teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntartha-tósági indikátorok, új típusú mutatók (a NEW-től az ökológiai lábnyomig). |
6. | Mikroökonómiai problémák I. külső gazdasági hatás. |
7. | Mikroökonómiai problémák II. közjavak, tranzakciós költségek, diszkontálás. |
8. | Válaszok a mikroökonómiai problémákra: a Pigou-tétel és a Coase-hagyomány. A környezetszennyezés optimális szintje. |
9. | A környezetpolitikai beavatkozások (környezeti szabályozás) alapelvei és típusai. |
10. | A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabá-lyok. A tétel gyakorlati alkalmazásának vizsgálata. |
11. | A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás. Közvetlen előírások és gazdasági ösztönzők. |
12. | Választás a szabályzóeszközök között, az egyes szabályzóeszközök előnyei és hátrányai. A szabá-lyozás kormányzati kudarcai. A bizonytalanság hatásai. Vállalati innováció eltérő szabályozási környezetben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.